Manewry na wodzie: kursy i zwrot z wiatrem oraz żeglowanie przy silnych wiatrach

Żeglując z wiatrem, może nam się wydawać, że to czas odpoczynku i błogiego leniuchowania. Nie ma przechyłu, popychany przez wiatr jacht prawie nie dryfuje i zdaje się być niebywale stateczny. Jednak pływanie kursami pełnymi, choć tak relaksujące, to czas, gdy stale musimy pracować żaglami i mieć baczenie na balast.
/ 24.08.2010 14:08
Żeglując z wiatrem, może nam się wydawać, że to czas odpoczynku i błogiego leniuchowania.

Jachty skręcają na wiatr

Nowoczesne jachty są budowane jako nawietrzne (co oznacza, że mają tendencję do skręcania na wiatr), więc płynąc fordewindem, cały czas musimy równoważyć tę tendencję przez odpowiednie wychylenie steru. Czasami poważną trudność stanowi samo znalezienie kursu fordewind. Ułatwi nam to przeniesienie foka na nawietrzną burtę, czyli na motyla, co jednocześnie zmniejszy nawietrzność jachtu. Musimy być jednak bardzo uważni, gdyż płynąc fordewindem, nawet niewielka zmiana kursu może spowodować niekontrolowany zwrot. Niekiedy lepiej więc płynąć raczej pełnym baksztagiem.

Żeglując kursami z wiatrem najczęściej wykonujemy zwrot przez rufę, to znaczy, kurs naszej łodzi zmienia się tak, aby wiatr przeszedł na drugą burtę za jej rufą. Uważajmy, gdyż manewr ten nieprawidłowo wykonany może zakończyć się poważną kontuzją jeśli ktoś na pokładzie zostanie uderzony bomem w głowę. Przy bardzo silnych wiatrach dochodzi nawet do wywrotki jachtu, lepiej czasami wykonać więc zwrot przez sztag.

Przygotować się do zwrotu przez rufę!

Manewr zaczynamy komendą: "do zwrotu przez rufę". Wówczas sternik, gdy nie ma żadnych przeszkód, daje następnie komendę "zwrot" i przyciąga do siebie rumpel. Jednocześnie wybieramy szoty grota. Gdy tylko żagiel zaczyna łapać wiatr z drugiej strony, przerzucamy go (często popychając bom ręką) na tę stronę. Wszystko to dzieje się w ułamku sekundy. Wiatr zaczyna ponownie wypełniać grota, starając się wypchnąć go aż do want. Na żaglu powstaje siła i nawietrzność, ale działają one w przeciwnym kierunku.

Aby nie dopuścić do zbytniego wyostrzenia musimy teraz luzować grota wykonując sterem kontrę, czyli gwałtownie wychylić go w drugą stronę. Następnie luzujemy odpowiednio szoty i ustawiamy jacht na zamierzonym kursie.

Na mieczówkach nie należy wykonywać zwrotów przez rufę, ani z całkowicie opuszczonym mieczem (bo utrudnia to zwrot), ani z całkowicie podniesionym, gdyż jacht ma wtedy tendencję do silnego kołysania. Pamiętajmy, że im mniej płetwy mieczowej wystaje, tym łatwiej wykonać zwrot. 

Polecamy: Jak odchodzić jachtem od kei?

Uwaga na wejście w ślizg

Żeglując kursami pełnymi przy silnych wiatrach jacht może wejść w ślizg. Należy wtedy pilnować, aby łódka nie była przechylona a jej dziób nie dotykał fal. W tym celu załoga powinna raczej obciążać rufę. Pamiętajmy, aby zawsze luzować żagle kiedy odpadamy, w przeciwnym razie może dojść do złamania steru. Jazda na fali daje sporo zabawy, ale trzeba uważać na szkwały.

Przeczytaj: Jak rozpoznać wiatr na wodzie?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)