Dieta dla osób, które rzucają palenie

Rzucanie palenia nie należy do łatwych i przyjemnych działań. Odstawienie tytoniu wiąże się często ze zwiększonym apetytem, a to z kolei grozi przybieraniem na wadze. Istnieją jednak sposoby, dzięki którym można uniknąć takiego obrotu sprawy. Wystarczy trening woli, a także zastosowanie się do kilku wskazówek.
/ 09.02.2012 07:13

Rzucanie palenia nie należy do łatwych i przyjemnych działań. Odstawienie tytoniu wiąże się często ze zwiększonym apetytem, a to z kolei grozi przybieraniem na wadze. Istnieją jednak sposoby, dzięki którym można uniknąć takiego obrotu sprawy. Wystarczy trening woli, a także zastosowanie się do kilku wskazówek.

Dieta dla osób, które rzucają palenie

Palenie tytoniu odbija się negatywnie nie tylko na zdrowiu, ale i urodzie. Skóra twarzy czasem przybiera żółtawy odcień, staje się szorstka, nieprzyjemna w dotyku, pojawiają się na niej wypryski. Włosy stają się matowe, a paznokcie zmieniają barwę i są bardziej kruche. Zatem chyba warto rozważyć wyzbycie się nałogu? Tym bardziej, że palenie przyspiesza tempo starzenia się organizmu, niejednokrotnie dodając mu do wieku biologicznego kilka, kilkanaście lat...

Rzucając palenie zyskamy również lepsze czucie smaku i aromatów, co niewątpliwie sprzyja zwiększeniu się apetytu i podjadaniu. Dlatego walcząc z nałogiem, między innymi często tyjemy!

Jeżeli już podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu palenia, trzeba uzbroić się w cierpliwość i wytrwałość oraz wspomagać dietetycznie swój organizm. Aby utrzymać wtedy właściwą masę ciała zachęcamy do zastosowania następujących dziesięciu przykazań:

1. Zjadamy posiłki często, ale mało – najlepiej 5-6 posiłków dziennie o niewielkiej objętości. Nawadniamy też organizm, spożywając np. wodę mineralną i rozcieńczane soki owocowe między posiłkami. Ilość wypijanych płynów powinna wynosić około 1,5 do 2l.

2. Cieszymy się odzyskanym smakiem, serwując sobie urozmaicone potrawy, bogato przyprawione, różnorodne. Stawiamy na przyprawy łagodne i ziołowe. Pikantne potrawy wzmagają apetyt. Najlepiej przyjąć zasady diety śródziemnomorskiej lub postępować wedle ogólnie przyjętych zasad zdrowego żywienia.

Dieta śróziemnomorska

Piramida żywienia

10 zasad prawidłowego żywienia

3. Zaopatrujemy się w gumy do żucia, cukierki witaminowe bezcukrowe, suszony imbir, owoce, które w razie kryzysu i odczuwania niepohamowanego apetytu można awaryjnie spożywać. Nie mają wiele kalorii. Rezygnujemy ze słodyczy, ciast, batoników i innych niezdrowych przekąsek, jak krakersy, chipsy, chrupki i paluszki.

4. Zapewniamy sobie podaż antyoksydantów, zwłaszcza witamin A, E, C i błonnika pokarmowego. Witaminy A i E pozytywnie wpływają na skórę i błony śluzowe – u palaczy są one przesuszone i słabo odżywione. Witamina C oprócz tego, ze wspomaga odporność, która u palących osób jest znacznie obniżona, a oprócz tego jest jeszcze silnym przeciwutleniaczem. Uzupełnienie diety w błonnik pokarmowy, pomaga sterować naszym apetytem. Daje na długo uczucie sytości w żołądku i dodatkowo sprzyja właściwej pracy jelit, zapobiegając zaparciom.

Witamina A

Witamina B

Witamina C

Dieta bogata w błonnik pokarmowy

5. Stosujemy napary ziołowe, które wspomagają oczyszczanie organizmu i koją nerwy. Sięgamy np. po herbatki z melisą, dziką różą, jabłkami. Ponadto warto wypróbować preparaty ziołowe przeznaczone do walki z nałogiem, np. Finicotin (15zł za 24 tabletki) i wszystkie inne zawierające korzeń Kudzu.

6. Rezygnujemy lub ograniczamy przyjmowanie alkoholu, który oprócz tego, że niczego pożytecznego nam nie dostarcza, to wzmaga apetyt, zwłaszcza na kaloryczne przekąski i dodatkowo potęguje chęć zapalenia papierosa.

7. W razie potrzeby stosujemy preparaty zastępcze zawierające nikotynę, takie jak NiQuitin (72 pastylki 80-90zł), Nicorette (około 100 pastylek lub gum 70-90zł). Pozytywne skutki lecznicze uzyskuje się także stosując preparaty z cytyzyną np. Tabex (100 tabletek za 50-60zł), który jest przepisywany przez lekarza.

8. Praktykujemy aktywność fizyczną. Pozostawanie w ruchu sprzyja wydzielaniu hormonów szczęścia, zmniejszających apetyt na papierosa. Ponadto stymulują one nastrój i pomagają łagodzić stany napięcia. Zatem wybieramy coś odpowiedniego dla siebie, np. pływanie, gimnastyka, bieganie, spacery, wycieczki pisze, rowerowe lub sezonowe sporty.

9. Oddajemy się tym zajęciom, które sprawiają nam przyjemność i sprzyjają samorealizacji. Zainteresowania i hobby powinien mieć każdy człowiek, ponieważ chyba jako jedyne nas nie zdradzają wtedy, gdy potrzebujemy się oderwać od rzeczywistości, uspokoić i pozbierać myśli. Zachęcamy więc do zaspokajania ciekawości własnej i poznawania świata. Obcowanie z przyrodą, sztuką, literaturą, a także innymi ludźmi niejednokrotnie staje się lekarstwem na dręczące problemy.

10. Rzucając palenie należy też nauczyć się walczyć ze stresem. Jak wiadomo napięcia wzmagają chęć zapalenia papierosa, stąd też warto stosować wszelakie formy relaksacji, np. jogę, aromaterapię, trening Jacobsona, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia siłowe i pomagające wyzwolić emocje – boks, wschodnie sztuki walki.

Decyzja o rzuceniu palenia jest decyzją trudną. Jednak mimo wszystko warto porzucić nałóg i cieszyć się lepszym zdrowiem i atrakcyjnym wyglądem. Aspekt ekonomiczny palenia, także powinien do nas przemawiać. Gdy mimo chęci i motywacji, ciężko się jest wyzbyć chęci zapalenia papierosa, warto zasięgnąć porady u lekarza pierwszego kontaktu lub w poradni antynikotynowej, a czasem nawet wziąć udział w psychoterapii. W przypadku ciężkiego uzależnienia od tytoniu bywa konieczna konsultacja z psychiatrą i zastosowanie silniejszych leków.