Tłuszcz kontra mięśnie, czyli kilka słów o typach sylwetki

Jaka jest budowa Twojej sylwetki? Wszystko zależy od proporcji tkanki mięśniowej i tłuszczowej. Pamiętaj, że jeśli jesteś szczupły, nie znaczy to jednak, że nie masz otłuszczonych narządów wewnętrznych – taki typ budowy nazywamy otyłością ukrytą.
/ 22.07.2013 11:47

Całkowita masa ciała jest wypadkową wielu składowych budujących nasze ciało: tkanki tłuszczowej, kostnej, mięśniowej i wody. Masa ciała, wyrażona jako „sucha liczba”, mówi nam jednak niewiele, dlatego lepszym sposobem sprawdzającym, czy wartość ta jest prawidłowa, jest badanie składu ciała.

Czym jest analiza składu ciała metodą bioimpedancji elektrycznej?

Jednymi z najczęściej wykorzystywanych, ale nie zawsze najlepszych metod służących określeniu zmian w toku postępowania dietetycznego, są: pomiar masy ciała, obliczenie wskaźnika masy ciała (BMI) i mierzenie obwodów. Żadna z tych metod nie jest perfekcyjna, ponieważ nie wiemy, co dokładnie stanowi naszą masę ciała i czy mierzony obwód jest wypadkową objętości tkanki tłuszczowej czy mięśni.

Dlatego przewagę nad nimi stanowi analiza składu ciała metodą bioimpedancji elektrycznej, która wykorzystuje zjawisko oporu tkanek na przepływ prądu o niskim natężeniu. Badanie to może posłużyć także do określenia jaki typ budowy charakteryzuje daną osobę.

Zobacz także: Jaki jest twój typ budowy?

Podstawowe typy sylwetki

Podstawowa klasyfikacja typów sylwetki według Sheldona obejmuje trzy warianty: typ sylwetki endomorficzny, mezomorficzny i ektomorficzny.

Charakterystyczne cechy dla typu endomorficznego to krągła budowa ciała z silnie rozwiniętą tkanką tłuszczową (zwłaszcza w okolicy ramion i ud) oraz słabe umięśnienie. Budowa mezomorficzna to silnie rozwinięta beztłuszczowa masa ciała, dlatego osoby o tym typie sylwetki charakteryzują się często dużą odpornością na wysiłek fizyczny. Ektomorficy zaś to osoby o delikatnej budowie ciała, długich kończynach, ale również niskiej tłuszczowej i beztłuszczowej masie ciała.

Typologia ta jest jednak mało zindywidualizowana i bardzo podstawowa. Zazwyczaj jesteśmy kombinacją wszystkich trzech typów, dlatego obecnie klasyfikuje się coraz więcej rodzajów sylwetki chrakteryzujących więcej cech budowy.

Standardowa budowa ciała

Osoby o standardowej budowie ciała charakteryzują się zawartością tkanki tłuszczowej i mięśniowej na średnim poziomie. Jest to najczęściej występujący typ sylwetki w społeczeństwie, ale nie skrajnie dominujący.

Szczupła budowa ciała

U osób o szczupłej budowie ciała zarówno ilość tkanki tłuszczowej, jak i mięśniowej jest niska. Przy tym typie sylwetki warto wzbogacić dzień w regularne treningi, które wspomogą rozwój i siłę mięśni.

Zobacz też: Jakie suplementy przyjmować, gdy chcemy zwiększyć masę mięśniową?

Jawna otyłość

O jawnej otyłości mówimy wtedy, gdy nadmierna masa ciała jednoznacznie wynika z nadmiaru tkanki tłuszczowej. Aby poprawić sylwetkę, zaleca się dietę redukcyjną połączoną z regularną aktywnością fizyczną.

Otyłość ukryta

U niektórych osób diagnozuje się wysoki odsetek tanki tłuszczowej pomimo prawidłowej masy ciała. Osoby szczupłe z zewnątrz i otyłe w środku nie są jednak chronione przed chorobami takimi jak cukrzyca, nadciśnienie czy choroby układu sercowo-naczyniowego. To właśnie tkanka tłuszczowa zlokalizowana wewnątrzbrzusznie (wisceralnie, okołonarządowo) związana jest z największą produkcją cytokin prozapalnych zwiększających ryzyko zachorowalności na choroby metaboliczne. Przy bezruchu wynikającym ze zbyt dużej masy ciała masa mięśni jest zazwyczaj niewielka.

Solidnie zbudowany

Miano „solidnie zbudowanego” dotyczy osób, które poza wysoką zawartością tkanki tłuszczowej charakteryzują się również wysoką masą mięśni. W tej grupie osób proces chudnięcia zachodzi zazwyczaj szybciej niż u osób z nadwagą wynikającą jedynie z wysokiej zawartości tkanki tłuszczowej. Dzieje się tak, ponieważ im więcej mięśni, tym szybszy metabolizm i więcej energii zużywanej na ich pracę.

Muskularna budowa ciała

Standardowa muskularna budowa ciała oznacza sytuację, w której dużemu umięśnieniu towarzyszy mieszcząca się w normie masa tkanki tłuszczowej. W grupie osób o tym typie sylwetki można również spotkać osoby szczupłe o muskularnej budowie ciała, u których występuje wysoka zawartość tkanki mięśniowej przy bardzo niskiej zawartości tkanki tłuszczowej.

Niewyćwiczony

U osób, które można określić mianem „niewyćwiczonych”, mamy do czynienia z bardzo niską zawartością tkanki mięśniowej przy zawartości tkanki tłuszczowej mieszczącej się w normie.

Zobacz też: Ektomorfik, czyli jak szybka przemiana materii wpływa na rozwój masy mięśniowej?