Jak odchudzić wielkanocną kuchnię

Wielkanoc to bogactwo wysokokalorycznych dań i z pewnością ciężko jest zrezygnować z świątecznych pyszności, dlatego najważniejsze o czym powinnyśmy pamiętać to umiar. Możemy skosztować większość z potraw pojawiających się na wielkanocnym stole, lecz wszystko powinno być spożyte w niewielkich ilościach. Radzimy, jak odchudzić wielkanocną kuchnię.

Dietetyczna Wielkanoc.

Urozmaicenie oraz spożywanie żywności w ilości odpowiedniej do zapotrzebowania organizmu to podstawowe zalecenia żywieniowe. I te sugestie odnoszą się idealnie do świątecznego menu.

Z czego zrezygnować?

Nie rezygnujmy z świątecznych dań tylko dlatego, że boimy się przytyć. Powinnyśmy raczej skupić się na technice przyrządzania potraw, by zawierały one mniej tłuszczu i zbędnych kalorii. Przygotowując świąteczne pasztety, najlepiej jest wybrać mięso z drobiu, indyka czy królika, które są znacznie mniej kaloryczne niż wołowe czy wieprzowe, zawierają również mniej „złych tłuszczy”. Dotyczy to również wyboru kiełbas na wielkanocny stół.

Zobacz także: Jak omijać bomby kaloryczne?

Spożywając natomiast wielkanocne jajko oraz przygotowując świąteczne sałatki, wybierajmy zamiast majonezu, sosy na bazie jogurtu. Do bigosu wykorzystajmy chudą wołowinę, a do sernika niskotłuszczowy ser. Pamiętajmy o tym by unikać nadmiaru cukru, soli i wysoko przetworzonych produktów.

Jak ułatwić organizmowi trawienie potraw świątecznych?

W świątecznym menu nie powinno zabraknąć produktów pełnoziarnistych, owoców i warzyw, które bogate są w błonnik, usprawniający pracę jelit. Również dobrym rozwiązaniem są fermentowane produkty mleczne, zawierające bakterie kwasu mlekowego, wpływające pozytywnie na pracę przewodu pokarmowego. I co najważniejsze, nie zapominajmy o aktywności fizycznej. Pozycja siedząca nie wpływa pozytywnie na szybkość trawienia.

Przepisy na wielkanocne dania w lżejszej wersji:

  • Jajko faszerowane:

- jajko 1 sztuka,
- jogurt naturalny 2 łyżki,
- chrzan 1 łyżeczka,
- szczypiorek 1 łyżka,
- sól, pieprz.

Sposób wykonania:

Jajko ugotować na twardo. Gdy ostygnie przedzielić na dwie równe części, delikatnie wyciągnąć żółtka. Szczypiorek posiekać. Żółtka, jogurt, chrzan, posiekany szczypiorek oraz przyprawy wymieszać. Wypełnić białka jajek powstałą masą.

Porównanie kaloryczności: Jajko z majonezem (2 łyżki) - 207 kcal
Jajko faszerowane – 83 kcal

  • Pasztet drobiowy pieczony:

- kurczak 1 sztuka średniej wielkości,
- wątróbka drobiowa 30 dag,
- marchew 1 sztuka,
- por 1 sztuka,
- seler 1 sztuka,
- pietruszka 1 sztuka,
- cebula 1 sztuka,
- jajka 2 sztuki,
- bułka pszenna 1 sztuka,
- mąka ziemniaczana 2 łyżki,
- sól, pieprz, gałka muszkatołowa.

Sposób wykonania:

Kurczaka i warzywa ugotować do miękkości, następnie ostudzić, oddzielić kości od mięsa. Z wątróbki usunąć błonę, a bułkę namoczyć w wodzie. Mięso, wątróbkę, warzywa oraz odsączoną bułkę przepuścić dwukrotnie przez maszynkę do mielenia. Do zmielonej masy dodać mąkę, jajka oraz przyprawy, dokładnie wymieszać. Całość przełożyć do podłużnej foremki do pieczenia, wyłożonej folią aluminiową. Górę formy również zakryć folią do pieczenia. Piec ok. 2 godzin w piekarniku nagrzanym do temp. 180 stopni.

Zobacz także: Diety odchudzające a alkohol

Porównanie kaloryczności: Pasztet z mięsa mieszanego 100g – 361 kcal
Pasztet drobiowy pieczony 100g – 214 kcal

  • Sernik z chudego twarogu:

- twaróg chudy 0,5 kg,
- jajka 4 sztuki,
- 2 łyżki słodzika w proszku ( musi nadawać się do pieczenia),
- skórka z 1 cytryny,
- 3 łyżki otrąb pszennych,
- aromat waniliowy.

Sposób wykonania:

Otręby pszenne zmielić na puch, skórkę z cytryny zetrzeć. Oddzielić białka od żółtek. Białka ubić. Wszystkie składniki za wyjątkiem białek zmiksować, a następnie połączyć z ubitymi białkami. Piec ok. 30 minut w piekarniku nagrzanym do 170 stopni C.

Porównanie kaloryczności: Sernik krakowski 100g – 325 kcal
Sernik z chudego twarogu 100g – 124 kcal