zumba fot. Adobe Stock

Zumba – ten trening fitness zapewni ci sprawne i szczupłe ciało

Zumba łączy gorące latynoskie kroki taneczne z ćwiczeniami typowymi dla zajęć fitness. Dlatego jest wyjątkowo skutecznym treningiem całego ciała.
/ 08.07.2019 17:55
zumba fot. Adobe Stock

Spis treści:

Co to jest zumba?

Zumba powstała w Kolumbii w latach 90. XX wieku, jednak dopiero od kilkunastu latach zaczęła zdobywać popularność w Polsce. Słowo „zumba” pochodzi z Gruzji i odzwierciedla powiedzenie „wystarczy tylko chcieć”, co wspaniale opisuje naturę zumby. Jeśli jeszcze tego nie spróbowałaś, nie ma na co czekać!

Trudno określić, czy zumba jest bardziej tańcem, czy rodzajem aerobiku. Ta forma łączy gorące, latynoskie kroki taneczne z ćwiczeniami fitness. Instruktorzy opracowujący choreografię na zajęcia czerpią inspirację z takich tańców jak: merengue, salsa, cumbia, reggaeton, flamenco, samba, taniec brzucha, cha-cha oraz rumba.

Skąd wziął się ten trening?

Zumba powstała przez przypadek, kiedy kolumbijski instruktor fitness Beto Perez zapomniał zabrać na swoje zajęcia płyty z muzyką do aerobiku. Podczas zajęć posłużył się swoją ulubioną latynoską muzyką, którą miał przy sobie. Spontanicznie ułożył do niej choreografię. Zajęcia tak się spodobały, że instruktor je kontynuował, a gdy zauważył, że odniosły sukces i zaczynają być znane nawet w innych krajach, nazwał je „zumbą” oraz zastrzegł ich nazwę.

Kto może ćwiczyć zumbę?

Zumba jest idealna dla osób lubiących dobrą zabawę. Nie ma w niej miejsca na nudne powtórzenia ćwiczeń, uczestnicy cały czas są w ruchu, zapominając, że ćwiczą!

Poza tym zumba ma zbawienny wpływ na sylwetkę. Jest treningiem typu cardio, co oznacza, że w trakcie całego treningu ćwiczenia utrzymywane są - dzięki odpowiedniemu rytmowi muzyki - na odpowiednim poziomie intensywności.

Dzięki temu w organizmie zachodzi szereg procesów prowadzących do spalania tkanki tłuszczowej i wzmacniania układu krążenia. Zatem zumba jest odpowiednią formą aktywności fizycznej dla osób chcących zrzucić zbędne kilogramy.

Jeśli masz problemy ze zdrowiem, przed przystąpieniem do treningu zapytaj lekarza o to, czy nie masz żadnych przeciwwskazań udziału w zajęciach zumby.

Gdzie ją uprawiać i ile to kosztuje?

Osoby chcące rozpocząć swoją przygodę z zumbą powinny swoje kroki skierować do fitness klubu (coraz częściej można znaleźć tę formę również w grafiku szkół tańca). Obecnie większość sieciowych fitness klubów prowadzi zajęcia z zumby.

Koszt takich zajęć jest rożny w zależności od miasta. W dużych miastach, w sieciowych klubach, zumba wchodzi w pakiet usług dostępnych w cenie karnetu (w Warszawie ceny karnetu open na miesiąc wahają się od 150 do 300 złotych). W mniejszych miastach koszt takich zajęć jest mniejszy. Jeśli nie wiesz, czy ta forma będzie dla ciebie odpowiednia, możesz wykupić wejście jednorazowe. Opłata za takie wejście wynosi najczęściej od 20-40 zł.

Warto również sprawdzić czy instruktor, do którego idziemy na zajęcia, zdobył licencję na prowadzenie zumby (sprawdzić to można wpisując imię i nazwisko instruktora w bazie licencji na amerykańskiej stronie zumba.com).

Mój instruktor nie ma uprawnień do prowadzenia zajęć zumby. Co robić?

Instruktorzy chcący prowadzić takie zajęcia powinni ukończyć odpowiednie kursy i zdobyć licencję. W wielu klubach mogą figurować w grafiku zajęcia pod tą lub zbliżoną nazwą, a instruktor może nie posiadać uprawnień do prowadzenia zumby. Co wtedy? Najlepiej mimo wszystko wybrać się na jedne zajęcia.

O ile uprawnienia do wykonywania zawodu instruktora fitness są niezbędne, ponieważ potwierdzają, że trener posiada wiedzę z zakresu bezpiecznego wykonywania ćwiczeń oraz zna anatomię człowieka, tak w zumbie przede wszystkim liczy się osobowość instruktora.

Jaki strój powinnaś mieć podczas zajęć?

Przede wszystkim należy zadbać o odpowiednie obuwie. Jeśli wiesz, że będziesz uczęszczać na zumbę (lub inne formy aerobiku) regularnie, warto zainwestować w buty do treningu fitness. Dzięki nowoczesnym technologiom zapewniają one odpowiednią stabilizację i amortyzację, dzięki której unikniemy w przyszłości problemów ze stawami i kręgosłupem.

Poza butami ubiór jest raczej dowolny – panie ćwiczą zarówno w luźnych dresowych spodniach, jak i legginsach zestawionych z tuniką lub bluzką. W sklepach z odzieżą sportową każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Warto wiedzieć, że odpowiednia odzież do ćwiczeń odprowadza wilgoć z ciała.

Rodzaje zumby

W grafiku zajęć w twoim fitness klubie możesz znaleźć rożne zajęcia, w nazwach których zawarte jest słowo „zumba”. Czym się od siebie różnią?

  • Zumba basic.  Podstawowy trening zumby.
  • Zumba toning. Zajęcia są połączeniem zumby i treningu nakierowanego na rzeźbienie i wzmocnienie mięśni. Oprócz normalnej choreografii zawierają ćwiczenia z hantlami lub specjalnymi ciężarkami wypełnionymi piaskiem, które przy potrząsaniu zamieniają się w grzechoczące instrumenty.
  • Zumba gold. Trening przeznaczony dla osób pragnących poczuć szalone latynoskie rytmy, a którym stan zdrowia lub wiek nie pozwalają na uczęszczanie na tradycyjny trening zumby (osoby starsze, z nadwagą, z problemami z kręgosłupem i stawami). Od klasycznej zumby różnią się wolniejszym tempem, czasem są też krótsze niż tradycyjny trening. Mogą zawierać dłuższą rozgrzewkę i „ochładzanie” czyli tzw. cool down oraz krótszą właściwą część zajęć.
  • Zumbatomic. Zajęcia przeznaczone dla dzieci w wieku 4–8 lat oraz dla dzieci powyżej 8. roku życia. Dzieci uczą się rytmiki i podstawowych kroków. Trening nie zawiera wszystkich elementów, które mogą być w przypadku dzieci niestosowne, to znaczy wszystkich seksownych ruchów ciała.
  • Zumba Aqua. Idealny trening dla osób z problemami z kręgosłupem, stawami, więzadłami i ścięgnami. Połączenie aquaaerobiku i tanecznych kroków w wodzie stanowi świetną zabawę, a dzięki właściwościom wody nie obciąża organizmu.
  • Zumba in the Circuit. Połączenie tanecznych kroków i treningu obwodowego. Przeznaczony jest dla osób o bardzo dobrej kondycji i wytrzymałości fizycznej, służy przyspieszeniu metabolizmu, wzmocnieniu mięśni oraz poprawieniu wydolności organizmu.

Czy zumba może być niebezpieczna?

Najczęstsze kontuzje związane z zumbą to zwichnięte kostki, naciągnięcia mięśni, urazy bioder i kolan. Dochodzi do nich w wyniku skomplikowanych ruchów, które wymagają pracy całego ciała. Wystarczy chwila nieuwagi, gdy jakiś staw "nie nadąża" za ruchem ciała, i uraz gotowy.

Część kontuzji (np. ostrogi piętowe, zapalenia rozcięgna podeszwowego) może wynikać z przeciążenia. Narażone na nie są przede wszystkim osoby, które po długiej przerwie nagle rzucają się w wir zumby. 

Ortopedzi relacjonują, że ofiary zumby to nie tylko nierozćwiczone kobiety w średnim wieku, które postanowiły zabrać się za siebie, ale też młode studentki rozładowujące energię na parkiecie.

Wszystko to nie oznacza wcale, że z zumby należy rezygnować, bo ogólnie suma korzyści z ruchu przewyższa ryzyko z nią związane. Aby jednak nie okaleczyć się na zajęciach warto przestrzegać następujących wskazówek:

  • Wybieraj dobre buty – najlepiej specjalne do tańca, które ułatwiają szybkie i zwinne ruchy na parkiecie, a przy tym stabilizują stopy.
  • Patrz na podłogę – wybierając studio fitness przypatruj się podłogom – zbyt twarde kafle lub wykładzina sprzyjają kontuzjom.
  • Mniej ludzi – warto wybierać też zajęcia, na które uczęszcza mniej osób, bo w gęsto ustawionej grupie znacznie łatwiej o urazy.
  • Dobry instruktor – poczytaj na forach i popytaj o dobrych instruktorów, którzy znają wiele ruchów i dopasowują je do możliwości grupy.

Dowiedz się więcej o treningu zumby:
Kroki zumby dla początkujących!
10 powodów, dla których warto zacząć uprawiać zumbę!