wskaźnik WHR fot. Adobe Stock

Czym jest wskaźnik WHR i jak go obliczyć?

Wskaźnik WHR to stosunek obwodu talii do obwodu bioder. Jeśli wskaźnik WHR jest zbyt wysoki, grozi ci wiele chorób typowych dla otyłości brzusznej. Oblicz wskaźnik WHR i dowiedz się, jaki masz typ sylwetki.
Karolina Kalinowska / 10.02.2021 13:41
wskaźnik WHR fot. Adobe Stock

Wskaźnik BMI przestaje być wyrocznią jeśli chodzi o to, czy twoja waga mieści się w normie. Naukowcy udowodnili, że jest inny, dokładniejszy sposób na oszacowanie prawidłowej wagi.

W ostatnich latach lawinowo rośnie liczba otyłych osób. Eksperci alarmują, że coraz więcej dzieci jest dotkniętych nadwagą i otyłością. Wciąż do obliczenia prawidłowej wagi używa się kalkulatora BMI, jednak te wyliczenia mogą wprowadzać w błąd.

Spis treści:

  1. Wskaźnik WHR - co to takiego?
  2. Jak obliczyć wskaźnik WHR?
  3. Wskaźnik WHR a typ sylwetki

Co to jest wskaźnik WHR?

Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Texas udowodniły, że wskaźnik BMI jest nierzetelny. W czym tkwi problem? Indeks masy ciała (BMI) nie jest w stanie odróżnić tkanki tłuszczowej od tkanki mięśniowej.

Dlatego powinno się badać poziom tkanki tłuszczowej lub wyliczać wskaźnik WHR, czyli stosunek obwodu w pasie do obwodu bioder - WHR (Waist-Hip Ratio). 

Jest to wskaźnik stosowany do oceny rodzaju otyłości oraz rozmieszczenia tłuszczu podskórnego. Naukowcy z Mayo Clinic przebadali 15 000 osób i odkryli, że ryzyko śmierci u osób z wysokim WHR było znacznie większe niż u osób, które miały wysokie BMI.

Jak obliczyć wskaźnik WHR?

Wzór na wskaźnik WJR jest prosty: wskaźnik WHR oblicza się przez podzielenie obwodu w talii przez obwód bioder. Obwody oczywiście muszą być liczone w centymetrach.

Przykład: obwód talii (64 cm) / obwód bioder (87 cm) = 0,73 WHR.

U kobiet wynik wyższy niż 0,85 oznacza, że masz za dużo tłuszczu w okolicy brzucha i cierpisz na otyłość brzuszną. Tym samym jesteś znacznie bardziej narażona na chorobę niedokrwienną serca, cukrzycę typu 2, udar mózgu czy nadciśnienie tętnicze.

U mężczyzn wskaźnik WHR nie powinien przekraczać wartości 1.

Wskaźnik WHR a typ sylwetki

Wskaźnik WHR może być dobrym sposobem na określenie typu sylwetki. Obliczając go dowiesz się, czy masz figurę typu jabłko czy gruszka:

  • sylwetka typu jabłko: WHR wyższy lub równy 0,8;
  • sylwetka typu gruszka: WHR niższy lub równy 0,8.

Niektórzy psycholodzy uważają, że WHR może być wskaźnikiem mówiącym o atrakcyjności fizycznej kobiet w oczach mężczyzn.

Idealnym wynikiem dla płci pięknej jest WHR o wartości 0,7. Panie z takim wskaźnikiem obwodu talii do obwodu bioder mają optymalny poziom estrogenów. Są również mniej podatne na cukrzycę, choroby układu krążenia czy nowotwór jajników. 

Wskaźnika WHR nie stosuje się u kobiet w ciąży.

Artykuł pierwotnie został opublikowany 24.05.2017.

Czytaj więcej na temat diet i odchudzania:
Od czego zacząć odchudzanie?
Dieta błyskawiczna - schudnij 5 kg w 7 dni
Najlepsze diety 2021 - ranking