dieta 1000 kcal jadłospis fot. Adobe Stock, Pormezz

Dieta 1000 kcal - jadłospis. Polecane i przeciwwskazane produkty

Jadłospis w diecie 1000 kcal jest bardzo niskokaloryczny i pozwala schudnąć. Dla wielu osób 1000 kcal to jednak za niska kaloryczność, by odchudzanie było zdrowe. Przepisy w diecie 1000 kcal są oparte na warzywach. Prezentujemy prosty jadłospis 1000 kcal, który możesz dowolnie modyfikować.
/ 09.08.2021 11:32
dieta 1000 kcal jadłospis fot. Adobe Stock, Pormezz

Dieta 1000 kcal polega na codziennym jedzeniu posiłków o łącznej kaloryczności nie większej niż 1000 kcal. Prezentujemy prosty jadłospis diety 1000 kcal, który łatwo wprowadzić w życie.

Spis treści:

  1. Dieta 1000 kcal - na czym polega?
  2. Co jeść, a czego unikać na diecie 1000 kcal?
  3. Dieta 1000 kcal - przykładowy jadłospis
  4. Ile można schudnąć na diecie 1000 kcal?

Dieta 1000 kcal - na czym polega?

Dietę 1000 kcal stosuje się w celu odchudzania. Zanim zdecydujesz się na dietę 1000 kcal, musisz jednak wiedzieć, że dla większości osób to zbyt niska kaloryczność. Jeśli chcesz schudnąć i utrzymać nową masę ciała, lepiej wybierz dietę o wyższej kaloryczności, najlepiej zgodnie z indywidualnym zapotrzebowaniem kalorycznym.

Może okazać się, że lepszym wyborem będzie dla ciebie dieta 1200 kcal, a może dieta 1500 kcalJadłospis nie powinien nigdy dostarczać mniej kalorii,  niż wynosi twoja Podstawowa Przemiana Materii

Możesz także skorzystać z poniższego jadłospisu, a na własną rękę zjeść jeszcze jeden dodatkowy posiłek, by podwyższyć kaloryczność diety.

Jeśli chcesz zastosować dietę 1000 kcal przez miesiąc, codziennie dostarczaj dokładnie 1000 kcal, na przykład rozłożonych na 4 posiłki:

  • śniadanie - 250 kcal;
  • II śniadanie - 150 kcal;
  • obiad - 400 kcal;
  • kolacja - 200 kcal.

Przerwy pomiędzy poszczególnymi posiłkami nie powinny być dłuższe niż 2-3 godziny. Kaloryczność posiłków możesz kontrolować w aplikacji wspomagającej odchudzanie.

Co jeść, a czego unikać na diecie 1000 kcal?

Jeśli masz zamiar wytrwać na diecie 1000 kcal, musisz dobierać odpowiednio produkty spożywcze. Jedząc instynktownie, zapewne wykorzystasz nawet połowę dozwolonych kalorii już w śniadaniu. 

Produkty polecane na diecie 1000 kcal

  • produkty bogate w sycący błonnik:  przetwory zbożowe (pełnoziarniste pieczywo, chleb chrupki, otręby, płatki)
  • różnorodne warzywa,
  • mniej słodkie owoce,
  • zioła,
  • kiełki,
  • chudy i odtłuszczony nabiał,
  • białko jaja,
  • mięso i wędliny drobiowe (chude) oraz chudsze ryby.

Czego unikać na diecie 1000 kcal?

Żeby wytrwać na diecie 1000 kcal trzeba dużo samozaparcia, ale też odpowiedniego doboru produktów.

Staraj się nie jeść następujących produktów:

  • przede wszystkim unikaj cukru i słodyczy, skorzystaj ze wskazówek, które pomogą ci przestać jeść słodycze;
  • pieczywa pszennego (nie syci tak dobrze jak pełnoziarniste, a ma podobną kaloryczność);
  • masła;
  • tłustego sera;
  • śmietany i jogurtu greckiego;
  • majonezu;
  • tłustych wędlin oraz mięsa.

Zamiast smażyć, gotuj, piecz w folii lub grilluj. Zupy rób wyłącznie na wywarach warzywnych. Pamiętaj jednak, że w diecie 1000 kcal mogą się znaleźć wszystkie produkty, jednak ważna jest ich kaloryczność. Powyżej umieściliśmy takie, które utrudnią ci komponowanie jadłospisu. 

Dieta 1000 kcal - przykładowy jadłospis

Jadłospis w diecie 1000 kcal jest skrajnie niskokaloryczny, więc siłą rzeczy jest niedoborowy. Zastanów się, czy nie lepiej zastosować wyższą kaloryczność diety, poczekać dłużej na efekty, ale utrzymać je łatwiej i uniknąć efektu jojo.

Być może zdecydujesz się na skorzystanie z jadłospisu 1000 kcal, ale dodasz do niego opracowany przez siebie dodatkowy posiłek, na przykład zmienisz pierwszy posiłek w ciągu dnia na dietetyczne śniadanie, które dostarczy więcej minerałów i witamin. 

Możesz też w ciągu dnia zjeść kilka niskokalorycznych przekąsek

Śniadanie w diecie 1000 kcal

  • 3 łyżki chudego twarożku z warzywami: łyżka szczypiorku, 2 pomidory
  • 2 kromki chleba razowego
  • szklanka zielonej herbaty

II śniadanie w diecie 1000 kcal

  • szklanka maślanki, pół banana

Obiad w diecie 1000 kcal

  • 2 łyżki kaszy gryczanej
  • 2 łyżki gulaszu z piersi indyka
  • miseczka surówki z połowy czerwonej papryki, 2 garści kiełków pszenicy i 2 łyżki zielonego groszku skropione sokiem z cytryny i łyżką oliwy
  • szklanka soku pomidorowego

Kolacja w diecie 1000 kcal

  • 2 cienkie kromki chleba razowego z plasterkiem szynki drobiowej, 2 liście sałaty, pomidor
  • pół grejpfruta
  • zielona herbata

Ile można schudnąć na diecie 1000 kcal?

Efekty diety 1000 kcal przychodzą stosunkowo szybko. Niestety, równie szybko możesz je stracić, jeśli nieroztropnie wybrałaś zbyt niską kaloryczność jadłospisu.

Jeśli ściśle przestrzegasz zasad diety 1000 kcal, możesz zrzucić nawet 8 kg w ciągu czterech tygodni. Dieta 1000 kcal jest odradzana przez lekarzy i dietetyków, ale to mimo wszystko bezpieczniejszy sposób odchudzania niż głodówki i niektóre diety oczyszczające.

Na podstawie artykułu opublikowanego pierwotnie 3.11.2008 przez Katarzynę Majkowską.

Czytaj także:
Dietetyczny obiad - 16 szybkich, prostych, niskokalorycznych dań
Dietetyczna kolacja - 7 najlepszych propozycji na pyszną i zdrową kolację! [PRZEPISY]
Fit śniadania z jajek - przepisy na dietetyczne śniadania z jajek