POLECAMY

Jak ograniczyć sól w diecie?

Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia nie powinniśmy spożywać więcej niż 5 g soli dziennie. Tymczasem przeciętny Polak zjada jej 2 do 3 razy więcej. Jak ograniczyć spożycie soli na co dzień? Czy można wyeliminować ją z codziennego jadłospisu?
Jak ograniczyć sól w diecie? fot. www.sxc.hu

Sól nie tylko z solniczki

Tempo i wymagania współczesnego życia zmuszają nas do jedzenia poza domem, korzystania z restauracji oraz spożywania potraw, na przyrządzenie których nie mamy wpływu. Tymczasem gotowy lunch w restauracji wyczerpuje całodobową zalecaną ilość sodu. A przecież na tym jednym posiłku nasz kontakt z solą się nie kończy!

Przeciętny Polak spożywa przeciętnie 2-3 razy więcej soli niż przewidują zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia. Zalecenie mówi, by nie spożywać więcej niż 5 g soli dziennie. Obejmuje to sól pochodzącą ze wszystkich źródeł: tę dodawaną do potraw, jak i znajdującą się w produktach.

To co wysypujemy bezpośrednio z solniczki na spożywane potrawy i produkty stanowi około 40% puli jonu sodowego dostarczanego do organizmu. Pozostałe 60% pochodzi z tzw. pozasolniczkowych źródeł sodu: około 25% z wędlin, 20% z pieczywa, a 15% z pozostałych produktów spożywczych.

Dlaczego lepiej unikać soli?

Nadmiar soli szkodzi i może powodować:

  • nadciśnienie tętnicze,
  • udar mózgu,
  • zawał serca,
  • osteoporozę,
  • raka żołądka.

Zobacz też: Odwodnienie - jak je rozpoznać?

Jak ograniczyć spożycie soli?

Przedstawiam sposoby jak stopniowo ograniczyć ilość spożywanej soli:

  1. Ogranicz spożycie produktów wysokoprzetworzonych, z puszki, żywności wygodnej, gotowej do spożycia po odgrzaniu. Staraj się raczej przygotowywać posiłki samodzielnie „od zera”.
  2. Zapomnij o słonych paluszkach, krakersach, solonych orzeszkach, zupkach z torebek.
  3. Ostrożnie z kiszonkami – jedz je w umiarkowanej ilości.
  4. Czytaj etykiety! Zawartość sodu jest zwykle umieszczona po ilości tłuszczu i cholesterolu. Wybieraj produkty o najmniejszej ilości soli.
  5. Jeśli możesz, zjadaj obiad w domu, samodzielnie przygotowuj posiłki, bo masz wtedy większy wpływ na zawartość jonu sodowego w pożywieniu.
  6. Kiedy żywisz się poza domem, np. w restauracji, proś o wartość żywieniową danej potrawy, pytaj o zawartość soli.
  7. Przyzwyczaj się do mniej słonego smaku – nie jest to wcale takie trudne.
  8. Usuń solniczkę ze stołu lub z zasięgu wzroku.
  9. Jeżeli nie wyobrażasz sobie przygotowania obiadu bez użycia soli, dodaj ją pod koniec gotowania, potrzebna do nadania smaku ilość soli będzie wtedy mniejsza.
  10. Stosuj naturalne przyprawy zamiast soli, np. świeże i suszone zioła. Unikaj przypraw wieloskładnikowych, ponieważ często w ich składzie są środki konserwujące zawierające jon sodowy. Nie używaj glutaminianu sodu.
  11. Używaj soli sodowo-potasowej, która zawiera mniej sodu, lub soli niskosodowej specjalnego przeznaczenia żywieniowego wzbogaconej w magnez.
  12. Wybierając ser na kanapkę, sięgnij raczej po biały niż żółty.
  13. Do przygotowania kanapek nie używaj białego pieczywa, lecz chleb razowy, zapomnij o bagietkach i kajzerkach, które mają najwięcej jonu sodowego ze wszystkich rodzajów pieczywa.
  14. Unikaj pieczywa dietetycznego, bo jego długi termin ważności zapewniają substancje chemiczne zawierające jon sodowy.
  15. Wybierając wędlinę pamiętaj, że im wędlina jest bardziej sucha, tym zawiera więcej jonu sodowego.

Zobacz też: Etykiety na opakowaniach pod lupą!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)