Jak przygotować organizm na sezon narciarski?

Przygotowania do wyjazdu na narty warto zacząć 2-3 miesiące przed planowanym urlopem. Podstawą są ćwiczenia, które rozciągną ciało i zminimalizują ryzyko kontuzji. Warto też zadbać o odporność i stosować dietę wzmacniającą organizm, której fundamentem są owoce i warzywa.
/ 19.11.2012 11:46
Narty w Harrachowie

Zacznij od dziś!

Przed zimowym wypadem w góry nie zapomnij o odpowiednim przygotowaniu. Wzmocnienie odporności i sprawności fizycznej to podstawa. Specjaliści podkreślają, że takie przygotowania najlepiej zacząć już 2-3 miesiące przed planowanym wyjazdem.

„Siedzący tryb życia, brak regularnych treningów i ogólnej sprawności fizycznej to bolączka wielu «okazjonalnych» narciarzy. A odpowiednie przygotowanie wcale nie wymaga przesadnego wysiłku” – mówi Piotr Skowroński, dyrektor Centrum Czapielski Młyn. Oto kilka rad, które do serca powinien sobie wziąć każdy wielbiciel nart lub snowboardu.

Jak odpowiednio przygotować ciało?

Im mniej rozciągnięte ciało, tym większe ryzyko kontuzji. Dlatego podstawą jest rozciągnięcie tych partii ciała, które na stoku będą pracować najsilniej i najczęściej. Powinniśmy zatem skupić się na nogach i kręgosłupie. Dodatkowo odpowiednio wzmocnione mięśnie brzucha poprawią naszą stabilność podczas jazdy.

Przy odrobinie samozaparcia w domowym zaciszu możemy wykonywać ćwiczenia wzmacniające mięśnie.

Po pierwsze nie unikajmy schodów, po drugie świetnie sprawdza się aerobik albo zwykły stepper, popularny nordic walking czy bieganie.

Zobacz też: Jak wzmocnić ciało przed wyjazdem na narty? – ćwiczenia

Nie zapominaj o odporności

Oprócz wzmocnienia mięśni, nie zapominajmy by zadbać o odporność.

„Niestety wiele osób nie bierze sobie tego do serca, a potem zamiast szaleć na stoku, leży w łóżku z gorączką i katarem. Często pamiętamy o przygotowaniu ciała, a zapominamy o organizmie – mówi Piotr Skowroński– Podstawa to przygotowanie organizmu do zmiany temperatury. W górach temperatura zmienia się czasem bardzo gwałtownie, dlatego warto zahartować organizm”.

Na co dzień wystarczy nie unikać przebywania na świeżym powietrzu i stosować odpowiednią dietę.

Co jeść?

„Warto stosować dietę wzmacniającą, której fundamentem są owoce i warzywa. Cytrusy i soki owocowe pozbawione konserwantów to najlepszy sposób na dostarczenie organizmowi niezbędnej dawki witaminy C. Natomiast bogactwem antyoksydantów są brokuły, pomidory, szpinak, marchew, papryka (zwłaszcza czerwona), a także czosnek i cebula. Mobilizują nasz układ odpornościowy i działają bakteriobójczo” – podkreśla lek. med. Agnieszka Lemańczyk z Centrum Czapielski Młyn.  

Wspomagająco działa także cynk, którego naturalnym źródłem jest drób, cielęcina czy wołowina, a także pestki dyni i słonecznika oraz orzechy.

Warto pamiętać, że odpowiednio zmodyfikowana dieta i odrobina regularnego wysiłku przed zimowym wyjazdem pozwoli zminimalizować ryzyko kontuzji  oraz przeziębienia, i pełnymi garściami czerpać radość z białego szaleństwa!

Zobacz też: Jak przygotować się do uprawiania sportów zimowych?

Źródło: materiały prasowe Media Forum/mn

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/08.12.2012 13:39
Nie ma co lekceważyć sobie tego tematu, bo potem na stoku o wypadek naprawdę nietrudno, jak mięśnie nie są przygotowane do takiego wysiłku... Już raz parę lat temu przypłaciłam to złamaną nogą, także mądry Polak po szkodzie... Z tego względu od paru sezonów staram się już zawsze być odpowiednio kondycyjnie przygotowana. Tym, którzy też podchodzą do tematu na poważnie, polecam np. taki, bardzo przyjemny zestaw ćwiczeń z instruktorem: https://www.youtube.com/watch?v=nxIFm05pSYo&feature=plcp