Czym zastąpić słodycze fot. Adobe Stock

Czym zastąpić słodycze? Zdrowe zamienniki słodyczy

Czym zastąpić słodycze, aby zaspokoić apetyt na słodkie, a jednocześnie odżywiać się zdrowo? Zamiast słodyczy sięgaj po suszone owoce, najlepiej te bez dodatku cukru i konserwantów.
/ 22.03.2021 14:14
Czym zastąpić słodycze fot. Adobe Stock

Uzależnienie od cukru to nałóg, z którym trudno wygrać. Gwałtowne odstawienie cukru nie wyjdzie ci na zdrowie - lepiej stopniowo ograniczaj ilość słodyczy, a jeśli słodzisz kawę czy herbatę - poszukaj zamienników cukru lub przestań słodzić.

Czym zastąpić słodycze, aby nie pójść w kierunku niezdrowych słodzików? Wbrew pozorom alternatyw dla słodyczy jest całkiem sporo.

Spis treści:

  1. Czym zastąpić słodycze - gotowa lista
  2. Czym zastąpić biały cukier
  3. Dlaczego warto ograniczyć jedzenie słodyczy
  4. Jak zrezygnować ze słodyczy w 5 krokach

Czym zastąpić słodycze: gotowa lista

  • Świeże owoce - sprawdź jednak ile kalorii mają owoce by nie sięgać po te najsłodsze,
  • pieczone jabłko,
  • 2-3 kostki gorzkiej czekolady,
  • suszone owoce, także chipsy owocowe,
  • budyń,
  • kisiel,
  • jogurt naturalny,
  • zdrowe batony zbożowe,
  • orzechy,
  • koktajle warzywno-owocowe,
  • wafle ryżowe z niskosłodzonym dżemem,
  • świeża marchewka,
  • lody z bananów / malin / truskawek zmiksowanych z jogurtem naturalnym,
  • pudding z chia.

Czym zastąpić cukier?

Cukier to nie tylko słodycze. Jeśli nie chcesz odmawiać sobie domowego ciasta lub nie wyobrażasz sobie kawy bez cukru, możesz go zastąpić. Oto zdrowe zamienniki cukru:

  • erytrytol,
  • stewia,
  • ksylitol.

Erytrytol nie jest metabolizowany w organizmie, zatem można uznać, ze nie dostarcza kalorii. Ksylitol czyli cukier brzozowy, zawiera 2 razy mniej kalorii, niż zwykły cukier buraczany.

Nie oszukuj się, że cukier trzcinowy, brązowy czy kokosowy to dobre zamienniki białego cukru. Mają tyle samo kalorii, co biały cukier - około 400 kcal w 100 g.

Dlaczego warto ograniczyć jedzenie słodyczy?

Eliminując z diety słodzone napoje możesz pozbyć się 2-3 kilogramów w ciągu roku. Ważne, by nie szukać niezdrowych zamienników ulubionych napojów, a postawić na wodę i niesłodzone soki warzywne. Zawarte w słodkich napojach substancje słodzące mogą obniżać wydajność nerek, powodować biegunkę, przyczyniać się do powstania cukrzycy.

Ograniczenie słodyczy przyniesie korzyści skórze: wysokoglikemiczne produkty nasilają bowiem zmiany trądzikowe, a także zmniejszają elastyczność skóry, która szybciej się starzeje.

Pochłanianie zbyt dużej ilości cukru, odbija się niekorzystnie także na wyglądzie włosów. Przesuszone i osłabione łatwiej wypadają.

Na pewno nie trzeba wspominać też o tym, jak bardzo cukier niszczy szkliwo zębów. Nadwaga i otyłość także nie są ani zdrowe, ani specjalnie estetyczne. Być może zastanawiasz się czym zastąpić słodycze, ponieważ zauważyłaś, że przytyłaś.

Jak zrezygnować ze słodyczy w 5 krokach?

  1. Ciastka, batoniki, czekoladki zastąp owocami - zawierają mniej cukru, a przy tym są wolne od polepszaczy typu syrop glukozowo-fruktozowy. Jednocześnie zaspokoją twój apetyt na słodkie.
  2. Pozwalaj sobie od czasu do czasu na małe „grzeszki” - kilka kostek czekolady co jakiś czas na pewno nie wpędzi nikogo w otyłość. Grunt to umiar.
  3. Powiedz innym, że rezygnujesz ze słodyczy. Jeśli osoby z twojego otoczenia będą wiedziały, że z tym walczysz, nie będą cię częstować. Kto wie, może nawet ktoś się przyłączy?
  4. Zacznij od małych wyrzeczeń - 10 dni bez batoników to cel łatwiejszy do osiągnięcia, niż 100 dni. Kiedy wytrwasz tydzień w swoim postanowieniu, na pewno pokusisz się o więcej.

Artykuł został pierwotnie opublikowany 21.01.2013 na zlecenie Edipresse.

Czytaj więcej na temat zdrowego odżywiania:
Chipsy warzywne - jak zrobić zdrowe chipsy?
Od czego zacząć odchudzanie?
Woda z cynamonem na odchudzanie. Nowy hit?