Domowe chipsy - przepis

Zdrowe, domowe chipsy to przegryzka uwielbiana przez niemal wszystkich. Zobaczcie jak je zrobić!

Chipsy to przegryzka uwielbiana przez niemal wszystkich. Kuszą smakiem i chrupkością. Uwielbiane zarówno przez dzieci, jak i dorosłych. Dziś chipsy w alternatywnym, zdrowym i nietuczącym wydaniu.

Zdrowe, domowe chipsy

Fot. Fotolia

Powszechnie wiadomo, że chipsy są niezdrowe, a w dodatku bardzo kaloryczne, mimo to oprzeć im się nie potrafimy. Bo czasem po prostu ma się chęć na chrupiącą przegryzkę i w żaden sposób nad  tą ochotą zapanować nie można. Od dziś nawet nie trzeba. Oto propozycje na zdrowe, pyszne, nietuczące i bardzo chrupkie chipsy. Przegryzka w alternatywnym wydaniu, którą możesz chrupać do woli i bez zbędnych wyrzutów sumienia.

W zależności od preferencji, proponujemy pyszne warzywne chipsy z wyraźnie wyczuwalnymi przyprawami lub kuszące owocowe przegryzki. Z pewnością do gustu przypadną zarówno miłośnikom chipsów, zdrowego żywienia, będą doskonałą alternatywą jako zdrowa przegryzka dla dzieci lub obowiązkowa element domowej imprezy. Życzymy smacznego!

Zobaczcie przepisy na domowe chipsy:

 

Chipsy warzywne

Chrupiące chipsy można przygotować z różnorodnych warzyw, zaczynając na tradycyjnym ziemniaku, poprzez marchewkę, buraka, aż po kabaczek. Dziś 4 wariacje warzywnych przegryzek, przygotowanych w piekarniku. 

Zdrowe, domowe chipsy

Fot. Fotolia


Chipsy selerowe 

Składniki:

  • seler korzeniowy
  • przyprawy (sól, pieprz, słodka papryka, ostra papryka)
  • ząbek czosnku (opcjonalnie)
  • oliwa z oliwek

Sposób przygotowania:

  • Obierz seler ze skórki, umyj pod bieżącą wodą i osusz.
  • Pokrój seler za pomocą obieraczki lub tarki ze specjalnym ostrzem na bardzo cieniutkie plasterki (ok. 1-2 mm)
  • Rozgrzej piekarnik do 180 stopni Celsjusza (z termoobiegiem)
  • Blachę wyłóż papierem do pieczenia
  • Rozłóż plasterki na blasze, tak aby nie stykały się ze sobą
  • Posmaruj seler oliwą z oliwek i oprósz przyprawami
  • Wstaw blachę do piekarnika na ok. 20 minut, następnie przełóż plasterki na druga stronę i włóż z powrotem do piekarnika na ok. 10 minut
  • Przyrządź w podobny sposób całą partią
  • Wyłącz piekarnik i włóż plasterki do piekarnika, aby dobrze wyschły, dzięki temu będą bardzo chrupiące

Chipsy z  warzyw (marchewki, pietruszki i buraka)

Składniki:

  • marchewka
  • pietruszka
  • burak
  • ocet balsamiczny czerwony
  • przyprawy: sól, pieprz, cynamon
  • ząbek czosnku
  • oliwa z oliwek

Sposób przygotowania:

  • Obierz warzywa ze skórki
  • Pokrój na możliwie cienkie plasterki
  • Wyłóż blachę papierem do pieczenia
  • Buraki skrop octem balsamicznym, ale niezbyt obficie
  • Marchew posyp cynamonem
  • Plastry pietruszki i selera skrop lub posmaruj oliwą wymieszaną z posiekanym czosnkiem, posól i popierz
  • Rozgrzej piekarnik do 180 stopni Celsjusza
  • Piecz przez 30 minut plasterki warzyw na górnej grzałce
  • Wyłącz piekarnik i zostaw warzywa w zamkniętym piekarniku, aż będą dobrze wysuszone

Chipsy ziemniaczane

Składniki:

  • ziemniaki (ok. 5 sztuk)
  • przyprawy: sól, pieprz, bazylia, oregano, papryka ostra
  • oliwa z oliwek

Sposób przygotowania:

  • Ziemniaki obierz ze skórki, umyj i osusz
  • Pokrój na cienkie, najlepiej 1-milimetrowe plasterki 
  • Włóż plasterki do woreczka wypełnionego oliwą i przyprawami, porządnie wymieszaj (możesz także posmarować przy pomocy pędzelka każdy plasterek i posypać przyprawami)
  • Wyłóż blachę papierem i poukładaj plasterki tak, aby się nie stykały
  • Piecz w temperaturze 220 stopni Celsjusza ( z termoobiegiem) przez ok. 10 minut 
  • Kiedy upieczesz cała partię, wyłącz piekarnik i susz w nim upieczone plasterki, aż całkowicie wyschną i będą chrupiące

Chipsy z buraka

Składniki:

  • 2-3 buraki
  • oliwa z oliwek
  • przyprawy (np. tymianek, rozmaryn, sól)

Sposób przygotowania:

  • Buraki umyć, obrać i pokroić na bardzo cienkie plasterki
  • Piekarnik nagrzać do 180°C (z termoobiegiem)
  • Blachę wyłożyć papierem
  • Plasterki ułożyć na blaszce i skropić oliwą z oliwek i oprószyć przyprawami 
  • Piec przez ok. 20 minut, a następnie przełożyć na drugą stronę i piec kolejne 15 minut

Jeśli nie są dostatecznie suche i chrupkie, zostawić w wyłączonym piekarniku do całkowitego wyschnięcia

W podobny sposób można przygotować także inne warzywa. Zachęcamy do własnych wariacji na temat warzywnych chipsów, bo są naprawdę smaczne, a dzięki różnym przyprawom można uzyskać za każdym razem inny, niepowtarzalny smak. W dodatku bez przykrych konsekwencji dla figury, jak w przypadku tak lubianych sklepowych chipsów.

 

Chipsy owocowe

To propozycja dla wszystkich łasuchów. Pyszne, obłędnie słodkie, a przy tym zdrowe i zdecydowanie mniej kaloryczne niż cukierki dostępne w sklepach. Będą zdrową alternatywą dla słodyczy i doskonałą chrupiącą przegryzką między posiłkami. 

Zdrowe, domowe chipsy

Fot. Fotolia

Chipsy z arbuza

Składniki:

  • pół arbuza

Sposób przygotowania:

  • Arbuza pokrój dowolnie na dość cienkie plasterki
  • Do suszenia plasterków użyj elektrycznej suszarki do owoców i grzybów
  • Rozłóż plasterki arbuza zostawiając między nimi odstępy
  • Susz na najwyższym programie przez ok. 6-12 godzin 
  • Przełóż plastry na drugą stronę stronę i susz kolejne 6-12 godzin (do całkowitego wyschnięcia)
  • Arbuz powinien mieć nadal czerwoną, apetyczną barwę

Takie chipsy jadłam u teściów i muszę przyznać, że są bardzo słodkie i mają bardzo ciekawy smak. Dzieciom z pewnością przypadną do gustu, moja córeczka od razu pokochała ich smak.

Chipsy jabłkowe

Składniki:

  • jabłka (dowolna ilość)
  • sok z cytryny
  • cynamon, wanilia (opcjonalnie)

Sposób przygotowania:

  • Umyj i osusz jabłka
  • Opcjonalnie możesz obrać je ze skórki (np. jeśli przygotowujesz chipsy dla dziecka)
  • Pokrój jabłka na cienkie plasterki do 2 mm
  • Wyłóż blaszkę papierem do pieczenia i ułóż na niej plasterki jabłka
  • Skrop plasterki sokiem z cytryny, a następnie posyp cynamonem i wanilią, możesz także przyrządzić jabłka bez przypraw, lub przygotować część z cynamonem, a część bez
  • Piecz w piekarniku nagrzanym do 80 stopni Celsjusza z włączonym termoobiegiem przez ok. godzinę
  • Przełóż plasterki na drugą stronę i piecz kolejną godzinę
  • Po dwóch godzinach wyłącz piekarnik i pozostaw chipsy do całkowitego wyschnięcia
  • Plasterki jabłka zamiast piekarnika możesz suszyć w suszarce elektrycznej do owoców i grzybów, aż do całkowitego wyschnięcia (ok. 4 -6 godzin).

Jeśli nie zjecie wszystkich chipsów naraz, przechowuj je w zamkniętym pojemniku, dzięki czemu zachowają dłużej chrupkość. Gwarantujemy, ze takie chipsy przygotowane w domu będą nie tylko zdrowe, ale i bardzo smaczne.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/4 lata temu
Super przekąska i dla małych i dla większych:)
/6 lat temu
ziemniaczane tak... ale buraczaneeee?
/6 lat temu
Chipsy ziemniaczane mniam, mniam.