Jak słuchać uważnie na wykładach?

Kiedy będziesz prezentował swoją pracę komisji egzaminacyjnej, podczas zdawania ustnej matury z języka polskiego - pamiętaj, że to Ty jesteś jej autorem.
W trakcie większości ważnych dla nas wykładów posługujemy się notatkami, które później są podstawą utrwalania nabytych wiadomości. Uważne słuchanie prelegenta nie tylko zapewnia wysoką jakość tego, co zapisujemy, ale samo w sobie stanowi pierwszy, ważny etap zapamiętywania.
/ 03.10.2016 13:45
Kiedy będziesz prezentował swoją pracę komisji egzaminacyjnej, podczas zdawania ustnej matury z języka polskiego - pamiętaj, że to Ty jesteś jej autorem.

Oczywiście dużo zależy od formy wykładu; czy jest przejrzysty, spójny, logiczny, z mocno zaakcentowanymi najważniejszymi zagadnieniami i czy łatwo pozwala słuchaczowi zwrócić uwagę na najistotniejsze informacje.

Niezależnie jednak od tego, jak skonstruowany jest wykład, ważne jest, aby odpowiednio do niego się przygotować i umieć w trakcie jego trwania skoncentrować się na samym przekazie.

Poznaj też : Strategie uczenia się

Poznaj osiem zasad, które pozwolą Ci zostać uważnym słuchaczem na wykładach:

  1. Przed pójściem na wykład przejrzyj notatki z poprzedniego wykładu. Jeżeli jego tematyka jest dla Ciebie zupełnie nowa, poszukaj ogólnych informacji dotyczących danego zagadnienia. Mózg lepiej absorbuje poznawaną wiedzę, gdy posiada ogólny obraz (zarys) tematu.
  2. Odpręż ciało. Zapamiętujesz lepiej, kiedy Twoje mięśnie są rozluźnione, oddech spokojny - głęboki i rytmiczny; gdy jesteś zrelaksowany i wypoczęty. Wystarczy, że przed wejściem do sali przez minutę skoncentrujesz uwagę na oddychaniu, wykonując rytmiczne oddechy: głęboki wdech nosem, zatrzymanie powietrza na 3-4 sekundy i spokojny wydech ustami.
  3. Sformułuj szczegółowo cel, jaki chcesz osiągnąć uczestnicząc w wykładzie. Wypowiedz go głośno lub w myślach, pamiętając, aby był konkretny, wyrażony pozytywnie (to, czego chcesz, a nie to, czego nie chcesz) i w czasie teraźniejszym, np.: „Po zakończeniu wykładu potrafię omówić główne cechy systemów edukacyjnych w Europie, w XIX wieku”. Bezwzględnie unikaj negatywnego programowania umysłu komunikatami typu: „Kolejny nudny wykład”, „Znowu nie wiele zrozumiem”, itp.
  4. Przeprowadź wizualizację oczekiwanych efektów. Zamknij oczy i wyobraź sobie, jak bardzo interesujący i przejrzysty jest wykład, jak dobrze wszystko rozumiesz, zapamiętujesz, z jaką łatwością robisz notatki i wychodzisz z sali z poczuciem zadowolenia i dobrze wykorzystanego czasu.
  5. Usiądź jak najbliżej wykładowcy. Wymusi to na Tobie większą uwagę, a przy okazji lepiej będziesz słyszeć to, co mówi prowadzący. Wydaj polecenie swojej pamięci. Powiedz w myślach, z pełnym przekonaniem: „Łatwo zapamiętam w ciągu najbliższych 1,5 godziny wszystkie ważne informacje dotyczące … (tu przypomnij sobie postawiony cel).
  6. Wyobraź sobie, że wykładowca mówi tylko do Ciebie. W myślach prowadź z nim dialog, zadawaj pytania, kwestionuj, oceniaj i komentuj. Notuj swoje przemyślenia na kartce. Staraj się dopowiadać wypowiadane kwestie i przewidywać, kiedy prowadzący przejdzie do następnego zagadnienia i o czym będzie dalej mówił.
  7. Wyobrażaj sobie treść prezentacji. Wyświetlaj w swojej głowie „film” będący ilustracją przekazywanych treści. To doskonale wzmacnia koncentrację i wspomaga zapamiętywanie.
  8. Bądź aktywny w czasie wykładu. Zadawaj pytania, proś o wyjaśnienia, wyrażaj głośno wątpliwości i uwagi. Osobiście biorąc udział w wydarzeniu, angażujesz emocje, które powodują uruchomienie głębszych procesów myślowych, a tym samym większe zaangażowanie pamięci.

Zobacz też : Jak nauczyć się czytać ze zrozumieniem?

Redakcja poleca

REKLAMA