Błonnik owsiany - dlaczego warto wprowadzić go do diety?

Błonnik nazywany jest polisacharydem nieskrobiowym lub włóknem pokarmowym. Jest związkiem korzystnie wpływającym na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu człowieka. Ważne, aby spożywane produkty dostarczały go w odpowiednich ilościach. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) rekomenduje spożywanie błonnika w ilości 20 – 40 g na dzień. Jednym z najlepszych źródeł błonnika są zboża, a w szczególności owies.
/ 20.11.2012 12:57
Płatki owsiane - źródło błonnika owsianego.

Błonnik owsiany a zdrowie

Zboże to, ponownie zostało docenione przez konsumentów jako składnik diety i z tego też powodu, rosnąca popularność takich produktów jak, otręby czy płatki owsiane. Zawartość błonnika w ziarnie owsa wynosi około 30%. Prozdrowotne właściwości błonnika owsianego, w dużej mierze związane są z obecnością w jego składzie frakcji nierozpuszczalnej w wodzie, tj. β-glukanów. Związki te, składają się z jednostek glukozy połączonych ze sobą, za pomocą odpowiednich wiązań chemicznych. Zawartość β-glukanów w owsie oplewionym wynosi od 4 do 7% i od 6 do 9% w otrębach. Otręby owsiane są bardzo dobrym źródłem witaminy B1, więc warto wykorzystać je do przygotowania ciast, koktajli, deserów czy musli. Z kolei płatki owsiane, dostarczają organizmowi wielu składników mineralnych, takich jak magnez, żelazo, potas i wapń oraz witamin z grupy B.

Zobacz także: Gdzie szukać błonnika?

Do najważniejszych zdrowotnych właściwości owsa (głównie dzięki obecności β-glukanów) należy zaliczyć:

  • zdolność obniżania poziomu cholesterolu
  •  współdziałanie w leczeniu otyłości
  •  wspomaganie leczenia chorób układu pokarmowego, takich jak : nieżyty śluzówki, żołądka czy biegunki
  •  łagodzenie skutków choroby wrzodowej
  •  ograniczenie zachorowań na raka m.in. okrężnicy, żołądka, przełyku, krtani
  •  wzrost odporności immunologicznej
  •  możliwość wykorzystania w leczeniu chorób nowotworowych, cukrzycy
  •  łagodzenie stanów zapalnych skóry

W żołądku i jelicie cienkim nieulegające trawieniu glukany, tworzą śluzowatą warstwę ochronną, opóźniającą hydrolizą skrobi oraz wchłanianie glukozy. Są także przyczyną utrzymywania przez dłuższy czas uczucia sytości, spełniając działanie ochronne przy zaburzeniach jelitowych. Powstały śluz chroni błonę śluzową jelita przed podrażnieniami i infekcjami bakteryjnymi.

Zobacz też: Błonnik pokarmowy - gdzie się znajduje i jak działa?

Gdzie znaleźć błonnik owsiany?

Te istotne właściwości zdrowotne spowodowały, że do niektórych produktów żywnościowych zaczęto wprowadzać dodatek błonnika owsianego, czyniąc z takich produktów żywność funkcjonalną. Najczęściej dodatek błonnika owsianego stosuje się do przetworów zbożowych. Obecny jest także w produktach mleczarskich i mięsnych.

Ważne, aby spożywać błonnik w rekomendowanych ilościach, ponieważ zbyt duża ilość włókna pokarmowego w diecie działa przeczyszczająco, zakłócając tym samym prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego.

Polecamy również: Dobroczynne działanie błonnika

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (5)
/24.11.2015 18:03
Każdego dnia rano przygotowuje sobie owsiankę z 2 łyżek otrębów owsianych i 1 łyżki pszennych. Po normalnej kolacji zjadam mały kubeczek jogurtu naturalnego z dodatkiem błonnika owsianego Gal. Dzięki tym dwóm sposobom pozbyłam się uciążliwych zaparć, które towarzyszyły mi od czasów pierwszej ciąży. Ponadto, dzięki błonnikowi nie przytyłam :)
/23.09.2013 09:02
W mojej apteczce błonnik jest non stop, głównie pod postacią Jelitonu, który jest w 100% naturalny i świetnie reguluje pracę jelit
/23.08.2013 10:23
więcej na ten temat można znaleźć http://slimmarket.pl/?product=blonnik-90-kapsulek
POKAŻ KOMENTARZE (2)