Dobierz ćwiczenia do swojej figury

Ćwiczenia dla figury typu jabłko, gruszka, klepsydra i tuba powinny być zindywidualizowane ze względu na różne proporcje ciała i inny rozkład tkanki tłuszczowej. Ćwiczenia dostosowane do typu sylwetki mają na celu skorygować jej mankamenty i uwydatnić mocne strony. Jakie ćwiczenia powinny wykonywać jabłka, gruszki, klepsydry i tuby? Wybierz plan ćwiczeń dla swojego typu figury!
/ 04.03.2012 23:26

Figura typu gruszka

Gruszki z pozoru nie powinny narzekać na swoje kształty, bo duża pupa i okrągłe biodra są niezwykle sexy, ale czasami za dużo tłuszczyku w tych partiach sprawia, że gruszka wygląda ociężale i niezgrabnie.

Panie o figurze gruszki mają szerokie biodra, dużą pupę i masywne uda. Tłuszczyk odkłada się głównie w dolnej części brzucha, na biodrach, pośladkach i udach, za to ramiona pozostają stosunkowo szczupłe. Gruszkom wyraźnie brakuje równowagi między obszernym dołem a szczupłą górą, a wyraźne wcięcie w talii tylko podkreśla zaburzone proporcje.

Cel gruszki: zmniejszenie proporcji pomiędzy szczupłą górą a obszernym dołem.

Plan treningu: trening powinien przebiegać dwutorowo: zarówno kształtować dolną partię ciała, jak i wzmacniać mięśnie barków i klatki piersiowej. Dolna strefa ciała wymaga treningu aerobowego, który pomoże spalić tłuszcz w problematycznych miejscach, natomiast górna zostanie poddana ćwiczeniom siłowym, wzmacniającym mięśnie.

Zobacz też: Zobacz ćwiczenia dla gruszki!

Figura typu jabłko

Figura typu jabłko boryka się najczęściej z oponką na brzuchu, masywnymi ramionami i małym wcięciem w talii. U jabłek najwięcej tkanki tłuszczowej gromadzi się w górnych partiach ciała – na brzuchu, biuście oraz ramionach. Tłuszczyk odkłada się także na plecach, głównie w okolicy łopatek i karku. Brak wyraźnego wcięcia w talii sprawia, że masywna klatka piersiowa zlewa się optycznie z oponką w okolicy brzucha i sylwetka przybiera kształt okrągłego jabłka.

Kobiety o tego typu figurze rzadko jednak mają powody, by narzekać na swoje nogi, które mimo dodatkowych kilogramów, pozostają szczupłe i zgrabne. Jabłka mogą być także dumne ze zgrabnej pupy i niezbyt szerokich bioder, lecz jak tu to docenić, gdy w oczy rzuca się przede wszystkim sterczący brzuszek?

Cel jabłka: odciążenie centralnej części tułowia i zniwelowanie dysproporcji między masywną górą i drobnymi biodrami.

Plan treningu: ćwiczenia aerobowe nastawione na redukcję tkanki tłuszczowej z ramion, klatki piersiowej i okolic brzucha oraz kształtujące górną część pleców, poprzez zaangażowanie mięśni górnych partii ciała. Najlepszy efekt przynoszą ćwiczenia wykonywane na przyrządach w siłowni połączone z treningiem w domu.

Zobacz też: Zobacz ćwiczenia dla jabłka!

Figura typu klepsydra

Figura klepsydry to figura seksbomby. Takie właśnie kształty miały słynne symbole seksu lat 50. i 60. – Marilyn Monroe, Elizabeth Taylor, Jayne Mansfield, Sophia Loren czy Gina Lolobrigida. Podobno najbardziej pożądane proporcje miała Marilyn Monroe, której talia stanowiła 70% szerokości bioder.

Dziś standardy trochę się zmieniły, ale sylwetka klepsydry to nadal marzenie niejednej kobiety. Klepsydry mogą poszczycić się najbardziej seksowną sylwetką ze wszystkich typów figury: mają idealne proporcje między biustem i biodrami, pełne pośladki i talię osy. Ale, ale! Na wygląd seksbomby trzeba sobie zapracować! Sylwetka klepsydry łatwo zatraca estetyczny kształt i staje się za bardzo przysadzista. Kobiety o tej sylwetce powinny pamiętać, że obfity biust i szerokie biodra nie zawsze wyglądają apetycznie, zwłaszcza jeśli są głównie efektem nagromadzenia tkanki tłuszczowej.

Cel klepsydry: zmaksymalizowanie wcięcia w talii oraz nieznaczne zmniejszenie, ujędrnienie i wyrzeźbienie górnej i dolnej części ciała.

Plan treningu: trening ma na celu wzmocnienie mięśni w dolnej części pleców, aby lepiej unosiły miednicę i tworzyły kształtna krzywiznę miedzy plecami a pupą (to właśnie dzięki pupie klepsydra osiągnie równowagę między większymi wypukłościami i zapobiegnie opadaniu pośladków), ujędrnienie i ukształtowanie ramion bez przyrostu masy mięśniowej, poprawienie napięcia mięśni ud i podkreślenie wcięcia w talii.

Zobacz też: Zobacz ćwiczenia dla klepsydry!

Figura typu tuba

Płaska i bezkształtna, a jednak najbardziej pożądana. Szczupła chłopczyca prawie bez wcięcia w talii, z lekko zarysowanym biustem, to dziś ideał sylwetki lansowany przez świat mody. Tuby nie zawsze muszą być chude i wspomagać się push-upem, lecz sporo im brakuje do kobiecych kształtów klepsydry czy gruszki. Głównymi mankamentami figury tuby jest brak wcięcia w talii, płaskie pośladki i słabo umięśniona, płaska klatka piersiowa. Słabo zaznaczone wcięcie w talii i wąskie biodra sprawiają, że sylwetka wydaje się mało kobieca. Ramiona są szczupłe, lecz słabo umięśnione, biust zazwyczaj drobny i mało sprężysty.

Cel tuby: ujędrnić pośladki i biust, zaznaczyć wcięcie w talii, by sylwetka nabrała bardziej kobiecych kształtów.

Plan treningu: trening ma na celu wzmocnienie i wyraźne zaznaczenie obręczy barkowej, wzmocnienie mięśni ramion, wymodelowanie talii oraz ukształtowanie seksownej, kobiecej pupy. Rozbudowanie mięśni ramion i klatki piersiowej optycznie powiększy wcięcie w talii, ale żeby sylwetka nie przybrała kształtu litery V, trening górnych partii ciała powinien być umiarkowany i przebiegać z jednoczesnym optycznym wydłużaniem nóg (poprzez wyszczuplanie ud). Najlepszy efekt osiągniemy, ćwicząc z hantlami w domu i na sprzęcie w siłowni.

Zobacz też: Zobacz ćwiczenia dla tuby!