POLECAMY

Zmęczona, rozdrażniona, niewyspana? To może być niedobór serotoniny!

Serotonina, czyli popularnie zwany hormon szczęścia, wpływa na wiele procesów w organizmie.

Marta Nowak / tydzień temu
Zmęczona, rozdrażniona, niewyspana? To może być niedobór serotoniny! fot. Fotolia

Serotoninę powszechnie nazywamy hormonem szczęścia. Słusznie, ponieważ jej niedobór prowadzi zarówno do obniżenia nastroju, jak i problemów ze snem oraz zwiększoną agresją. Jakie są role serotoniny w ludzkim organizmie i jak ją sobie dostarczać?

Co to jest serotonina?

O serotoninie mówi i pisze się sporo, jednak nie każdy wie, czym dokładnie ona jest. Wyjaśniamy: serotonina to neuroprzekaźnik wytwarzany w ośrodkowym układzie nerwowym (a dokładniej: w szyszynce), a także błonie śluzowej jelita i płytkach krwi. Serotonina pośredniczy w przekazywaniu informacji pomiędzy komórkami w mózgu.

Które hormony są odpowiedzialne za menopauzę?

Jakie są funkcje serotoniny?

Serotonina wpływa na nasze samopoczucie, sen i apetyt, a także popęd seksualny, menstruację i dojrzewanie. Jej funkcją jest też regulacja krwi, a także jej krzepnięcia. Serotonina ponadto zwiększa wydzielanie śluzu – zapobiega więc wrzodom żołądka i dwunastnicy. Co więcej, powoduje też skurcz mięśni gładkich i reguluje motorykę przewodu pokarmowego.

Niedobór serotoniny

Jeśli mamy jej za mało, to:

  • jesteśmy bardziej podatni na odczuwanie bólu, na przykład częściej cierpimy na migreny,
  • jesteśmy rozdrażnieni,
  • odczuwamy zmęczenie,
  • mamy słabą koncentrację,
  • jesteśmy agresywni,
  • mamy zły nastrój,
  • jesteśmy apatyczni,
  • mamy problemy ze snem.

Co jeść, by mieć odpowiedni poziom serotoniny?

Serotonina powstaje z tryptofanu, czyli aminokwasu egzogennego. Taki aminokwas nie jest wytwarzany w ludzkim organizmie, musimy go więc dostarczać z zewnątrz w postaci odpowiedniej diety. Co więc jeść?

Eksperci polecają produkty bogate w tryptofan, np. banany, mięso z kurczaka i indyka, ser, jajka oraz fasolę.

Tryptofanowi trzeba jednak pomóc, by został wchłonięty i przekazany do krwiobiegu. Wspomaga w tym zwiększenie produkcji insuliny w organizmie. Tę zaś pobudza zjedzenie węglowodanów, czyli cukrów. Te proste, takie jak słodycze, działają szybko, ale na krótko – najlepiej więc jeść węglowodany złożone, takie jak kasze, otręby, pieczywo razowe czy kukurydzę.

Poza tym warto postawić na pokarmy, które są potrzebne do syntezy serotoniny: kiełki, brokuły, brązowy ryż, kasze i pieczywo razowe. W jej syntezie pomaga także regularna aktywność fizyczna. To dlatego mówimy, że sport powoduje poprawę samopoczucia!

Boimy się jej, chociaż nie jest zaraźliwa. Jak rozpoznać łuszczycę?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/tydzień temu
no niestety cierpialam na niski poziom serotoniny, skończylo sie to dla mnie dosc zle poniewaz zachorowalam na depresje. Takze uwazajcie
/tydzień temu
Może warto zmienić diete po prostu, więcej się ruszać, częściej przebywać na świezym powietrzu, ale może tez warto wspomóc się jakimś suplementem diety??