Gotowanie na parze nie jest trudne – trzeba tylko poznać podstawowe zasady. Smacznego! fot. Fotolia

Zdrowe żywienie – vademecum

Jak należy się odżywiać, aby zachować zdrowie? Jakie składniki są niezbędne dla naszego organizmu i skąd je czerpać? Czy masło jest zdrowsze od margaryny? Przeczytaj i poznaj odpowiedzi na najbardziej intrygujące pytania.
/ 24.08.2011 08:51
Gotowanie na parze nie jest trudne – trzeba tylko poznać podstawowe zasady. Smacznego! fot. Fotolia

Jedz regularnie!

Powtarzają nam to od lat lekarze i dietetycy. Większość z nas niestety jada nieregularnie. Szczególnie dotyczy to osób młodych, uczących się, dla których regularny dowóz składników mineralnych, witamin, a przede wszystkim energii jest bardzo ważny. Dlaczego należy jeść regularnie?

Przeczytaj: Dlaczego regularność posiłków jest tak ważna?

Czy tłuszcz jest niezdrowy?

Tłuszcze są związkami wysokoenergetycznymi. Ze spalenie 1g tłuszczu otrzymujemy aż 9 kcal. Posądzamy je o działanie rakotwórcze. Istnieją jednak tłuszcze, które wykazują pozytywny wpływ na zdrowie. Jakie to tłuszcze i na czym polega ich funkcja w organizmie?

Przeczytaj: Tłuszcz – czy zawsze znaczy „wróg”?

Po co nam białko?

Białko stanowi ważny materiał budulcowy dla naszych tkanek. Czy białko może dostarczać organizmowi energii? Jakie są najlepsze źródła białka?

Przeczytaj: Białko – budulec mięśni

Węglowodany

Węglowodany dostarczają nam przede wszystkim energii. Jak dzielimy węglowodany? Które z nich warto jeść?

Przeczytaj: Po co nam węglowodany?

Masło vs margaryna

Czyżby wieloletni spór o zdrowotne właściwości masła i margaryny został zakończony? Czy lepiej spożywać utwardzony tłuszcz roślinny, czy tłuszcz zwierzęcy? Dowiedz się, który tłuszcz jest zdrowszy.

Przeczytaj: Czy lepiej wybrać masło czy margarynę?

Czy można jeść po 18-tej?

Jednym z najbardziej popularnych mitów dotyczących żywienia jest zakaz jedzenia po 18-tej. Jest to zasada nie mająca żadnego sensu. Na pewno wstrzymywanie się od jedzenia po 18-tej nie spowoduje, że stracisz zbędne kilogramy. Warto jednak wiedzieć, co jeść na kolację, żeby schudnąć lub utrzymać linię.

Przeczytaj:  Wybiła 18-ta – jeść czy nie jeść?

Ile ważysz?

Niektórzy z nas mają obsesję na punkcie masy ciała. Pamiętajmy jednak, że sama masa ciała nie informuje nas o tym czy mamy nadwagę, czy nie. Aby obiektywnie ocenić czy mamy prawidłową wagę musimy ją odnieść do wzrostu. Pomoże nam w tym wskaźnik BMI.

Przeczytaj: Po co nam BMI?