PUE ZUS: czym jest PUE ZUS i jak z niego korzystać

kobieta korzysta z komputera fot. Fotolia
PUE ZUS umożliwia korzystanie z usług Zakładu Ubezpieczeń Społecznych bez wychodzenia z domu. Zobacz, jak to zrobić!
Weronika Kwaśniak / 28.06.2018 15:43
kobieta korzysta z komputera fot. Fotolia

PUE ZUS to platforma usług elektronicznych, przeznaczona dla wszystkich klientów polskiego ZUS-u. Jej założenie miało ułatwiać korzystanie z usług Zakładu Ubezpieczeń Społecznych bez wychodzenia z domu. Platforma umożliwia również kontakt z Wirtualnym Doradcą. Niektóre opcje wymagają jednak możliwości składania podpisu elektronicznego. Dotyczy to np. wysyłania i odbierania wniosków, pism i innych dokumentów ZUS.

Czym zajmuje się ZUS?

Jak korzystać z PUE?

Aby rozpocząć korzystanie z systemu PUE, należy:

  • Założyć konto na portalu pue.zus.pl.
  • Przy rejestracji petent otrzymuje login, wybiera hasło, a potem musi potwierdzić swoją tożsamość. Potwierdzenia dokonuje się na 2 sposoby. Osoby, które posiadają profil zaufany ePUAP albo certyfikat kwalifikowany, mogą zrobić to przez internet. Natomiast pozostałe osoby muszą dokonać potwierdzenia osobiście, odwiedzając ZUS.
  • Możliwość składania podpisu elektronicznego, umożliwia załatwienie wielu spraw za pośrednictwem PUE. W tym celu należy skorzystać z darmowego profilu zaufanego ePUAP, gdzie można uwierzytelnić swój podpis.

Przychód a dochód: czym się różni?

Co można załatwić za pośrednictwem ePUAP?

System ułatwia i przyspiesza załatwienie wielu kwestii. Za jego pośrednictwem można:

  • sprawdzić swoje dane, zapisane na indywidualnym koncie ZUS,
  • śledzić stan swoich spraw i na bieżąco dostawać powiadomienia SMS-em oraz mailem,

  • rezerwować wizyty w wybranej przez siebie jednostce ZUS,
  • skorzystać z kalkulatora emerytalnego, który wyliczy wysokość prognozowanej emerytury,
  • sprawdzić stan konta ubezpieczonego,
  • sprawdzić należne składki i wpłaty,
  • monitorować informacje o ubezpieczeniach, do których jest zgłoszony ubezpieczony, a także o podstawach wymiaru składek,
  • płatnicy składek mogą sprawdzić informacje o osobach zgłoszonych do ubezpieczeń,
  • sprawdzić informacje o przyznanych i wypłacanych świadczeniach (zasiłkach, rentach i emeryturach),

  • uzyskać dostęp do formularzy PIT,
  • przedsiębiorcy mogą również skorzystać z systemu ePłatnik, dzięki której za pomocą PUE można np. rozliczyć składki pracowników.

Czytaj więcej na temat finansów

Redakcja poleca

REKLAMA