Wielkanoc a dieta - czy to się wyklucza?

Wielkanoc to czas, kiedy z rodzinami zasiadamy przy suto zastawionym stole, gdzie dominują bardzo smaczne, ale i kaloryczne potrawy. A my ciągle zaskoczeni jesteśmy dodatkowymi kilogramami po świętach. Oto kilka sposobów na odchudzenie potraw bez zmniejszania ich walorów smakowych.
/ 06.03.2012 12:03

Wielkanocna dieta wcale nie wymaga od nas wielu poświęceń i wyrzeczeń. Nie polega ona na rezygnowaniu z ulubionych świątecznych dań na rzecz samych warzyw i dietetycznych sałatek, ani tym bardziej na głodówce. Przez wprowadzenie niewielkich modyfikacji możemy cieszyć się smacznymi i zdrowymi posiłkami podczas śniadania wielkanocnego w gronie najbliższych.

Wędliny na świątecznym stole

Podczas zakupu wędliny powinniśmy pamiętać o tym, że znacznie zdrowsze i mniej kaloryczne są wędliny drobiowe niż np. wieprzowe. Dlatego przechodząc przy stoisku z wędlinami wybierajmy raczej nisko tłuszczowe wędliny drobiowe. Bardzo dobrym i zdrowym sposobem jest także przygotowanie we własnej kuchni świątecznej wędliny. Wystarczy tylko upiec w folii filet z indyka, posmarowany uprzednio masłem, posypany ziołami i natarty czosnkiem. W ten sposób przygotowanego indyka można pokroić w plastry i ułożyć na półmisku obok innych wędlin.

Typowo świątecznym dodatkiem do chleba jest też pasztet. Jednak kupne pasztety, ale także i te przygotowywane w domu zawierają bardzo dużą ilość tłuszczu. Chcąc zdrowo i dietetycznie spędzić święta, nie musimy rezygnować z pasztetów. Wystarczy upiec jego niskokaloryczną wersję składającą się z soi, oliwy z oliwek, płatków owsianych, majeranku, soli, pieprzu, cukru, gałki muszkatołowej, musztardy i czosnku.

Zobacz także: Wielkanoc - prawdziwy egzamin silnej woli

Jajka - świąteczna bomba kaloryczna

Święta wielkanocne to czas, kiedy spożywamy rekordową ilość jajek na różne sposoby - na miękko, na twardo, w ciastach, do sałatek, faszerowane itd. Jedno jajko zawiera około 90 kcal. Najwięcej kcal znajduje się w żółtkach jajek, bo aż 70. Dlatego radzimy, aby rezygnować z podawania żółtek i zjadać jedynie białka. A tworząc farsz do jajek, zastąpić tę część warzywami, np. brokułami rozgniecionymi z jogurtem, wymieszanym z kukurydzą i doprawionym solą, pieprzem i curry.

Wielkanocny obiad - smaczny i zdrowy

Istnieje także sposób, aby zmniejszyć kaloryczność naszych ulubionych wielkanocnych żurków. Wystarczy użyć chudej śmietany do zabielania oraz białą kiełbasę gotować dłużej niż zwykle, aby zredukować zawartość tłuszczu. Jako drugie danie często pieczemy schab. Szukając mięsa do pieczenia powinniśmy wybrać schab środkowy zamiast karkowego, który ma znacznie mniejszą zawartość tłuszczu. Doskonalą propozycją obiadową jest schab przyprawiony majerankiem, czosnkiem, solą, pieprzem, nadziewany suszonymi śliwkami i morelami uprzednio namoczonymi w czerwonym winie. Wystarczy go tylko piec w temperaturze 180 stopni przez godzinę i podawać z ziemniakami i surówką.

Zobacz także: Zielony dywan z rzeżuchy

Sałatki w wersji light

Niemal na każdym polskim stole świątecznym pojawiają się sałatki wielowarzywne. Jest to bardzo dobry pomysł na wykorzystanie ugotowanej marchwi, pietruszki czy ziemniaków. Dodać należy tylko jajka, jabłko, ogórki kiszone, groszek konserwowy, doprawić do smaku. W tradycyjnej wersji dodaje się także dużo majonezu. Chcąc odchudzić sałatkę, używamy majonezu light, jednak to też nie jest dobry pomysł. Większość tego typu produktów zawiera dużo konserwantów i sztucznych składników, dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie użycie jogurtu naturalnego zamiast majonezu.

Ciasta i  desery

Dietetyczna Wielkanoc wcale nie wyklucza podawania ciast i deserów. Tradycyjne baby wielkanocne zawierają w sobie dużo cukru i bardzo kalorycznych jajek. Jednak my proponujemy lżejszą wersję baby, która na pewno nie zawiedzie oczekiwań domowników. 

Składniki:

  • 8 białek jaj
  • 3 szklanki mąki razowej
  • 0,5 szklanki cukru
  • kostka masła
  • 3/4 szklanki ciepłego, chudego mleka
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • cukier waniliowy
  • skórka z cytryny
  • sok z 1 cytryny

Sposób przygotowania:

Białka ubijamy na sztywną pianę. Dodajemy cukier i cukier waniliowy. Następnie dolewamy roztopione masło i mleko, cały czas mieszająć. Do masy dodajemy mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia. Wrzucamy skórkę i sok z cytryny. Wszystko dokładnie mieszamy i przelewamy do foremki. Wkładamy ciasto do piekarnika nagrzanego do temperatury 170 stopni i pieczemy około 45 minut.

Zobacz także: Jak przeżyć Wielki Piątek?