Wręcz przeciwnie – od pierwszych dni życia dziecka warto do niego mówić – warto, bo przyspiesza to rozwój mowy i jej rozumienia. I nie tylko o mowę tu chodzi – język to niezwykła umiejętność, która charakteryzuje nasz gatunek, dzięki niemu rozumiemy otaczający nas świat.
Jak rozmawiać z niemowlakiem?
Możesz komentować bieżące sytuacje: „Teraz pójdziemy na spacer, Jest chłodno trzeba założyć czapkę, o jaki duży pies…” Taka pozorna rozmowa z dzieckiem wprowadza je w świat języka, a rodzicowi spędzającemu wiele godzin jedynie w towarzystwie niemowlaka – daje powód do wygadania się.
Zadawaj pytania!
Chcesz mieć dociekliwe i bystre dziecko – zadawaj mu wiele pytań. Oczywiście początkowo musicie sami jako rodzice próbować odgadywać preferencje dziecka. Pytania, które do niego będziecie kierować niech nie będą pozostawiane bez odpowiedzi. Kiedy pytasz: „Wolisz tę żółtą koszulkę czy tę zieloną?” odczekaj chwilę i powiedz: „Widzę, że wolisz tę żółtą. Będzie ładnie wyglądała z ...” Pewnego dnia usłyszycie odpowiedzi na wszystkie te pytania.
Polecamy: Moje dziecko ma problemy z mówieniem
Zwróćcie uwagę na sposób mówienia – dzieci wolą wysokie tony. Są jednak i takie niemowlęta, którym będzie bardziej odpowiadał niski ton. Unikajcie zaimków kiedy mówicie do dziecka. Zamiast „moja sukienka” powiedz: „sukienka mamy”. Co jakiś czas powtarzaj ten sam zwrot – dzięki temu dziecko nauczy się go wyłapywać z potoku innych słów.
Czego unikać
Zdecydowanie unikaj dziecinnej mowy – mów prawidłowo, by dziecko miało dobry wzór do naśladowania.
Mówienia o przeszłości i dalekiej przyszłości. Dla tak małych dzieci, ale i dla tych nieco starszych czas odnosi się do tego co tu i teraz.
O czym jeszcze warto pamiętać
Nuć, czytaj lub mów z pamięci rymowanki i wierszyki dla dzieci.
Naśladuj gaworzące niemowlę, a kiedy o czymś opowiadasz, pozwól by i malec coś powiedział – rób krótkie przerwy, w ich czasie niemowlęta chętnie gaworzą.
Czytaj na głos – książeczki dla dzieci, ale również prasę codzienną – w pierwszych etapach rozwoju mowy ważne jest by dziecko osłuchało się języka, jego barwy i brzmienia.
Zobacz też : Okres mowy dziecięcej