Urządzenie elektronicznie pomogą ocenić efekt naszego biegania

Zdrowe kolana to podstawa

Jednym z kluczowych elementów zdrowych nóg są prawidłowo pracujące stawy kolanowe. O tym, jak ważne są kolana, przekonują się bardzo szybko Ci, którzy mieli nieszczęście doświadczyć kontuzji tego stawu. Okazuje się, że kolan potrzebujemy do niezliczonych aktywności, a każdy uraz odczuwamy jeszcze długo potem.
/ 20.01.2011 11:18
Urządzenie elektronicznie pomogą ocenić efekt naszego biegania

Budowa kolana

Kolano tworzą dwie duże kości – udowa i piszczelowa. Jak każdy staw, kolano otacza torebka stawowa. W kolanach znajdują się też struktury zbudowane z tkanek miękkich, które mają zapewniać prawidłową amortyzację – w końcu przez większa część naszego życia kolana dźwigają ciężar całego ciała. Należą do tych struktur chrząstki stawowe i łąkotki. Oprócz nich, w stawie kolanowym znajdują się cztery więzadła: dwa krzyżowe, biegnące przez środek stawu, między kośćmi piszczelową i udową, oraz dwa więzadła poboczne, stabilizujące staw od zewnątrz z obydwu stron.

Mięśnie to pomoc dla kolan

Bardzo dobrym pomysłem na ochronę kolan są ćwiczenia wzmacniające mięśnie nóg. Staw kolanowy podlega działaniu wielu mięśni. Przy jego prostowaniu pracuje największy mięsień naszego ciała, czyli mięsień czworogłowy uda. Za zginanie kolana odpowiada natomiast tylna grupa mięśni, do których należą m.in. mięsień półścięgnisty i dwugłowy. Kolano, oprócz ruchów zginania i prostowania, może również podlegać ruchom obrotowym. Wtedy najważniejszą rolę odgrywają więzadła.

Polecamy: Kto najczęściej choruje na zwyrodnienie stawów?

Idealne i proste ćwiczenie – przysiady

Przysiady to wspaniałe ćwiczenie na nogi, pod warunkiem, że wykonujemy je prawidłowo. A to znaczy, że należy zapomnieć o ćwiczeniach z czasu zajęć w-f w podstawówce i pomyśleć raczej o siadzie narciarskim.

1. Stań na ziemi, ze stopami rozstawionymi na szerokość bioder (stopy mają w całości przylegać do podłoża).

2. Teraz zrób przysiad: zegnij kolana do kąta prostego. Tak jakbyś siadał – kolana są nieruchome; tak naprawdę obniżasz do tyłu biodra. Kolana nie wychodzą poza linię stóp. Ruch powinien być płynny i raczej powolny, zwłaszcza w dole warto wytrzymać parę sekund.

3. Nie należy schodzić niżej niż do kąta prostego, a wracając do pionu prostować nóg na sztywno. To generalna zasada dla większości ćwiczeń mięśni nóg – najlepiej pracują, gdy noga znajduje się w lekkim zgięciu.

Wrażliwe kolana – zadbaj o nie

Staw kolanowy często ulega kontuzjom sportowym. Niestety, często dzieje się tak w wyniku lekceważenia rozgrzewki lub nadmiernego wysiłku. Urazy kolan zdarzają się np. narciarzom, którzy wybierają się na narty bez żadnego przygotowania kondycyjnego.

Czytaj więcej: Kolano skoczka lub biegacza - jak wygląda rehabilitacja?

Oczywiście, nie zawsze wina leży po stronie kontuzjowanego – czasem do urazu dochodzi w wyniku niefortunnego ruchu w zwykłych, codziennych sytuacjach. Ponadto, niektórzy ludzie mają z natury słabsze kolana i większą skłonność do dolegliwości ze strony tych stawów. Dla nich, krótki nawet, wysiłek w pozycji „na klęczkach” może skutkować bólem i dyskomfortem. Takie osoby powinny szczególnie dbać o sprawność mięśni zaopatrujących staw kolanowych.

Dla wzmocnienia kolan można też przyjmować preparaty glukozaminy, które regenerują chrząstkę stawową. Jednak wytrzymałe mięśnie nóg, rozgrzewka przed każdą aktywnością fizyczną oraz zdrowy rozsądek to najlepszy sposób na ochronę stawów kolanowych.