5 mitów na temat rozciągania!

Jeśli uważasz, że rozciąganie - czyli popularny i obowiązkowy stretching - sprawi, że po ćwiczeniach nie odczujesz zakwasów, jesteś w błędzie. Poznaj 5 mitów na temat rozciągania!

Rozciąganie stretching - mity na temat rozciągania

Fot. Fotolia

1. Rozciąganie wykonujemy tylko po ćwiczeniach

Ktoś inny powie: stretching tylko przed ćwiczeniami. Nie jest to prawdą, ponieważ zarówno rozciąganie przed, jak i po treningu jest bardzo ważne. Odpowiednio przeprowadzony stretching przed ćwiczeniami rozgrzeje mięśnie, dzięki czemu przygotuje je na ruch. Stretching przed ćwiczeniami różni się od stretchingu potreningowego - ten drugi przybiera formę statyczną i polega na dłuższym rozciągnięciu mięśni i utrzymaniu pozycji.

Stretching wykonywany podczas rozgrzewki zmniejsza ryzyko występowania skurczów mięśni.

2. Rozciąganie zapobiega zakwasom

Rozciąganie, mimo wielu zalet, nie wyeliminuje problemu zakwasów. Zakwasy są następstwem mikrourazów w tkance mięśniowej. Nawet najlepsze, najdłuższe i najstaranniejsze rozciąganie nie sprawi, że ból się nie pojawi. Warto jednak pamiętać o dobrym stretchingu, bo pozwala on na osiąganie większych zakresów ruchów.

Zobacz także: Rozciąganie mięśni nóg po treningu - zestaw ćwiczeń

3. Rozciąganie przynosi efekty tylko przy aktywnym trybie życia

Rozciąganie służy nie tylko zapobieżeniu kontuzjom, lecz także sprawia, że stawy nie ulegają tak szybkiemu zużyciu. Nierozciągnięte mięśnie mogą doprowadzić do groźnych zwyrodnień stawów, które przypomną o sobie na starość.

Regularnie wykonywany stretching zwiększa elastyczność ścięgien i więzadeł.

4. Prawidłowy stretching powinien trwać kilka minut

Nie ma żadnych ograniczeń czasowych, jeśli chodzi o przeprowadzanie stretchingu. Jeśli nie wierzysz – wybierz się na zajęcia o tej nazwie prowadzone przez instruktora fitnessu. Na zajęcia rozciągające warto wybrać się zawsze wtedy, gdy czujemy, że:

  • nie potrafimy prawidłowo rozciągnąć mięśni
  • regularnie zaniedbujemy stretching

Instruktor pokaże wiele ćwiczeń, które służą rozciąganiu poszczególnych partii mięśniowych.

Wykonując rozciąganie mięśni po ćwiczeniach zwróć uwagę przede wszystkim na te mięśnie, które intensywnie pracowały podczas treningu. Poświęć im najwięcej czasu.

5. Rozciąganie nie wpływa na samopoczucie

To mit! Rozciąganie mięśni likwiduje napięcia mięśniowe, także te wywołane stresem.

Zesztywniałe mięśnie to często wynik siedzącej pracy. Nawet, jeśli regularnie nie trenujesz, warto rozciągać mięśnie.

Zobacz także: Stretching w domu

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/3 lata temu
czy są jakieś artykuły naukowe, badania potwierdzające to co tu jest napisane ? skąd Wy to bierzecie ? bla bla bla