Jak Polacy spędzają święta? Pozornie wydaje się, że wszyscy podobnie - za stołem, z rodziną, przy karpiu i dźwięku kolęd. Już dziś ujawniamy zaskakujące dane na ten temat! Sprawdź 24 ciekawostki na temat realnych zwyczajów i tradycji w naszych domach!
Z kim Polacy świętują?
- Polacy planują średnio aż 4 wizyty/spotkania z rodziną/przyjaciółmi/kolegami z pracy podczas Świąt.
- Prawie 90% kobiet i 82% mężczyzn w Polsce przyznaje, że ma bliską rodzinę, która spodziewa się ich wizyty w te Święta.
- Najbardziej rodzinni wydają się mieszkańcy Krakowa. Aż 88% z nich przyznaje, że ich najbliżsi spodziewają się ich odwiedzin podczas Świąt. Najmniej - mieszańcy z województwa warmińsko-mazurskiego, skąd tylko 8% badanych twierdzi, że ich rodzina liczy na spotkanie z nimi przy świątecznym stole.
- Połowa badanych Polaków decyzję o tym, gdzie spędzi Święta podejmuje już miesiąc przed.
- Co piąty mężczyzna przyznaje, że w jego związku to partnerka decyduje o tym, gdzie pójdą na Święta.
- 57% Polaków przyznaje, że najbardziej chciałaby spędzić Święta ze swoimi ukochanymi.
Źródło: badanie zrealizowane przez Censuswide na zlecenie TK Maxx; na reprezentatywnej grupie Polaków, w listopadzie 2014.
Jak Polacy kupują prezenty?
- Prawie połowa badanych Polaków uważa, że w tym roku była grzeczna i pod choinką znajdzie więcej niż 3 prezenty. Przy czym badani w wieku 16-34 lata oceniają, że otrzymają średnio 5 prezentów, z kolei badani w wieku 55+, celują w 4.
- Na najwięcej prezentów, bo średnio aż na 7, liczą mieszkańcy Podlasia. Najskromniejsi w wyliczeniach, bo prognozujący otrzymanie 3 podarunków, są badani z Podkarpacia.
- 43% badanych pokona nawet do 50 km, żeby spotkać się z rodziną lub przyjaciółmi w te Święta.
- Co piąty singiel i co dziesiąty wdowiec w ogóle nie będzie jechać na Święta do rodziny lub przyjaciół.
- Polacy spędzą średnio 2 dni, 3 godziny i 30 minut na planowaniu i kupowaniu świątecznych prezentów. Przy czym mężczyźni przeznaczą na to średnio 1 dzień, 18 godzin i 29 minut, a kobiety 2 dni, 11 godzin i 28 minut.
- Mężczyźni nie będą długo zastanawiać się nad prezentem dla partnerki. Przeznaczą na to średnio 2 godziny i 54 minuty. Nieco więcej czasu zajmie to kobietom, bo pomysł na świąteczny upominek dla ukochanego i jego zrealizowanie zajmie im 4 godziny i 38 minut.
- Badani w wieku 16-24 lata spędzą najwięcej czasu szukając prezentu dla wyjątkowej osoby, bo aż 8 godzin i 57 minut, najmniej badani w wieku 55+, bo zaledwie 4 godziny i 54 minuty.
- Polacy lubią dawać prezenty. W tym roku wydadzą w sumie średnio 1117 zł na upominki dla bliskich.
Źródło: badanie zrealizowane przez Censuswide na zlecenie TK Maxx; na reprezentatywnej grupie Polaków, w listopadzie 2014.
Kogo Polacy obdarowują?
- Najbardziej popularnym okresem na rozpoczęcie zakupów świątecznych wśród badanych są trzy tygodnie przed Świętami. Wskazało tak 30% badanych.
- 21% badanych twierdzi, że zaczyna kupować prezenty już na początku listopada, a 14% przyznaje, że zostawia to na ostatnią chwilę, czyli na tydzień przed Gwiazdką.
- W te Święta, w sumie Polacy kupią średnio aż 26 prezentów. Kim będą szczęśliwie obdarowani? Średnio 3 upominki trafią do mam, 2 do ojców, 2 do teściowych, po 2 dla każdego z rodzeństwa, a 3 dla partnera.
- 59% Polek i 45% Polaków deklaruje kupno prezentu gwiazdkowego dla swojej mamy, ale tylko 39% kobiet i 32% mężczyzn planuje podarować coś swojemu tacie.
- Co szósty badany Polak odwiedzi w te Święta swoją mamę, ale tylko połowa z tej grupy kupi jej prezent.
- Polacy niechętnie obdarowują prezentami gwiazdkowymi kolegów z pracy. Tylko 5% badanych deklaruje, że ma taki plan. Ale za to 16% Polaków planuje świąteczne spotkanie w ich towarzystwie.
- A komu na pewno nie kupimy prezentu? Prawie co piąty badany będących aktualnie w związku nie planuje wydawać pieniędzy na swojego partnera.
- Co piąta badana przyznaje, że najcenniejszy dla niej jest prezent otrzymany od córki.
- Co trzeci Polak wskazuje, że w prezencie idealnym najważniejsza jest praktyczność.
- Co czwarty Polak jako najważniejszy element perfekcyjnego prezentu podaje jakość.
Źródło: badanie zrealizowane przez Censuswide na zlecenie TK Maxx; na reprezentatywnej grupie Polaków, w listopadzie 2014.