Rozmowa z uczniami o seksie – choroby (lekcja 4)

W klasie/fot. Fotolia
W tym planie wykładu nauczyciel znajdzie wskazówki dotyczące rozmowy z nastolatkami na temat chorób wenerycznych. Jak rozmawiać z uczniami o HIV, rzeżączce czy opryszczce? Jak obalać mity z nimi związane?
/ 06.11.2012 09:17
W klasie/fot. Fotolia

Jak rozmawiać z uczniami o seksie?

W poniższym planie nauczyciel znajdzie zarys miniwykładu na temat rozmowy z uczniami o chorobach wenerycznych, ich rodzajach i sposobów ich uniknięcia, a także pomysły na pracę w grupach.

W tabeli przewidziano także proponowany czas, jaki powinien zająć każdy element lekcji.

TEMAT:

Choroby przenoszone drogą płciową (STI)

CELE:

  • Przekazanie wiedzy dotyczącej definicji chorób przenoszonych drogą płciową
  • Omówienie chorób przenoszonych drogą płciową z podziałem na rodzaje
  • Omówienie sposobów zabezpieczenia się przed zakażeniem (profilaktyka)

PRZEBIEG:

Miniwykład dotyczący:

  • Definicji chorób przenoszonych drogą płciową
  • Rodzajów chorób przenoszonych drogą płciową
  • Sposobów uniknięcia zarażenia się chorobami przenoszonymi drogą płciową (profilaktyki)

W trakcie prelekcji uczniowie wypełniają arkusz notatek!

Omówienie pytań do dyskusji.

15 minut

10 minut

Praca w grupach:

  • wykorzystanie zdobytej wiedzy nt. chorób przenoszonych drogą płciową i identyfikacja chorób należących do poszczególnych grup STI

10 minut

Omówienie:

  • sprawdzenie poprawności wykonania zadań i omówienie ewentualnych trudności i wątpliwości

8 minut

Przedstawienie pracy domowej:

  • zadaniem uczniów jest wykorzystanie zdobytej wiedzy nt. chorób przenoszonych drogą płciową i ich objawów w celu stworzenia krzyżówki – haseł i ich zakresu pojęciowego
  • podczas omawiania pracy domowej – uczniowie wymieniają się stworzonymi przez siebie krzyżówkami

2 minuty

AKTYWNOŚĆ UCZNIÓW:

  • Dzielenie się opiniami dotyczącymi pytań do dyskusji,  o które pyta nauczyciel;
  • Opracowanie zadania w grupach 4-5 osobowych i zaznaczenie właściwych odpowiedzi
  • Omówienie rozwiązań na forum klasy

POTRZEBNE MATERIAŁY:

Praca w grupach: Arkusze z wykreślanką

Omówienie: Tablica do wpisania odnalezionych nazw

PRACA DOMOWA:

Ułożenie KRZYŻÓWKI


Miniwykład

  1. Choroby przenoszone drogą płciową (STI Sexually Transmited Infections)

Choroby te mogą być wywołane przez wszystkie czynniki chorobotwórcze: bakterie, wirusy, pierwotniaki, grzyby, pasożyty skóry. Należą do chorób zakaźnych i/lub pasożytniczych. W Polsce i na świecie występują głównie wśród ludzi młodych w wieku 15-25 lat, ale również wśród dzieci i ludzi dorosłych. Sprzyja im: wczesna inicjacja seksualna, częste zmiany partnerów, przygodne kontakty seksualne. Do najczęstszych dróg zakażenia dochodzi przez: krew, ślinę, nasienie, wydzielinę z pochwy oraz mleko matki (bardzo rzadko). Po zakażeniu zmiany chorobowe pojawiają się albo w obrębie narządów płciowych, albo przyjmują postać uogólnioną, jak w przypadku AIDS.

  1. Rodzaje chorób przenoszonych drogą płciową
  • Tabelkę można uszczegółowić w zależności od wieku uczniów i powielić do pracy w grupach.
  1. Profilaktyka STI

Istnieje wiele sposobów uniknięcia zakażenia chorobą przenoszoną drogą płciową. Należą do nich:

  1. Abstynencja seksualna – jest jedyną pewną metodą uniknięcia STI.
  2. Przy prowadzeniu aktywnego życia seksualnego ważna jest wierność i pewność, że partner również jest zdrowy i wierny.
  3. Profilaktyczne badania, które powinno się wykonać przed rozpoczęciem współżycia i powtarzać po każdym ryzykownym zachowaniu seksualnym.
  4. Używanie prezerwatyw.
  5. Leczenie: nie tylko osoby zakażonej, ale również jej partnerów.

Zobacz też: Rozmowa z uczniami o seksie – inicjacja seksualna (lekcja 1)

Choroby

CHOROBA

POWÓD

CZAS OD ZARAŻENIA DO ZACHOROWANIA

OBJAWY

LECZENIE

BAKTERYJNE

KIŁA (SIFILIS)

KRĘTEK BLADY

3 TYGODNIE

DIAGNOZA:

badanie krwi

Owrzodzenia na narządach płciowych zewnętrznych i wewnętrznych (może być niewidoczna lub po jakimś czasie samoistnie zniknąć)

Antybiotyki umożliwiają pełne wyleczenie przy wczesnej interwencji.

Nieleczona może prowadzić do trwałych uszkodzeń wielu narządów, utraty wzroku, zaburzeń psychicznych…

RZEŻĄCZKA

DWOINKA NEISSERA

KILKA TYGODNI

DIAGNOZA:

Badania mikroskopowe wydzieliny, posiew

U mężczyzn: ropny wyciek z cewki moczowej i ból przy oddawaniu moczu, czasami obecność krwi w moczu

U kobiet: pieczenie i kłucie podczas oddawania moczu, śluzowo-ropna wydzielina z pochwy, czasami bóle okolicy lędźwiowo-krzyżowej

Antybiotyki umożliwiają pełne wyleczenie przy wczesnej interwencji.

Nieleczona może prowadzić do stanów zapalnych w obrębie narządów płciowych, bezpłodności, zapalenia opon mózgowych…

CHLAMYDIE

CHLAMYDIA TRACHOMATIS

3 TYGODNIE

DIAGNOZA:

Testy serologiczne, badania laboratoryjne

Często przebiega bezobjawowo.

U mężczyzn: śluzowo-ropna wydzielina z cewki moczowej, pieczenie i ból podczas oddawania moczu

U kobiet: upławy, pieczenie podczas oddawania moczu, przedłużające się miesiączki i krwawienia między menstruacjami

Antybiotyki umożliwiają pełne wyleczenie przy wczesnej interwencji.

Nieleczona może prowadzić do przewlekłych stanów zapalnych w obrębie narządów płciowych, bezpłodności, poronień i przedwczesnych porodów.

WIRUSOWE

HIV

WIRUSY HIV -1 -2

OKOŁO 12 LAT

DIAGNOZA:

Badanie krwi na obecność przeciwciał. Powinno być wykonane przynajmniej 6 tygodni po ryzykownym zachowaniu (tzw. okienko serologiczne)

Brak specyficznych objawów

U około 70% pojawiają się objawy infekcji wirusowej

Wiele osób nie wie, że jest zakażona

Leki antyretrowiralne

Choroba jest niewyleczalna

Leczenie przedłuża życie

ŻÓŁTACZKA TYPY B/C

WIRUSY HBV/ HCV

OD KILKU TYGODNI DO KILKU MIESIĘCY

Badania laboratoryjne

Bóle mięśni i stawów, wymioty, zmęczenie, żółtaczka

Czasem bezobjawowo

Profilaktycznie szczepionka przeciw HBV

Leczenie antywitalne

OPRYSZCZKA

WIRUS HERPES SIMPLEX

KILKA DNI

Rozpoznanie na podstawie objawów

Czerwone plamki, które przekształcają się z pęcherzyki i owrzodzenia w okolicy narządów płciowych, bolesne owrzodzenia po pęknięciu, swędzenie

Częściowe wyleczenie, z tendencją nawrotów przez całe życie, wirus może pozostać w organizmie

KŁYKCINY

BRODAWKI GENITALNE

WIRUS HPV

4-6 TYGODNI

Rozpoznanie na podstawie objawów

Guzki o kalafiorowa tej powierzchni na narządach płciowych, pochwie, tarczy szyjki macicy, z tendencją do rozrastania się

Czasem przebieg bezobjawowy

Leczenie miejscowe – smarowanie, mrożenie, wycinanie

Pozostaje ryzyko raka szyjki macicy

INNE

RZĘSISTKOWICA

DO UZUPEŁNIENIE W RAZIE POTRZEBY

Potrzebne jest ew. wykreślenie tych słów z pracy grupowej

GRZYBICE

WSZAWICA

ŚWIERZB

Pytania do dyskusji – nauczyciel podaje stwierdzenie i pyta uczniów, co myślą na jego temat.

  1. MITY DOTYCZĄCE CHORÓB PRZENOSZONYCH DROGĄ PŁCIOWĄ

MIT 1: PREZERWATYWY SĄ DOBRYM ZABEZPIECZENIEM PRZED CHOROBAMI PRZENOSZONYMI DROGĄ PŁCIOWĄ

Nauczyciel: Stosowanie prezerwatywy istotnie zmniejsza prawdopodobieństwo zakażenia się STI, jednak nie jest to metoda dająca 100% gwarancji. Prezerwatywy, które mają przedawniony termin używalności, są zepsute, źle używane – nie są skuteczną ochroną (zdarza się, że pękają podczas kontaktu seksualnego). Nie ma takiego zabezpieczenia, które w pełni chroni przed STI.

MIT 2: STI PRZENOSZĄ SIĘ WYŁĄCZNIE DROGĄ PŁCIOWĄ

Nauczyciel: niektóre pasożyty nie znajdują się wyłącznie w płynach ciała, ale również na włosach łonowych i przedmiotach codziennego użytku (stosowanych np. w celach higienicznych) i w związku z tym mogą przenosić się w trakcie wymieniania się lub wspólnego stosowania bielizny, spania w jednym łóżku, korzystania ze wspólnej szczoteczki.

MIT 3: WSZYSTKIE CHOROBY PRZENOSZONE DROGĄ PŁCIOWĄ MOŻNA WYLECZYĆ LEKAMI

Nauczyciel: Większość chorób przenoszonych drogą płciową można dziś skutecznie leczyć, jednak inne, takie jak HIV nie są dziś uleczalne i mogą powodować poważne konsekwencje dla zdrowia do końca życia.

MIT 4: JEŻELI OBJAWY USTĘPUJĄ, ZAKAŻENIE STI NIE WYMAGA JUŻ LECZENIA

Nauczyciel: Trzeba być bardzo ostrożnym przy samodzielnym rozpoznawaniu objawów STI. W przypadku niektórych chorób, osoba zakażona nie będzie doświadczać żadnych objawów aż do późnej fazy choroby, czasami objawy są ledwo zauważalne, zdarza się również, że objawy ustępują a choroba przechodzi w fazę utajenia – JEST, ale jej NIE WIDAĆ. Osoba nią dotknięta nadal zaraża swoich partnerów seksualnych. Niektóre STI – nieleczone są śmiertelne.

  • Pamiętaj – Kontakt z lekarzem pomoże w diagnozie i leczeniu tych chorób.

MIT 5: NIE MOŻNA ZAKAZIĆ SIĘ STI PODCZAS PIERWSZEGO KONTAKTU SEKSUALNEGO

Ryzyko zakażenia chorobą przenoszoną drogą płciową w trakcie pierwszego kontaktu jest takie samo jak w trakcie kolejnych zbliżeń. Nie ma stuprocentowych metod ochrony przed STI.

  • Pamiętaj – Ograniczasz ryzyko zakażenia STI, jeżeli stosujesz się do poniższych zasad:

Nauczyciel dyktuje, a uczniowie zapisują na karcie notatek:

  1. Stosujesz prezerwatywę i poprawnie jej używasz.
  2. Uprawiasz seks z jedną osobą, której jesteś wierny/a i która jest wierna Tobie.
  3. Przestrzegasz zasad higieny intymnej.
  4. Badasz się regularnie zgodnie ze wskazaniami lekarza.

Zobacz też: Rozmowa z uczniami o seksie – płeć i seksualność (lekcja 2)

Karta notatek

STI

ZASADY OGRANICZENIA RYZYKA ZAKAŻENIA STI

1.

2.

3.

4.


Ćwiczenie grupowe

Uczniowie dzielą się na grupy 4-5 osobowe.

Zadanie polega na znalezieniu w WYKREŚLANCE słów związanych z chorobami przenoszonymi drogą płciową i zaznaczeniu ich. Słowa mogą być wpisane wprost, wspak, na ukos.

Podczas omówienia nauczyciel wypisuje na tablicy słowa odnalezione przez uczniów. Jest 17 słów.

W

I

A

C

I

W

O

K

T

S

I

S

Ę

Z

R

N

H

H

I

T

B

M

D

A

S

D

F

G

H

J

K

L

P

O

I

U

Y

T

N

G

K

N

F

Z

X

C

V

B

N

M

K

I

U

B

S

D

F

G

S

B

Z

K

R

Z

E

Ż

Ą

C

Z

K

A

B

B

A

R

F

A

A

E

N

A

Y

E

E

R

T

Y

H

P

A

R

N

N

K

F

H

K

S

K

C

C

U

D

W

E

R

F

L

E

A

F

G

G

T

V

N

Z

D

T

Y

I

P

C

V

B

N

M

A

Z

S

V

R

U

E

G

J

C

F

W

U

W

W

T

H

J

K

K

M

E

S

H

H

O

R

B

M

Z

G

S

J

A

E

G

X

C

V

B

Y

R

D

S

Y

F

I

L

I

S

H

X

I

Z

Z

B

H

J

F

D

D

T

D

H

O

L

A

U

U

Y

J

C

O

S

U

R

I

W

Ę

P

I

D

R

J

O

G

A

J

K

R

K

V

R

W

U

Y

F

D

F

H

O

S

A

K

F

R

R

M

L

P

L

B

O

W

J

N

G

N

M

J

Z

A

R

I

O

L

F

Z

O

O

P

B

Z

E

H

I

V

C

H

H

A

A

B

C

D

C

B

A

Y

A

S

B

T

R

M

C

N

G

J

L

C

V

B

N

M

S

T

G

H

B

D

N

O

T

N

K

W

E

R

T

Y

U

I

Y

J

K

O

P

Z

X

I

M

C

Y

B

Y

E

W

Ś

W

I

E

R

Z

B

D

F

J

Y

H

F

C

Z

U

V

Ł

G

H

J

K

L

W

T

Y

U

I

O

P

R

R

E

U

E

Y

C

K

S

D

F

G

H

D

R

O

Ż

D

Ż

A

K

R

F

T

I

J

X

Q

W

E

R

T

Y

U

I

Y

J

K

O

P

Z

X

C

V

B


Rozwiązanie:

A

C

I

W

O

K

T

S

I

S

Ę

Z

R

I

N

B

S

R

Z

E

Ż

Ą

C

Z

K

A

A

A

E

A

H

K

K

K

C

L

T

Z

T

I

A

E

C

W

M

R

Z

A

Y

S

Y

F

I

L

I

S

Z

D

A

Y

S

U

R

I

W

I

G

R

R

W

Y

O

A

R

P

O

N

Z

I

Z

O

Z

H

I

V

C

H

A

D

Y

T

C

S

B

O

K

I

C

Y

Ś

W

I

E

R

Z

B

C

Z

Ł

E

K

D

R

O

Ż

D

Ż

A

K

Zobacz też: Rozmowa z uczniami o seksie – antykoncepcja (lekcja 3)

Źródło: wpadka.pl/swiadoma-szkola (mn)

Redakcja poleca

REKLAMA