POLECAMY

Zjedz śniadanie – nie przytyjesz

Śniadanie powinno składać się z produktów bogatych w białko i węglowodany. Niejedzenie śniadań i nieregularne spożywanie posiłków to jedna z najczęstszych przyczyn nadwagi i otyłości. Dlaczego pierwszy posiłek ma tak duże znaczenia dla naszego zdrowia i sylwetki?
Zjedz śniadanie – nie przytyjesz fot. Fotolia

Śniadanie jest jednym z trzech najważniejszych posiłków, które powinniśmy spożywać w regularnych odstępach czasu w ciągu dnia. Odpowiednio skomponowane, napędza naszą przemianę materii po nocnej przerwie i dostarcza organizmowi niezbędnych składników budulcowych oraz energetycznych.

Pierwszy posiłek należy zjeść w ciągu dwóch godzin po przebudzeniu, aby nie doprowadzić do znacznego spadku glukozy we krwi i zapobiec uczuciu znużenia, rozdrażnienia lub braku koncentracji. Warto zatem pamiętać o pożywnym śniadaniu przed wyjściem z domu.

Z czego powinno się składać śniadanie?

Podstawę śniadania powinny stanowić zarówno produkty bogate w białko, jak i węglowodany złożone. Dobrym wyborem będą zatem kanapki z pełnoziarnistego pieczywa z twarogiem, chudą wędliną lub jajkiem.

„Na talerzu muszą się też znaleźć dodatki w postaci warzyw – najlepiej sezonowych, będących nieocenionym źródłem witamin, które dodatkowo pobudzają wydzielanie soków żołądkowych. Zdecydowanie unikajmy tłustych produktów i ciężkostrawnych potraw, ponieważ obciążają one układ pokarmowy i spowalniają procesy trawienne” – mówi Magdalena Kanclerska, dietetyk z Centrum Naturhouse.

Do picia najlepsze są: woda, herbaty ziołowe lub owocowe, a także czarna herbata z cytryną czy świeże soki z owoców. Jeśli decydujemy się na kawę, koniecznie dodajmy do niej mleko i nie pijmy jej na czczo.

Drugie śniadanie też jest ważne

Dopełnienie pierwszego posiłku stanowi drugie śniadanie, które dostarcza dodatkowych źródeł energii i umożliwia sprawne funkcjonowanie organizmu. Może to być np. pełnowartościowa kanapka, owoce lub jogurt z musli. Jeśli nie mamy czasu na zjedzenie drugiego śniadania, warto mieć zawsze pod ręką sok ze świeżo wyciskanych warzyw lub owoców.

Zobacz także: Co jeść w upalne dni?

Jakie są pozytywne skutki jedzenia śniadania?

Odpowiednio skomponowane śniadanie dostarcza ok. 25-30% dziennej racji pokarmowej i ma duże znaczenie dla naszego zdrowia, kondycji umysłu, a także dla utrzymania szczupłej sylwetki.

„Niejedzenie śniadań może prowadzić do zaburzeń wagi, a w szczególności do jej wzrostu. Osoby, które zgłaszają się do nas z problemem nadwagi często przyznają, że zdarza im się zapominać o porannym posiłku. W konsekwencji w ciągu dnia czują się głodni, spożywają większą ilość pożywienia i chętniej sięgają po wysokokaloryczne przekąski” – przyznaje Magdalena Kanclerska.

Chcąc zmienić swoje dotychczasowe nawyki żywieniowe na zdrowsze, pamiętajmy przede wszystkim o regularnym spożywaniu posiłków, a każdy dzień zaczynajmy od pożywnego śniadania.

Źródło: Materiały prasowe/ej

Sprawdź: Jak zdrowo się odżywiać?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
/5 lat temu
"Jeśli decydujemy się na kawę, koniecznie dodajmy do niej mleko i nie pijmy jej na czczo." Koniecznie z mlekiem? to jakiś żart? Nie dość, że laktoza to i zbędne tłuszcze.
/5 lat temu
Dziennie rano piję kawę z ekspresu ze smietanką bez cukru. I zjadam 3 kanapki. Obiad o 13 godz.. pojem do syta, kolacja o 19 godz..1 kanapka, i jablko jako deser, Lub 2 jajka na miękko i pada chleba z herbatką bez cukru, ale z sokiem malinowym z wlasnego ogrodu. Calo dzienne wyżywienie, jak na seniora. śląskie. Pozdrawiam.
/5 lat temu
A dla mnie na śniadanie podstawą jest czarna kawka. Jak już wezmę kilka łyków zaczynam się powoli budzić i robię się głodna. Wtedy sięgam po coś do jedzenia. Bez śniadania mogłabym przez pół dnia dobrze funkcjonować, bez porannej kawki - ani minuty.
POKAŻ KOMENTARZE (1)