Odpowiedni sprzęt to taki, który jest dopasowany indywidualnie do nas. fot. Fotolia

Jak przygotować się do uprawiania sportów zimowych?

Szaleństwo na stoku, jazda na łyżwach czy może biegi narciarskie? Możliwości uprawiania sportów na powietrzu w okresie zimy jest wiele. Zanim zdecydujesz się na którykolwiek z nich, zadbaj o swoją kondycję i odpowiednio przygotuj się do zimowego sezonu. Jak przygotować się do uprawiania sportów zimowych?
/ 01.12.2011 12:43
Odpowiedni sprzęt to taki, który jest dopasowany indywidualnie do nas. fot. Fotolia

Sporty zimowe – kondycja, ruch i odchudzanie!

Sporty zimowe to nie tylko dobry wycisk dla naszego organizmu, ale przede wszystkim świetna zabawa. Poza tym to doskonały sposób na poprawienie swojej sylwetki.

Przebywanie na dużych wysokościach (np. podczas jazdy na nartach) pobudza organizm do produkowania większej liczby czerwonych krwinek, dzięki którym do każdej komórki naszego ciała dociera tlen. Ponadto cały organizm zostanie odpowiednio dotleniony dzięki szaleństwom na powietrzu. Poprawi się samopoczucie, co jest szczególnie ważne w okresie, gdy jesteśmy bardziej podatni na chandrę, depresję i spadek nastroju.

Tylko podczas godziny jazdy na nartach można spalić ok. 380 kcal. Już po kilku dniach szusowania na stoku wzmocnią się mięśnie łydek, ud. Skóra stanie się jędrniejsza.

Zobacz też: Dlaczego warto ćwiczyć jesienią i zimą?

Postaw na trening

Przed rozpoczęciem uprawiania zimowych sportów należy odpowiednio się przygotować.

Przede wszystkim warto popracować nad kondycją. W tym celu powinno się kilka razy w tygodniu po minimum 30 minut uprawiać wybrany przez siebie sport z grupy cardio.

Przykładowo jeździć na rowerze, biegać, pływać, skakać na skakance. Dzięki temu unikniemy zadyszki podczas szusowania na stoku, biegów narciarskich etc.

Należy również znaleźć czas na ćwiczenia wzmacniające i rozciągające mięśnie. Warto skonsultować się ze specjalistą, który pomoże dobrać nam odpowiednie ćwiczenia, dzięki którym mięśnie staną się mocniejsze, silniejsze. Program ćwiczeń powinien pobudzać do pracy mięśnie nóg, brzucha, kręgosłupa, ramion.

Nie wolno zapominać o rozpoczęciu każdego treningu rozgrzewką i zakończeniu ćwiczeniami rozciągającymi i rozluźniającymi mięśnie. 

Odpowiednia dieta

Dieta to jeden z kluczowych elementów, o które warto zadbać. Przede wszystkim dobrze skomponowana dieta może uchronić organizm przede infekcjami i chorobami. Ponadto pozwoli uniknąć przybierania na wadze.

Warto jeść chude mięso, drób, kasze, ryż, makaron z pełnego ziarna, a ponadto warzywa, owoce, chudy nabiał. Nie należy przesadzać z ilością słodyczy, niezdrowych przekąsek i dań w diecie.

Jak ma się Twój sportowy sprzęt?

Przed rozpoczęciem sezonu sprawdź swój dotychczasowy sprzęt. Przygotuj go do tegorocznych zimowych szaleństw. Być może będzie wymagał naprawy, konserwacji?

Uzupełnij wiedzę

Jeśli chcesz uprawiać typowo zimowe sporty, to warto, abyś dowiedział się, jak radzić sobie w przypadku skręcenia, złamania, zwichnięcia, stłuczenia czy odmrożenia. Aby sprawdzić, jak reagować w przypadku zimowych urazów, zajrzyj do poniższego artykułu.

Zobacz też: Zimowe sporty – urazy (poradnik w pigułce)