japońska dieta wodna fot. Adobe Stock

Japońska dieta wodna - na czym polega i jakie daje efekty?

Japońska dieta wodna to kuracja odchudzająco-zdrowotna. Najważniejsza zasada to picie wody tuż po przebudzeniu. Nie ma żadnych restrykcji odnośnie posiłków. Powinny one być lekkie i zdrowe.
Marta Kosakowska / 22.10.2020 16:30
japońska dieta wodna fot. Adobe Stock

Japońska dieta wodna - jak sama nazwa wskazuje - pochodzi z Japonii, gdzie jest powszechnie znana jako jeden z rytuałów prozdrowotnych. Zwolennicy wodnej kuracji twierdzą, że wspomaga ona odchudzanie, a także leczy wiele dolegliwości np. cukrzyca typu 2, nadciśnienie, a nawet nowotwory. Nie ma badań naukowych, które by to potwierdzały, jednak japońska dieta wodna zyskuje coraz większa popularność.

Spis treści:

  1. Na czym polega japońska dieta wodna?
  2. Efekty japońskiej diety wodnej
  3. Skutki uboczne i przeciwwskazania do japońskiej diety wodnej

Na czym polega japońska dieta wodna?

Japońska dieta wodna opiera się właściwie na jednej zasadzie. Codziennie rano tuż po przebudzeniu należy wypić wodę. Ma to pomóc oczyścić układ pokarmowy, przyspieszyć metabolizm oraz wspomagać zdrowie jelit. To z kolei ma gwarantować zdrowie i dobre samopoczucie.

Zasady japońskiej diety wodnej

  • Każdego ranka po przebudzeniu, na pusty żołądek i przed umyciem zębów, wypij 160 ml wody w temperaturze pokojowej.
  • Po wypiciu wody odczekaj 45 minut przed zjedzeniem śniadania.
  • Każdy posiłek spożywaj maksymalnie przez 15 minut.
  • Po każdym posiłku odczekaj co najmniej 2 godziny, zanim znów coś zjesz lub wypijesz.
  • Stosuj lekką, zdrową dietę.
  • W ciągu dnia pij wodę zamiast słodzonych soków i napojów.

Zgodnie z zaleceniami zwolenników japońskiej diety wodnej, kuracja powinna być powinna mieć określoną długość w zależności od dolegliwości, na którą ma pomóc:

  • zaparcia - 10 dni,
  • wysokie ciśnienie krwi - 30 dni,
  • cukrzyca typu 2 - 30 dni,
  • nowotwór - 180 dni.

Warto podkreślić, nie ma naukowych dowodów, by japońska dieta wodna leczyła cukrzycę czy raka. Jednak trzeba zaznaczyć, że odpowiednie nawodnienie organizmu korzystnie wpływa na stan zdrowia i samopoczucia.

Efekty japońskiej diety wodnej

Największą zaletą japońskiej diety wodnej ma być utrata wagi. Osoby praktykujące tę metodę przekonują, że woda powoduje uczucie sytości, co zapobiega podjadaniu. Mają się przyczyniać do tego również 15-minutowe okienka żywieniowe co 2 godziny. Taki plan żywieniowy zmniejsza ilość kalorii przyjmowanych w ciągu dnia.

Inne zalety to także:

  • nawodnienie organizmu,
  • profilaktyka zaparć,
  • profilaktyka migren,
  • profilaktyka kamieni nerkowych,
  • poprawa samopoczucia.

Warto pamiętać, że samo picie wody nie wystarczy, aby skutecznie schudnąć i długofalowo utrzymać szczupła sylwetkę. Niezbędna jest zbilansowana dieta, wsparta regularną aktywnością fizyczną.

Skutki uboczne i przeciwwskazania do japońskiej diety wodnej

Stosowanie japońskiej diety wodnej, potencjalnie może prowadzić do skutków ubocznych. Nadmiar wody wypitej w krótkim czasie może powodować hiponatremię, czyli obniżenie poziomu sodu we krwi.

U osób zdrowych, które nie piją więcej niż 1 l wody na godzinę, jest to bardzo rzadkie. Może pojawić się np. przy problemach z nerkami. Objawy to m.in. bóle głowy, nudności, problemy z równowagą. W skrajnych przypadkach może prowadzić do śpiączki.

Powrót do poprzednich nawyków żywieniowych po zakończeniu japońskiej diety wodnej może prowadzić do efektu jo-jo. Jeśli zależy ci na długofalowych efekcie, zgłoś się do dietetyka, który opracuje dla ciebie indywidualny plan odchudzania.

Więcej o diecie wodnej:
Dieta wodna - jadłospis, produkty zalecane i zakazane, zasady, efekty
Woda w diecie odchudzającej - jaką wodę pić przy odchudzaniu?

Tagi: dieta, woda