Dieta rozdzielna fot. Adobe Stock

Dieta rozdzielna czyli dieta niełączenia. Na czym polega i jakie efekty pozwala osiągnąć?

Dieta rozdzielna opracowana przez dr. Haya to dieta niełączenia białek i węglowodanów. Dieta rozdzielna pozwala szybko schudnąć, ale dłużej stosowana może spowodować efekt jo-jo.
Agata Bernaciak / 29.01.2021 10:40
Dieta rozdzielna fot. Adobe Stock

Dieta rozdzielna została opracowana na początku XX wieku, a jej autorem jest dr William Howard Hay. Obserwując swoich pacjentów, odkrył związek między chorobami serca, układu krążenia i zaburzeniami trawiennymi, a stosowaną przez nich dietą. Po przestudiowaniu wielu badań na ten temat, stworzył własny system odżywiania, który ma oczyszczać organizm, usprawnić trawienie i pomóc schudnąć.

Spis treści:

  1. Zasady diety rozdzielnej
  2. Dieta niełączenia - wady i zalety
  3. Dieta niełączenia - przepisy
  4. Kto może stosować dietę rozdzielną

Dieta rozdzielna - zasady

Dieta rozdzielna czyli dieta niełączenia, zakłada jedzenie 3 głównych posiłków dziennie w odstępach 4-godzinnych.

  • 1. posiłek: węglowodany (pieczywo, makarony, ryże, kasze, owoce, ziemniaki,
  • 2. posiłek: białka (mięso, ryby i owoce morza, rośliny strączkowe, mleko, jaja, sery),
  • 3. posiłek: tzw. produkty neutralne, do których zalicza się tłuszcze, nabiał (twaróg, maślanka, jogurt, kefir) i zioła.

Ponadto ważne jest odstawienie alkoholu, żywności przetworzonej (fast food i słodycze) oraz produktów smażonych.

Zdaniem autora diety rozdzielnej, łączenie produktów z różnych grup, np. węglowodanów z białkami może osłabiać trawienie.

Teoria dr. Haya w diecie rozdzielnej opiera się na założeniu, że cała żywność dzieli się na dwie podstawowe grupy: białkową i węglowodanową. Produkty z obydwu grup są inaczej trawione przez organizm (m.in. wymagają innych enzymów). Dlatego nie należy ich łączyć w trakcie jednego posiłku. 

Obciąża to bowiem układ trawienny i sprzyja m.in. przybieraniu na wadze. Dr Hay wyróżnia jeszcze jedną grupę: produkty neutralne, które można jeść zarówno z białkami, jak i węglowodanami.

Dieta rozdzielna - 3 grupy produktów

Jeśli chcesz stosować dietę rozdzielną, musisz wiedzieć, w których pokarmach dominują białka, w których węglowodany, a które są neutralne.

Białka:

  • mięsa gotowane i pieczone - rolada, gulasz, kotlety mielone, schab pieczony,
  • wędliny - metka, kabanosy, szynka gotowana i kiełbasa drobiowa,
  • gotowane ryby i owoce morza - dorsz, łosoś, okoń, halibut, makrela, tuńczyk, pstrąg i flądra, małże, krewetki, raki, homary,
  • wyroby sojowe - sos sojowy, tofu, pasztet sojowy,
  • jajka,
  • mleko i żółte sery - parmezan, edamski, ementaler czy tylżycki,
  • napoje - herbaty owocowe, wytrawne wino, soki owocowe,
  • owoce jagodowe, oprócz czarnych jagód (czyli truskawki, maliny i jeżyny),
  • kwaśne jabłka, gruszki,
  • owoce pestkowe - morele, brzoskwinie, wiśnie,
  • winogrona,
  • owoce cytrusowe - pomarańcze i grejpfruty,
  • owoce egzotyczne (oprócz bananów, świeżych fig i daktyli).

Węglowodany:

  • zboża - pszenica, żyto, ryż,
  • pieczywo, makaron i kasze,
  • ziemniaki,
  • kruche i słodkie jabłka,
  • miód,
  • mąka ziemniaczana.

Żywność neutralna:

  • tłuszcze - oleje, miękka margaryna, masło, 
  • jogurt, kwaśna śmietana, twarożek, maślanka, kwaśne mleko i kefir,
  • surowe lub wędzone wędliny,
  • surowe mięso - tatar,
  • surowe, marynowane lub wędzone ryby,
  • warzywa - brokuły, kalafior, buraki, brukselka, kiszona kapusta, seler, szpinak, pomidor, marchewka, cebula, cykoria, świeża kukurydza, szparagi,
  • grzyby,
  • kiełki i zarodki.

Zioła i przyprawy:

  • orzechy i nasiona,
  • bulion warzywny,
  • herbaty ziołowe,
  • żółtko.

dieta niełączenia
fot. Adobe Stock

Dieta niełączenia - 5 wskazówek

  • Przygotuj się. Nim przestawisz się na dietę rozdzielną, zaplanuj dzień przejściowy. Pobudzisz przemianę materii i oczyścisz organizm. Tego dnia pij dużo płynów, najlepiej niegazowanej wody mineralnej lub herbat ziołowych. Jedz w dowolnych ilościach sezonowe warzywa (surowe, gotowane lub duszone) albo owoce (oprócz bananów, świeżych fig i daktyli). 
  • Nie spiesz się. Podczas posiłków przeżuwaj dokładnie każdy kęs. Dzięki temu pożywienie zostanie szybciej strawione, a do mózgu zdąży dotrzeć sygnał o tym, że jesteś najedzona. To też ważny element diety rozdzielnej. 
  • Jedz regularnie. Nie opuszczaj żadnego posiłku. Powodem nadwagi często są zbyt długie przerwy w jedzeniu, co powoduje napady wilczego głodu. 
  • Dużo pij. Co najmniej 1,5–2 litry płynów dziennie. Najlepiej, żeby to była niegazowana woda mineralna. 
  • Zachowaj umiar. Ogranicz bardzo słone i słodkie potrawy. Jeśli masz ochotę na słodycze, zjedz trochę muesli.

Dieta niełączenia - wady i zalety

Stosowanie diety rozdzielnych może przynieść wiele zalet. Rezygnacja z jedzenia wysokoprzetworzonej żywności i słodyczy, a także jedzenie większej ilości warzyw, zazwyczaj pomaga schudnąć.

Dieta niełączenia pozwala także bardziej skoncentrować się na składzie poszczególnych posiłków, dzięki czemu zwiększa się twoja wiedza na temat zdrowego odżywiania. 

Zalety stosowania diety rozdzielnej:

  • Oczyszcza organizm. Dieta rozdzielna pomaga pozbyć się z organizmu toksyn, dlatego poleca się ją zwłaszcza palaczom i osobom pijącym dużo kawy.
  • Dodaje energii. Jadłospis gwarantuje dobre samopoczucie.
  • Przyspiesza metabolizm.
  • Dobrze wpływa na żołądek. Dzięki diecie rozdzielnej pozbędziesz się zgagi i nadkwasoty żołądka.
  • Pozwala zdrowo schudnąć. Chudnięcie nie jest gwałtowne i nie wiąże się z utratą mięśni.

Wady stosowania diety rozdzielnej:

  • Niewygoda. Musisz pamiętać, jakich produktów nie wolno łączyć. To dość kłopotliwe, zwłaszcza gdy jesz na mieście.
  • Czasochłonność. Każdy kęs trzeba dokładnie żuć, nie można się spieszyć.
  • Senność. W trakcie diety nie wolno pić nie tylko kawy, ale nawet herbaty. Jeśli do tej pory piłaś dużo napojów z kofeiną, na początku możesz czuć się senna.
  • Dodatkowe wymagania. Dieta nie odchudzi, jeśli nie będziesz się więcej ruszać. Musisz regularnie maszerować lub ćwiczyć przez pół godziny dziennie.

Oryginalne buty, odzież i dodatki w najlepszych cenach! Korzystaj ze zniżek na Nike promocje

Dieta niełączenia - przepisy

Śniadanie:
Możesz wybrać posiłek węglowodanowy, białkowy lub owocowy.

  • węglowodanowy: kromka chleba razowego z plasterkiem sera camembert,
  • białkowy: jajko sadzone lub gotowane, pomidor,
  • owocowy: owoce sezonowe w dowolnej ilości.

Obiad:
Musi być węglowodanowy lub białkowy:

  • węglowodanowy: porcja warzyw i 50 g ryżu, makaronu lub ziemniaków,
  • białkowy: 100 g ryby lub mięsa z warzywami.

Podwieczorek: owocowy lub warzywny.
Kolacja: wyłącznie posiłek węglowodanowy.

dieta niełączenia przepisy
fot. Adobe Stock

Lista zakupów

Kiedy tylko możesz korzystaj z naturalnych i świeżych produktów, zwłaszcza sezonowych warzyw i owoców. Mają znacznie większą wartość odżywczą, niż przetworzone dania z dużą ilością konserwantów i barwników:

  • mięso i ryby - staraj się kupować świeże mięso i ryby, a nie gotowe wędliny. Schab upieczony w domu jest lepszy od najchudszej szynki,
  • owoce i warzywa - wszystkie dostępne w sezonie,
  • produkty zbożowe - gruboziarnista kasza, np. gryczana, pęczak,
  • tłuszcze - najlepsze są oleje tłoczone na zimno, np. rzepakowy, lniany i oliwa z oliwek extra virgin,
  • napoje - postaraj się kupować jak najwięcej wody i herbat ziołowych. Należą do grupy neutralnej, więc można je pić po każdym rodzaju posiłku.

Kto może stosować dietę rozdzielną?

Doktor Hay stworzył swoją dietę z myślą o pokonaniu choroby nerek. Ale mogą ją stosować właściwie wszyscy. Jest polecana zwłaszcza osobom z nadwagą, chorobami serca i układu krążenia, nadciśnieniem oraz nadkwasotą żołądka.

Pomaga również łagodzić migreny, dolegliwości okresu przekwitania, a także napięcie nerwowe. Dieta służy również doskonale tym, którzy lubią jeść często, ale lekko. Masz więc gwarancję, że w trakcie jej stosowania nie będziesz głodna. Aby dieta rozdzielna była skuteczna, musisz pamiętać jednak o kilku zasadach:

  • Na dietę rozdzielną przestawiaj się stopniowo, obserwuj swoje reakcje i nie zmuszaj się do niczego. Codziennie rano na czczo wypijaj szklankę wody. Nie pij jednak w trakcie posiłków.
  • Od święta możesz pozwolić sobie na szklankę piwa (do posiłku węglowodanowego) lub wina (do dania białkowego). 
  • Ogranicz jedzenie mięsa do 2–3 porcji tygodniowo. Unikaj białej mąki, cukru i słodzików, suszonych roślin strączkowych, czarnej kawy, herbaty, kakao, mocnego alkoholu i gotowych dań.
  • Owoce jedz tylko rano. Jeśli będziesz miała na nie apetyt po obiedzie, zjedz banana.

Artykuł został pierwotnie opublikowany 11.03.2008 na podstawie tekstu zamieszczonego w dwutygodniku Przyjaciółka na zlecenie Edipresse.

Poznaj inne diety odchudzające:
Dieta kopenhaska - zasady, efekty i jadłospis
Dieta ketogeniczna - przykładowy jadłospis
Dieta Dukana - ile możesz schudnąć i czy jest bezpieczna?
Dieta kapuściana - jedna z najbardziej restrykcyjnych diet