Kąpiel solankowa — jak przygotować i jak zażywać, żeby wspierać organizm? fot. Adobe Stock,marrakeshh

Kąpiel solankowa — jak przygotować i jak zażywać, żeby wspierać organizm?

Kąpiel solankowa przygotowywana jest na bazie cennych składników mineralnych, które pomagają w wielu problemach zdrowotnych oraz wpływają na nasze samopoczucie. Nie wszyscy jednak mogą korzystać z jej dobroczynnych właściwości. Niektóre choroby całkowicie wykluczają zażywanie kąpieli solankowej.
Kąpiel solankowa — jak przygotować i jak zażywać, żeby wspierać organizm? fot. Adobe Stock,marrakeshh

Naturalna kąpiel solankowa zawiera jony sodu i chloru, związki siarki, magnezu, wapnia, potasu, jodu, bromu, a także dwutlenek węgla oraz siarkowodór. Takie bogactwo składników sprawia, że ma zbawienny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Ich stężenie dobierane jest indywidualnie, w zależności od naszych potrzeb.

Spis treści:
  1. Jakie właściwości ma kąpiel solankowa?
  2. Kiedy warto zażywać kąpieli solankowych?
  3. Kąpiel solankowa — przeciwskazania
  4. Jak przygotować kąpiel solankową?
  5. Kiedy brać kąpiel solankową?

Jakie właściwości ma kąpiel solankowa?

Kąpiel solankowa działa podobnie jak kąpiel morska. Wywiera działanie na naczynia krwionośne, wyrównuje nieprawidłowe reakcje autonomicznego układu nerwowego, działa przeciwbólowo, poprawia sprawność stawów i mięśni, zmniejsza ciśnienie tętnicze krwi, poprawia łaknienie. Ponadto aktywuje wytwarzanie witaminy D3 w skórze pod wpływem promieni ultrafioletowych.

Kiedy warto zażywać kąpieli solankowych?

Kąpiel solankową zaleca się przy chorobach reumatycznych, anemii, w stanach rekonwalescencji, opóźnieniu rozwoju fizycznego, stanie po krzywicy, zaburzeniach przemiany materii i w stanach po chorobie Heinego-Medina.
 
Kąpiel solankowa nie tylko leczy, lecz także hartuje skórę i uodparnia cały organizm, ponieważ wywołuje działanie bodźcowe na autonomiczny układ nerwowy i przyzwyczaja do szybkiego reagowania na zewnętrzne bodźce termiczne. Zmniejsza się przez to skłonność do częstych schorzeń gardła, uszu, oskrzeli, itp.



Koksartroza – przyczyny, objawy, postępowanie, ćwiczenia na zwyrodnienie stawu biodrowego

Kąpiel solankowa — przeciwskazania

Kąpiel solankowa zawiera jod i bor, dlatego nie może być zażywana przez osoby uczulone na te składniki. Ponadto, powinny jej unikać osoby m.in. z niskim ciśnieniem krwi, chorobą wieńcową, niewydolnością krążenia czy po przebytym zawale. Nie jest również wskazana dla osób mających problemy psychiczne i kobiet w ciąży.
Kąpiel solankowa — jak przygotować i jak zażywać, żeby wspierać organizm?
fot. Adobe Stock/ marrakeshh

Jak przygotować kąpiel solankową?

Kąpiel solankową przygotowuje się w różnym stężeniu, najczęściej na każde 10 litrów wody wsypuje się 50-150 g (0,5-1,5%) soli kąpielowej np. ciechocińskiej, iwonickiej czy inowrocławskiej. Alternatywnie można zastosować sól kuchenną lub morską.

Kiedy brać kąpiel solankową?

Kąpiel solankową należy brać przed południem, najlepiej rano, 2-3 razy w tygodniu (łącznie 10-15 kąpieli w miesiącu). Mogą ją zażywać dzieci powyżej 5. miesiąca życia, bez niedowagi i gorączki. Powinna to być kąpiel o słabym stężeniu soli (0,3-1,5%), rzadko o mocniejszym (1,5-3%). Średnio powinna trwać od 5 do 10 minut, dłużej tylko u dzieci starszych i silniejszych.

Jeżeli słona woda drażni skórę dziecka, można dodać krochmalu lub sody. Dodanie ekstraktu sosnowego (20-30 g na kąpiel) zwiększa działanie uspokajające kąpieli solankowej.
 
Sztuczne kąpiele solankowe mają to samo działanie, lecz w mniejszym stopniu.

Treść artykułu została pierwotnie opublikowana 13.08.2013

Czytaj także:
10 potwierdzonych zalet morsowania. Skusisz się na lodowatą kąpiel?
Odporność organizmu - jak dbać o odporność?
Wodorowe oczyszczanie twarzy - jak działa, jakie daje efekty i ile kosztuje?