Po pierwsze: barometr
Pogoda przez wszystkich żeglarzy powinna być traktowana poważnie i z szacunkiem. Obecnie, mimo że (dzięki rozwojowi współczesnej technologii) mapy meteo są na bieżąco publikowane, dla żeglarzy najważniejszym przyrządem meteorologicznym wciąż pozostaje barometr. Dzięki niemu wiadomo, co dzieje się z wiatrem, gdyż głównym czynnikiem wpływającym na siłę wiatru jest różnica ciśnień między układami wysokiego i niskiego ciśnienia. Ponieważ prędkość ruchu mas powietrza ma charakter ruchu przyspieszonego, wiatry osiągają najwyższe prędkości w niżu, a w wyżu wieje najsłabiej.
Reguła Buys-Ballota
Żegluga bezpieczna, a zarazem wykorzystująca najefektywniej siły wiatru, wymaga od żeglarzy unikania, i bezwietrznych wyżów, i niebezpiecznych niżów. Warto stale pamiętać o regule Buys-Ballota (łączy kierunek wiatru z rozkładem ciśnienia atmosferycznego). Mówi ona, że człowiek, który na półkuli północnej stoi tyłem do kierunku wiatru, ma centrum niżu z lewej strony, nieco z przodu, a wyżu – po stronie prawej, nieco z tyłu. Na półkuli południowej jest odwrotnie.
Czynniki zewnętrzne
Warto też bacznie zwracać uwagę na czynniki zewnętrzne, jak np. ukształtowanie terenu, które mogą wpływać na kierunek wiatru oraz pamiętać o tym, że ląd i woda nagrzewają się z różną prędkością, co prowadzi do powstawania wiatrów przybrzeżnych (bryz). W ciągu dnia bryzy wieją od morza w kierunku lądu (na dużym jeziorze wieje od środka jeziora w kierunku brzegów), a w nocy sytuacja się odwraca.
Polecamy: Jak dobrze wykonać podejście do człowieka?
Ukształtowanie terenu
Kształt terenu, co ma szczególne znaczenia w żegludze na śródlądziu, może doprowadzić do odbicia wiatru (przy brzegu wysokim lub porośniętym wysokim lasem), jego zawirowania (za wysokim brzegiem, z którego wieje wiatr) lub spowodować na akwenie wodnym wystąpienie zjawiska dyszy (np. w przesmyku między zalesionymi wyspami), któremu towarzyszy nagły wzrost siły wiatru.
Przeczytaj także: Co zrobić, gdy żaglówka się wywróci?
Zapamiętajmy jednak najważniejsze: dla żeglarzy kluczowe informacje w prognozie pogody na śródlądziu dotyczą siły wiatru, a zapowiedź burz oznacza nadejście krótkotrwałego, ulewnego deszczu i porywistych wiatrów o sile ponad 6 stopni Beauforta.
Obserwujmy, co dzieje się w koło. Natura do nas nieustannie przemawia przekazując informacje o tym, że zachód słońca za gęste chmury jest zwiastunem pogorszenia się pogody; chmury Cumulonimbus (kłębiaste, grube, szare u dołu i białe w wyższych partiach) to zapowiedź gwałtownych opadów i niebezpiecznych dla żeglugi szkwałów; a czerwona tarcza księżyca zwiastuje silne wiatry i opady. Natomiast tęcza późnym popołudniem oznacza pogodę ładną i słoneczną.