Słabe oceny w szkole – przyczyny

W szkole. fot. www.sxc.hu
Szkolna klasa to mikro-społeczeństwo, które może być podzielone. Tym co charakteryzuje wszystkich uczniów jest nie tylko ich zachowanie, ale także oceny, które dostają za swoją naukę. Dlaczego dzieje się tak, że niektórzy nie radzą sobie w szkole i mają wyraźnie gorsze oceny niż reszta? Kiedy to nauczyciel zawodzi i jego metody nauczania się nie sprawdzają?
/ 03.04.2012 10:18
W szkole. fot. www.sxc.hu

Klasowa hierarchia

Nie od dziś wiadomo, że uczniowie różnią się od siebie pod względem ocen, jakie dostają w szkole. W efekcie bardzo często powstają schematyczne podziały w klasach, to znaczy można wyróżnić tzw. prymusów, osoby uczące się przeciętnie i osoby uczące się bardzo słabo. Tego typu podziały najczęściej stwarzają nauczyciele, a uczniowie je przejmują; w klasach tworzą się koleżeńskie grupy, dobrane właśnie według klucza ocen. Nie jest tak zawsze, ale bardzo często. Dlaczego dzieje się tak, że niektórzy nie radzą sobie w szkole i mają wyraźnie gorsze oceny niż reszta? Czy zawsze spowodowane jest to faktem, że taki uczeń lekceważąco podchodzi do zajęć?

Zobacz: Po co nam czytanie?

Sylwetka ucznia, który ma problemy z nauką

Szukając przyczyn słabych ocen, zawsze zaczyna się od bacznego przyglądania się uczniowi, który ma problemy z nauką. Jak zachowuje się wobec nauczycieli? Jest spokojny czy żywiołowy? Regularnie przychodzi do szkoły czy opuszcza zajęcia? Te trzy pytania można zamknąć tak naprawdę w jednym: czy są z tym uczniem jakieś problemy wychowawcze, czy też nie? Osobie wchodzącej w konflikty z nauczycielami zapewne łatwiej przypisać lekceważenie zajęć, jednak nie zawsze jest to słuszne rozumowanie. Słabe oceny zarówno ucznia spokojnego, jak i „problematycznego” mogą wynikać z tego, że ta osoba:

  • Nie uczy się, bo nie chce, poświęca czas na inne zajęcia, które są dla niej ważniejsze, ciekawsze, itp.
  • Nie uczy się, ponieważ nie ma do tego odpowiednich warunków w domu, ma problemy rodzinne, które sprawiają, że nie może skupić się na nauce, np. zła sytuacja finansowa, konflikty, uzależnienia rodziców.
  • Cierpi z powodu różnego rodzaju dysfunkcji, które utrudniają jej naukę; nie chodzi tu tylko o dysleksję, dysgrafię, dysortografię, ale także o dysfunkcje wynikające ze stanu zdrowia, np. problemy ze wzrokiem i słuchem.

Sylwetka nauczyciela, którego metody nauczania zawodzą

Słabe oceny, zwłaszcza jeśli dotyczą większości osób w klasie, mogą być spowodowane także sposobem nauczania danego przedmiotu. Może być tak, że to nauczyciel nie przekazuje informacji w sposób trafiający do uczniów i jego metody zawodzą, np.

  • Nauczyciel przekazuje wiedzę „suchą”, książkową, nie tłumaczy, tylko przekazuje formuły, których trzeba wyuczyć się na pamięć.
  • Nauczyciel nie pobudza wyobraźni uczniów przykładami i dygresjami, prowadzi lekcje w sposób monotonny i mało urozmaicony, np. w formie wykładu, nie włącza uczniów w czynny udział w lekcji.
  • Nauczyciel jest pozbawiony pasji do przedmiotu, którego uczy i nie ukrywa tego – co udziela się jego uczniom.

Przyczyny słabych ocen mogą więc być bardzo różne. Ich źródłem może być zarówno uczeń, jak i nauczyciel. Czasem uczeń może wymagać pomocy albo bardziej indywidualnego podejścia, innym razem to nauczyciel powinien zastanowić się, czy jego metody nauczania są dobre.

Polecamy: Jak radzić sobie z kompleksami?

Redakcja poleca

REKLAMA