wiek metaboliczny fot. Adobe Stock

Wiek metaboliczny, czyli wiek ciała. Jak obliczyć wiek metaboliczny i jak go obniżyć?

Wiek metaboliczny czyli tzw. wiek ciała, odzwierciedla stan ciała. Ma on wpływ na długość życia i zdrowie, dlatego warto go znać. Wiek metaboliczny można także obniżyć, jeśli jest wyższy niż ten metrykalny.
Barbara Dąbrowska / 14.12.2020 00:00
wiek metaboliczny fot. Adobe Stock

Rok urodzenia wpisany w dowód jest niezmienny, ale na wiek metaboliczny, czyli kondycję swojego ciała i zdrowie masz wpływ. Biologicznie możesz być nawet kilkanaście lat młodsza lub… starsza.

Spis treści:

  1. Wiek metaboliczny - co to takiego?
  2. Wiek metaboliczny a skład ciała
  3. Jak obliczyć wiek metaboliczny?
  4. Jak obniżyć wiek ciała?

Co to jest wiek metaboliczny?

Wiek metaboliczny określany też jako wiek ciała to wskaźnik stanu organizmu. Odzwierciedla to jak się czujesz i na ile lat wyglądasz.

Najważniejszym czynnikiem, który wpływa na wiek metaboliczny jest twoja podstawowa przemiana materii (PPM lub BMR od basic metabolic rate). To taka ilość energii (kcal), jakiej twoje ciało potrzebuje do pracy narządów wewnętrznych w warunkach spokoju fizycznego, psychicznego i w idealnym klimacie.

Kalkulator zapotrzebowania kalorycznego

Wiek biologiczny porównuje twoją PPM do PPM innych osób w tym samym wieku, wyznaczając ile lat masz biologicznie, na podstawie statystyk. Im wyższą masz podstawową przemianę materii, tym młodsza jesteś metabolicznie. 

Wiek metaboliczny a skład ciała

Tempo podstawowej przemiany materii zależy w dużej mierze od składu ciała. Wszystkie komórki organizmu mają swoje zapotrzebowanie energetyczne, ale komórki mięśni potrzebują trzy razy więcej kalorii niż komórki tkanki tłuszczowej.

  • Jeśli masz nadwagę i nadmiar tkanki tłuszczowej, to twoja podstawowa przemiana materii jest niska, a wiek metaboliczny wysoki (wyższy od metrykalnego).
  • Jeśli masz prawidłową masę ciała i jesteś aktywna fizycznie (masz dużo masy mięśniowej), to twoja podstawowa przemiana materii jest wysoka, a wiek metaboliczny niski (niższy od metrykalnego).
  • Może być też tak, że masz prawidłową masę ciała, ale nadmiar tkanki tłuszczowej (tzw. syndrom TOFI). Wtedy twój wiek metaboliczny będzie wyższy od metrykalnego.

Wniosek? Utrzymując prawidłową masę ciała, regularnie ruszając się, dbając o masę mięśniową, podwyższasz podstawową przemianę materii i obniżasz wiek ciała.

Jak obliczyć wiek metaboliczny?

Umów się z dietetykiem na profesjonalną analizę składu ciała, za pomocą specjalistycznego analizatora. To badanie pozwala sprawdzić, ile lat ma biologicznie twoje ciało. W przeddzień badań nie ćwicz, a na kilka godzin przed nie pij też mocnej kawy ani herbaty.

Pamiętaj jednak, że pomiar ten nie uwzględnia innych aspektów zdrowotnych, takich jak np. wyniki badań laboratoryjnych, które świadczą o twoim zdrowiu.

Wiek metaboliczny powinnaś traktować jako wskazówkę do zmian w stylu życia lub pochwałę tego, co robisz dotychczas. Pamiętaj, jeśli twój wiek biologiczny jest znacznie wyższy niż metrykalny, możesz szybko odwrócić bieg „czasu”. Już po 3 miesiącach pozytywnych zmian w stylu życia, możesz obniżyć swój wiek metaboliczny nawet o kilkanaście lat.

Jak obniżyć wiek biologiczny? 3 strategie

1. Zaplanuj racjonalną dietę redukcyjną

Taka dieta pozwala tracić tkankę tłuszczową w tempie 0,5-1 kg tygodniowo. Ważne, by nie stosować restrykcyjnych metod odchudzania, które prowadzą do spalania mięśni.

2. Stopniowo zwiększaj aktywność fizyczną

Dopasuj ćwiczenia do swojej kondycji fizycznej. Stopniowo zwiększaj intensywność. Regularny ruch pozwoli ci zbudować masę mięśniową.

3. Zadbaj o prawidłowe nawodnienie

Mięśnie w ponad 70% składają się z wody. Bez prawidłowego nawodnienia, nie uda ci się zwiększyć masy mięśniowej. Wypijaj minimum 2 litry bezkalorycznych płynów dziennie.

Treść artykułu została pierwotnie opublikowana 10.10.2017.

Dowiedz się więcej o metabolizmie:
Nie możesz schudnąć? Przeczytaj 12 rad, jak podkręcić metabolizm
Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne? Przewodnik krok po kroku (+ wzory i przykład)
Jaki jest optymalny dla ciebie poziom tkanki tłuszczowej?