Jak ważny jest ruch?

Osoby prowadzące wyłącznie siedzący tryb życia są dwukrotnie częściej zagrożone chorobami niż aktywne. Jeśli nie ćwiczysz systematycznie, to ryzyko problemów krążeniowych jest podobne jak przy wypalaniu 20 papierosów dziennie, wysokim poziomie cholesterolu i nadciśnieniu.
Recepta na zgrabne nogi

Dlaczego warto ćwiczyć?

Ruch zmniejsza nie tylko zagrożenie schorzeniami układu krążenia, maleje również ryzyko cukrzycy, jeśli regularnie dbasz o aktywność fizyczną. Dowiedziono również, że u osób powyżej sześćdziesiątego roku życia umieralność jest znacznie mniejsza, jeśli systematycznie stosują one ćwiczenia fizyczne.

Jeśli preferujesz siedzący tryb życia, to ryzyko przedwczesnego zgonu wzrasta o 40%. Korzystne tendencje, obserwowane w następstwie regularnych ćwiczeń fizycznych, nie zmniejszają się z wiekiem, nie są również zależne od płci i przynależności rasowej.

Regularny trening obniża stężenie cholesterolu frakcji LDL i trójglicerydów, szczególnie niebezpiecznych dla naczyń krwionośnych. Zmniejsza się też ciśnienie tętnicze.

Zobacz także: Jak efektownie ćwiczyć, by schudnąć?

Co robić?

Jeśli stwierdzono u ciebie nieznacznie podwyższone ciśnienie tętnicze, to w początkowym etapie możesz na wiele lat uniknąć stosowania leków, jeśli zwiększysz aktywność fizyczną. Szczególnie skuteczne są w tym wypadku ćwiczenia dynamiczne – intensywne marsze, jogging, jazda na rowerze, pływanie, ale nie zaleca się dźwigania ciężarów.

Lepiej też ćwiczyć częściej, 3–4 razy w tygodniu, mniej więcej po około pół godziny, niż intensywniej trenować.

Trening ma również korzystne oddziaływanie metaboliczne, gdyż poprawia wrażliwość tkanek na insulinę. Tym samym ułatwia wyrównanie cukrzycy, chociaż jeszcze lepsze efekty daje równoczesne podjęcie ćwiczeń i zastosowanie diety strukturalnej.

Zobacz też: Dobierz ćwiczenia do swojej figury

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)