Jakie składniki odżywcze zawierają grzyby?

Grzyby zawierają wiele cennych substancji, np. selen wspomagający mechanizmy odpornościowe organizmu, witaminy z grupy B i bardzo cenną witaminę D. Czy grzyby są kaloryczne? Jak kupować i zbierać grzyby, by uniknąć zatrucia?
Jakie składniki odżywcze zawierają grzyby? fot. Fotolia

Polacy są wielkimi amatorami grzybów. Często wchodzą one w skład tradycyjnych w naszym kraju potraw. Trudno się dziwić – grzyby kuszą fantastycznym smakiem i aromatem. Czy jednak posiadają przy tym wartości odżywcze? Czy ich nadmierne spożycie może okazać się groźne dla naszego organizmu?

Czy grzyby są kaloryczne?

„Grzyby w 70-90% składają się z wody – mówi Maria Jakubowska, specjalista ds. żywienia z Fundacji BOŚ. – Pozostały ich budulec to przede wszystkim białka, w tym aminokwasy egzogenne, a więc takie, których organizm człowieka nie może wytworzyć sam”.

Ze względu na zawartość chityny grzyby są ciężkostrawne. Można jednak zwiększyć ich strawność odpowiednio je rozdrabniając i gotując, a później dokładnie gryząc. W  rzeczywistości trudniejsze do strawienie mogą okazać się dodatki, z którymi lubimy spożywać grzyby, np. sosy na bazie śmietany czy zasmażki. Ciężkostrawny może być także obiad, w którym grzyby traktujemy jak dodatek do dużej porcji mięsa. Lepiej jeśli staną się jego zamiennikiem.

„Grzyby można polecić osobom pozostającym na diecie odchudzającej – zauważa Maria Jakubowska. -  Są niskokaloryczne, ale dzięki charakterystycznemu, pełnemu smakowi, „oszukują” organizm, który klasyfikuje je jako potrawę mięsną”.

Zamiana mięsa na grzyby w różnego rodzaju potrawach pozwala zatem na obniżenie kaloryczności dania nawet o połowę, nie pomniejszając naszego poczucia sytości.

Cenne witaminy

W składzie grzybów znajduje się chityna, pełniąca rolę podobną do zawartego w roślinach błonnika – nie jest ona trawiona w ludzkim organizmie, ale wpływa korzystnie na pracę przewodu pokarmowego.

Grzyby zawierają też wiele cennych substancji, np. selen wspomagający mechanizmy odpornościowe organizmu, witaminy z grupy B i bardzo cenną witaminę D (posiadają ją szczególnie pieczarki). „Witamina ta, której nie znajdziemy w owocach ani warzywach, odpowiada za regulację przemiany wapniowo–fosforowej w organizmie człowieka, czyli wpływa na dobry stan naszych kości” – tłumaczy Maria Jakubowska.

Oczywiście zawartość poszczególnych składników mineralnych i witamin jest różna w zależności od gatunków grzybów.

Zobacz też: Atlas trujących grzybów

Uwaga – zatrucia!

Skoro już o gatunkach grzybów mowa, musimy przypomnieć, że decydując się na włączenie grzybów do diety, trzeba bardzo uważać. Najważniejsze, by nigdy nie zbierać grzybów, co do których nie mamy pewności, czy są jadalne.

Oprócz polegania na własnej wiedzy, warto wspierać się atlasem i zbierać jedynie dobrze wyrośnięte, w pełni wykształcone grzyby. Nie kupujmy także grzybów nieznanego pochodzenia, zwłaszcza jeżeli są już rozdrobnione lub przetworzone.

„W przypadku wystąpienia (po zjedzeniu grzybów) wymiotów, nudności, bólów brzucha, biegunki czy podwyższonej temperatury ciała należy niezwłocznie skontaktować się lekarzem – przestrzega Maria Jakubowska. – Zatrucie niejadalnymi grzybami często doprowadza do śmierci”.

Grzyby nie są ponadto wskazane w diecie najmłodszych dzieci. Nadmiernej ich ilości powinny unikać także osoby o chorych nerkach i wątrobie.

Rady dla grzybiarzy

Grzyby powinno się zbierać do przewiewnych koszyków lub łubianek. „Plastikowe reklamówki powodują zaparzenie i szybkie psucie grzybów – zauważa Maria Jakubowska. -  Grzyby mają też zdolność do absorbowania metali ciężkich oraz innych zanieczyszczeń, dlatego nie wolno ich zbierać w okolicach skupisk odpadów, zakładów produkcyjnych czy przy drogach o dużym natężeniu ruchu samochodowego”.

Na grzyby wybierzmy się zatem… do lasu! To świetna okazja na spędzenie aktywnego czasu na świeżym powietrzu, w gronie rodziny i przyjaciół. Zbiory z jesiennego grzybobrania najlepiej smakują przyrządzone na świeżo, ale większy zapas grzybów możemy zawsze ususzyć lub zamarynować.

Grzyby świetnie sprawdzają się jako przyprawa do zup, kasz, sosów i krokietów. Pozwolą cieszyć się aromatem jesiennego lasu przez długie zimowe miesiące.

Zobacz też: Jakie są objawy zatrucia grzybami?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/4 lata temu
niezłe ziółko