Maszeruj z kijkami

Daj się wciągnąć w nordic walking! Zwłaszcza jeśli zwykłe marsze przestały być dla ciebie wyzwaniem. Albo gdy z powodów zdrowotnych masz problemy z chodzeniem.

nordic walking
fot. Panthermedia

Co się kryje pod tajemniczą nazwą "nordic walking"?
Marsz z kijkami, który trochę przypomina narciarstwo biegowe. Wymyśliła go grupa fińskich lekarzy i sportowców w latach 20. ubiegłego wieku. W USA i niektórych krajach europejskich znany jest od dość dawna. W Polsce dopiero od kilku lat. Ale już zdążył zyskać sobie zagorzałych fanów.
W podmiejskich lasach w każdy weekend można spotkać piechurów z kijkami. Zazwyczaj chodzą w niewielkich grupkach. Są wśród nich osoby w każdym wieku – od przedszkolaków po seniorów. Bo nordic walking to świetny sposób na zwiększenie aktywności fizycznej, również dla osób z chorymi stawami i problemami z kręgosłupem. Można się go nauczyć dosłownie w kilka minut i uprawiać przez cały rok. Jedynym potrzebnym sprzętem są specjalne kijki.

To lepsze niż spacer!

Uprawiając nordic walking, można zyskać dużo więcej niż podczas tradycyjnych marszów. Sport ten pomaga:
* wzmocnić mięśnie całego ciała. W trakcie zwykłego chodzenia pracują tylko nogi i pośladki. Podczas marszu z kijkami aktywnych jest 650 (czyli 90 procent) mięśni całego ciała (m.in. ramion, barków, pleców, brzucha);
* oszczędzać stawy kolanowe. Podczas biegania i intensywnego chodzenia bez kijków są one narażone na duże obciążenia. Ale gdy maszerujemy z kijkami, nacisk na stawy jest o 5–10 kg mniejszy, niż gdy idziemy bez nich;
* rozluźnić mięśnie barków i szyi napięte z powodu stresu lub długotrwałego siedzenia za biurkiem;
* poprawić postawę. Nordic walking często poleca się osobom z wadami kręgosłupa, bo sport ten wzmacnia mięśnie pleców i łagodzi bóle;
* szybko zrzucić zbędne kilogramy. Podczas marszu z kijkami spalamy o 25 procent kalorii więcej niż podczas zwykłego spaceru (nawet 400 kcal w ciągu godziny);
* poprawić wydolność organizmu i zyskać lepszą kondycję. Badania wykazały, że podczas nordic walking dostarczamy organizmowi o 20–58 procent tlenu więcej niż w czasie tradycyjnego szybkiego marszu;
* wzmacniać serce, redukować zbyt wysokie ciśnienie, obniżać poziom "złego" cholesterolu we krwi;
* regulować stężenie cukru we krwi. Dzięki temu zapobiega cukrzycy;
* poprawiać koordynację. Osoby starsze czują się pewniej, chodząc z kijkami, zwłaszcza po śliskim i nierównym podłożu.

Kupujemy kijki
Typowe kijki do nordic walking mają stałą długość – nie można ich regulować. Są za to bardzo lekkie. Poleca się je do chodzenia po płaskim terenie, na krótkie trasy. W trudniejszym terenie, na przykład w górach, lepiej sprawdzają się kije trekkingowe. Mają one jedną lub dwie regulacje długości. Są praktyczniejsze, bo łatwiej je przewieźć, a poza tym jednej pary może używać kilka osób, dostosowując długość do swojego wzrostu. No i najważniejsza sprawa: na stromych górskich szlakach można wyregulować kije tak, aby jeden był krótszy, a drugi dłuższy. Dzięki temu można bezpiecznie zejść po stromym szlaku i wspiąć się na stromy szczyt.

Długość kijków dla początkujących powinna wynosić 70 procent wysokości naszego ciała. Przy takiej długości łokcie są ugięte dokładnie pod kątem prostym. Doświadczeni chodziarze wolą trochę krótsze kijki (takie, których długość wynosi 67 procent ich wzrostu). Sprzęt do nordic walking można kupić w dużych sklepach sportowych i przez Internet. Trzeba pamiętać, że kijki bardzo często sprzedawane są na sztuki, a nie parami. Ich koszt waha się od 60 do nawet 500 zł.

"Vita"
Oceń artykuł 134 głosów
Wyślij znajomym Wyślij znajomym
Drukuj Drukuj
Opinie
check it out2014.01.30 22:20
duPB1B A big thank you for your blog.Really thank you! Great.
elka20132013.11.19 14:26
Mam 64 lata i dość dobre zdrowie oraz ok.8 km nadwagi. Zaczełam chodzic z kijami codziennie godzine - ok 4,5 km. Dowiedziałam sie od instruktora NW, że powinno sie chodzic co drugi dzień, żeby dac odpoczac organizmowi.Co Wy na to?
Gość2013.04.02 12:29
szkoda tylko ze osoba na zdjeciu ma klasyczne....kije trekkingowe a nie do NW ! :-)
Gość2013.04.02 11:45
szkoda tylko ze osoba na zdjeciu ma klasyczne....kije trekkingowe a nie do NW ! :-)
Gość2012.07.21 17:11
czy jak idzie sie na kijkach to sie odchudza proZe3 odpowiedzcie dam dyplomy dla kazdego kto pierwszy odgadnie i dam jeszcze 100000000000 zł
lewa2011.03.18 16:19
Chodzę z kijkami codziennie na 10 km z koleżanką która ma 76 lat i jest po zawale serca. Czujemy się dobrze.
lewa2011.03.18 16:13
Chodzę z kijkami codziennie na 10 km z koleżanką która ma 76 lat i jest po zawale serca. Czujemy się dobrze.
dajm22009.05.09 21:22
Mam stwierdzony RZS , bule stawów i mięśni a po godzinnym spacerze z kijkami czuje się jak nowo narodzony.Ci co to wymyślili powinni dostać nobla!
Liliana2008.06.16 00:12
Fajnie!!!Mam kijki, ale może po tej instrukcji uda mi się lepiej spacerować!!!
verdemontana.pl2008.06.05 13:57
Jak najbardziej popieramy inicjatywę szerzenia i propagowania tego sportu, czy tej aktywności fizycznej. Zgadzamy się także z poprawkami Instruktora - warto o nich pamiętać. I miłych spacerów!!! Od siebie możemy polecić błędne skałki, Szczeliniec i całą okolicę Kudowy-Zdrój
Instruktor2008.04.07 07:09
lepiej sprawdzają się kije trekkingowe - błąd 1 kje trekingowe nie nadają sie do nordic walking nie mają odpowiedniej rączki i pasków. Są teleskopowe kije do nw wadą ich jest większy ciężar. Długość kijków dla początkujących powinna wynosić 70 procent wysokości naszego ciała błąd 2 im lepiej chodzimy tym dłuższe kijki stosujemy czyli 0.66 dla początkujących a 0.7 dla zaawansowanych.
Raport specjalny