Jak pozbyć się kolki

Kolka to częsta dolegliwość u początkujących biegaczy spowodowana zbyt szybkim i płytkim oddechem. Jednak kłujący ból pod żebrami nie jest także obcy bardziej zaawansowanym biegaczom.

Jedną z trzech głównych przyczyn kolki jest zjedzenie posiłku tuż przed rozpoczęciem treningu. Jeżeli to możliwe nie jedz nic na godzinę przed biegiem. Nie musisz za to ograniczać picia wody, gdyż wbrew obiegowej opinii nie zwiększa to ryzyka kolki.

Kolejna przyczyna to zbyt szybkie rozpoczęcie biegu. W tym wypadku zapobieganie dolegliwości jest równie łatwe. Wystarczy zadbać o odpowiednią rozgrzewkę oraz pamiętać o stopniowym dochodzeniu do tempa biegowego podczas właściwego treningu.

Najtrudniej zapobiegać kolce spowodowanej złym oddychaniem podczas biegu. Wymaga to bowiem zmiany przyzwyczajeń. Należy pamiętać by oddychać wykorzystując usta (przy wdechu pracują usta i nos, przy wydechu same usta), głęboko z przepony (a nie z klatki piersiowej co spłyca oddech) w równym, niezbyt szybkim rytmie dopasowanym do tempa biegu. Zimą – warto oddychać przez szalik – ułatwia to głębokie oddychanie zimnym powietrzem.

Zobacz także: Jak prawidłowo wykonywać HIIT?

Co zrobić gdy pojawi się kolka? Ponieważ jest to ból skurczowy – warto spróbować wykonać w trakcie biegu krążenia ręką co powinno rozciągnąć skurczoną przeponę i ograniczyć ból.

Kolejny dość skuteczny sposób to bardzo szybki, głęboki wdech, zatrzymanie powietrza na kilka sekund i bardzo mocny wydech. W niektórych sytuacjach pomaga też zmiana rytmu oddechu.

Jeśli wszystko zawiedzie, zatrzymaj się na kilkadziesiąt sekund oddychając głęboko i poczekaj aż kolka minie.

Polecamy: Co daje regularny trening.

Trening Gym Break - Naturalna Rzeźba już na DVD!
SKOMENTUJ (8)
KOMENTARZE (8)
~tini/rok temu
nie pszestalo jak zrobilam 20 przysiadów!!!!!!
~Czarny lesbijski pedał Duo-gender/rok temu
Nie wiem k***a :/.
~majcia 12357/2 lata temu
trzeba ustać, schylić się i opuścić ręce w dół
POKAŻ KOMENTARZE (8)