Jak najszybciej spalać kalorie?

Który sport lub aktywność fizyczna pozwala na najszybsze spalanie kalorii? Ile spalasz kalorii i od czego zależy proces chudnięcia? Jak najskuteczniej spalić nadmiar kalorii? Czym dokładnie są kalorie?
/ 20.01.2014 15:32

fot. Fotolia

Czym są kalorie?

ktoś kiedyś widział kalorię? Rzeczywiście trudno ją sobie wyobrazić, ale istnieje. 

Według słownikowej definicji jedna kaloria (1 cal) = ilość ciepła potrzebna do ogrzania 1 g chemicznie czystej wody o 1 stopień Celsjusza, przy ciśnieniu 1 atmosfery.

Kaloria pochodzi od łacińskiego słowa calor, czyli ciepło.

Choć dziś potocznie używamy słowa kaloria, tak naprawdę wartości kaloryczne produktów żywnościowych podane są w kilokaloriach (kcal), czyli tysiącach kalorii. Jednak to nazwa „kaloria” przyjęła się.

Ilość kalorii w produktach żywnościowych to nic innego, jak ilość energii, którą przyswaja nasz organizm po spożyciu jakiegoś produktu. Ta energia zostaje potem wykorzystana do podtrzymywania naszych funkcji życiowych i wszelkich aktywności.

Jak najskuteczniej spalić nadmiar kalorii?

Oczywiście najlepiej będzie systematycznie ćwiczyć. Jednak nie tylko ćwiczenia mają wpływ na spalanie kalorii podczas dnia. Liczą się oczywiście wszystkie aktywności, niekoniecznie tak atrakcyjnie brzmiące, jak spinning czy taniec.

Jeśli właśnie wysprzątałaś cały dom i umyłaś okna i podłogi, to gratulacje – straciłaś dużo energii, czyli kalorii. Ile dokładnie, to – niestety – nie zawsze jest łatwo określić. Za to gdy pływasz przez godzinę, wiesz dokładnie, że tracisz ich około 500 kcal i to zapewne jest dobra motywacja do dalszego wysiłku.

Tabela różnych aktywności fizycznych i prac domowych, dzięki której poznasz, ile wart jest twój wysiłek wykonywany przez godzinę (dane dotyczą kobiety o średniej wadze):

Popularne sporty

kcal

Codzienne czynności

kcal

Bieg ok.10 km/h

644

Spacer z psem

224

Pływanie

514

Prace domowe

222

Tenis

448

Gotowanie

160

Lekcja salsy

390

Aerobik

384

Jazda na rowerze

354

Joga

256

Sprawdź, jak ten wysiłek przełoży się na to, co jesz:

 Filiżanka cappuccino

 150 kcal= 50 minut jazdy na rowerze

 Duży kieliszek czerwonego wina

 160 kcal= 45 minut energicznego spaceru z psem

 Pączek

 250 kcal= 30 minut pływania

 Średnia porcja czipsów

 270 kcal= 40 minut salsy

 Croissant

 275 kcal= 75 minut intensywnych prac domowych

Już pewnie na samą myśl o wysiłku, który trzeba włożyć, by spalić niewinne cappuccino, czujesz się zmęczona, prawda?

Zobacz też: Jak bezpiecznie schudnąć?

Ile spalasz kalorii?

Jeśli chcesz tracić wagę skutecznie, pamiętaj jednak, że każde danie, przekąska czy napój to dodatkowe kalorie. Nie musisz obsesyjnie liczyć każdego kęsa, gdy sięgasz po czekoladowego batona, ale warto pamiętać, że aby go spalić, trzeba będzie pobiegać co najmniej 30 minut. Taka myśl może spowoduje, że następnym razem sięgniesz po batonik z mniejszym entuzjazmem.

Pamiętaj, że ilość spalanych kalorii ściśle zależy od twojej wagi, więc im mniej ważysz, tym mniej ich spalasz i na odwrót.

Spalanie:

  • około 4 kalorii na minutę – aqua aerobik, jazda na rowerze w wolnym tempie, lekka praca w ogródku, golf towarzyski, domowe porządki, taniec w wolnym tempie, ping pong, tenis (gra deblowa), spokojny marsz;
  • około 7 kalorii na minutę – taniec, koszykówka, siatkówka, jazda na rowerze w średnim tempie, pływanie, jazda na nartach, tenis (gra singlowa), energiczny marsz;
  • około 10 kalorii na minutę – bieganie, kick–boxing, szaleństwo na parkiecie, skakanie na skakance, bardzo szybka jazda na rowerze, spinning, trening siłowy z użyciem dużego obciążenia, intensywna jazda na nartach.

Zobacz też: Dodatki do żywności a efekty odchudzania