Gdy zdecydowałaś się już jaki typ perfum chce kupić (na zimę, na lato, do pracy, na randkę, ma wieczorną okazję itp.) możesz teraz przystąpić do wyboru zapachu, który będzie spełniał postawione przez Ciebie kryteria.
Jakie to mają być kryteria
Nie ograniczaj się tylko do kryterium: „zapach mi się podoba”.
To kryterium jest oczywiście ważne, ale nie może być jedyne. Muszą brać pod uwagę innych, potencjalnych, przyszłych odbiorców zapachu – osoby, w których towarzystwie będziesz przebywać. Nie może być przecież tak, że wybierając się na spotkanie ze swoim dyrektorem i użyjesz perfum, które będą Ci się podobać, ale które wzbudzą negatywne reakcje dyrektora.
W jaki sposób rozeznać preferencje zapachowe innych
Podstawowa recepta jest tu prosta. Jeżeli chcesz użyć perfum na spotkanie z bliżej Ci nie znaną osobą użyj perfum klasycznych – tych, które powstały wiele lat temu i utrzymały się na rynku, ponieważ okazało się, że są ponadczasowe i uniwersalne.
Zasadę klasyki stosują dobre hotele w doborze mebli i wystroju wnętrz. Zastosowanie zasady klasyki zalecają podręczniki savoir vivre przy wyborze potraw i napojów na ważne przyjęcia, na których będą osoby, których preferencji smakowych nie znasz. Ta zasada zawsze się sprawdza.
Jeśli dobierasz zapach wąchając perfumy we flakonie lub po naniesieniu ich na rękę - popełniasz błąd i to z kilku powodów.
Pierwszy zasadniczy powód jest taki, że większość perfum wydziela zapachy w czterech fazach i podczas każdej fazy zapach jest inny. Po otwarciu flakonu pojawia się na krótki moment zapach zdominowany przez zawarty w perfumach alkohol, który niesie za sobą niektóre najbardziej dominujące nuty zapachowe.
Po ustabilizowaniu się zapachu mamy do czynienia z tzw. głową perfum – zespołem zapachów, które będą odczuwane przez jakieś 15 minut. Te zapachy są przeznaczone wyłącznie dla kobiety, która tych perfum używa. Nikt więcej ich nie będzie raczej odczuwać. Mają wprawić ja w dobry nastrój, zachwycić i spowodować żeby kupiła perfumy.
Po około 15 minut zacznie być odczuwalne tzw. serce perfum – zapach, który będzie odczuwalny przez jakieś 2-3 godziny,
Po tym czasie pojawi się tzw. głębia – zapach, który będzie odczuwalny przez wiele godzin (a nawet dni czy tygodni – na ubraniu).
Jeżeli zatem chcesz poznać te wszystkie zapachy i zorientować się w jaki sposób i w jakim czasie będziesz oddziaływać zapachowo na otoczenie powinna wąchać perfumy kilkakrotnie w przedziale przynajmniej 4-5 godzin.
Nie możesz jednak wąchać perfum z flakonika czy tylko na ręce,. Musisz poznać ich zapach połączony z Twoim naturalnym zapachem. Na każdej kobiecie dane perfumy pachną inaczej. Specjaliści zalecają tu następująca procedurę: wszyć do ubrania pod pachę kawałek higroskopijnego materiału i nosić go przynajmniej przez kilka godzin. Następnie nanieść na niego wybrane perfumy i wąchać ten kawałek materiału kilkakrotnie w ciągu 4-5 godzin.
Powinnaś pamiętać również o tym , że w ciągu jednego dnia może „przewąchać” tylko do 3 perfum. Jeśli będzie próbowała z większą ilością perfum nie będzie w stanie ocenić prawidłowo ich zapachu.
Polecamy: Jak działają perfumy?
Dobierając zapach kobieta powinna pamiętać również o tym, ze nie wszystkie perfumy mają klasyczną strukturę: głowa-serce-głębia. Sięgając zatem po nieznane sobie perfumy należy uzyskać informację o ich strukturze zapachowej.
W drugiej połowie XX wieku pojawiły się na rynku jako pewien ewenement i rzadkość, perfumy, które pachną cały czas mniej więcej tak samo. Perfumiarze odpowiedzieli w ten sposób na postulaty Amerykanek, które dopominały się o takie perfumy. Ich wyprodukowanie było bardzo trudne. Zapachy bowiem w sposób naturalny wydobywają się według schematu głowa-serce-głębia. Perfumy takie uzyskano komponując je w ten sposób, że np. zapachem dominującym głowy był zapach uzyskany z kwiatu pomarańczy, zapachem dominującym serca zapach uzyskany z gałązek drzewa pomarańczowego, a zapachem dominującym głębi zapach uzyskany z korzeni drzewa pomarańczowego.
Czytaj także: Perfumy - jak je dobierać?
Pod koniec XX wieku pojawiły się na rynku perfumy nowej generacji, o oryginalnej strukturze zapachowej. Przykładem mogą tu być perfumy „Poeme”, które wydzielają inny zapach co dwie godziny w czterech cyklach.
Zobacz stronę Eksperta www.savoir-vivre.com.pl