POLECAMY

Kłopot z cukrem? 5 prostych zasad pomoże ci poprawić wyniki

Czy wiesz, że dieta przeciw cukrzycy może być nie tylko skuteczna, ale też bardzo smaczna? Zobacz, na czym polega i przetestuj przykładowy jadłospis.

/ tydzień temu
Kłopot z cukrem? 5 prostych zasad pomoże ci poprawić wyniki fot. Fotolia

Jeśli w dwóch niezależnych badaniach robionych na czczo poziom glukozy we krwi przekracza 126 mg/dl, to znak, że mamy cukrzycę – chorobę jak na razie nieuleczalną. Ale na szczęście taką, którą można na tyle skutecznie kontrolować, by czuć się i funkcjonować jak zdrowi ludzie.
Wynik w przedziale 100–125 mg/dl także trzeba potraktować poważnie. To tzw.  stan przedcukrzycowy. Aby nie rozwinęła się z niego choroba, konieczne jest:
zwiększenie aktywności fizycznej (postaraj się co najmniej 3 razy w tygodniu ćwiczyć. Przez minimum 30 minut maszeruj, biegaj, pływaj, jeździj na rowerze – to poprawi twoją przemianę materii i ogólną wydolność organizmu)
wprowadzenie na stałe odpowiedniej diety – w jej układaniu i prowadzeniu pomoże ci 5 zasad.


Twoje menu powinno dostarczać ok. 1500 kcal dziennie – to pozwoli ci stopniowo zrzucić ewentualną nadwagę i obniżyć ryzyko wystąpienia cukrzycy (nadmiar tkanki tłuszczowej zwiększa oporność komórek na działanie insuliny).  

  1. Jadaj małe, ale równomiernie rozłożone w czasie posiłki (średnio co 3 godziny) – dzięki temu unikniesz gwałtownych wzrostów i spadków poziomu glukozy we krwi.
  2. Pilnuj proporcji – najlepiej gdybyś w sumie codziennie jadła 4 porcje warzyw (po ok. 200 g każda), 3 porcje owoców (po ok. 100 g), 2 porcje produktów zbożowych (po kromce chleba i 3 płaskie łyżki niegotowanych produktów sypkich, np. kasz), 2 porcje chudego nabiału (np. 200 ml maślanki, mleka, kefiru lub 100 g twarogu), 1 porcję chudego mięsa, wędliny, drobiu (100–150 g) lub ryby (200 g), 2 porcje tłuszczu roślinnego (łyżka oleju, 2 łyżeczki miękkiej margaryny).
  3. Jadłospis możesz komponować zgodnie ze swoimi upodobaniami, ale... unikaj potraw tłustych i smażonych oraz słodkich i z białej mąki. Te ostatnie mają bardzo wysoki indeks glikemiczny (IG). Oznacza to, że po ich zjedzeniu gwałtownie wzrasta poziom glukozy we krwi. Żeby do tego nie dopuścić, najlepiej wybierać produkty z niskim, ewentualnie średnim IG (do kategorii tej zalicza się przede wszystkim surowe warzywa, chudy nabiał, chude mięso, jaja). Z nich także możesz przygotować wiele pyszności.
  4. Jeśli masz znacznie podwyższony poziom glukozy, bądź pod opieką lekarza i stosuj się do jego zaleceń. Zapewne zostaną ci przepisane leki regulujące poziom glukozy lub zwiększające wrażliwość komórek na działanie insuliny. Pamiętaj jednak, że leki – choć skuteczne – same nie załatwią sprawy. Dieta i tak będzie konieczna.

Przykładowy jadłospis

  • Śniadanie

2 cienkie kromki razowca  (60 g) posmarowane cienko miękką margaryną (6 g), 4 plasterki polędwicy sopockiej (30 g), sałatka z kiszonego ogórka i czerwonej papryki, herbata.

  • II śniadanie

łyżka pełnoziarnistego muesli bez cukru (15 g) zalana 1/2 szklanki kefiru (0–0,5 proc. tłuszczu) z mandarynką, szklanka wody z cytryną.

  • Obiad

jarzynowa – w 200 ml bulionu drobiowego gotujemy średniego ziemniaka, dodajemy włoszczyznę (100 g), dodajemy posiekany koperek, zabielamy 3 łyżkami chudego jogurtu naturalnego.
II danie: pierś kurczaka doprawiona ziołami, obsmażona na grillowej patelni i krótko podduszona z warzywami (200 g mieszanki, np. cukinia, cebula, papryka), do tego surówka z marchwi i małego jabłka, zielona herbata.

  • Podwieczorek

kromka chrupkiego chleba żytniego (10 g) z połową łyżeczki miękkiej margaryny (ok. 3 g), dowolna ilość sałaty z rzodkiewkami lub pomidorem, szklanka, na deser mała pomarańcza (100–150 g).

  • Kolacja

omlet z białek z 2 jajek, 2 łyżek mąki pełnoziarnistej, garści posiekanego szpinaku, 3 łyżek chudego mleka (30 ml), usmażony na łyżeczce oleju rzepakowego. Do tego 2 plasterki szynki z kurczaka (20 g) i kilka liści sałaty, na deser 1/2 szklanki chudego jogurtu naturalnego z truskawkami lub jagodami (100 g), niesłodzona herbata.



Nie daj się zaskoczyć! 5 wczesnych objawów cukrzycy

Co jeść przy cukrzycy typu 2?

Tabela produktów dla diabetyków – po które z nich warto sięgać?
 

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/tydzień temu
Chyba TYCH 5 prostych zasad. Co za tytul, ludzie ...
/tydzień temu
Z doświadczenia wiem, że najlepszym dla cukrzyków są ekstrakty CBD + CBDA . Mój mąż miał zdiagnozowaną cukrzycę typu 2 i musiał brać insulinę 4 razy dziennie. Rozpoczął leczenie i zdrową dietę ( zero soli, wszystko gotowane itp. ) ponadtobrał co dzień 2 razy dziennie 5 kropel ekstraktu . Po 1,5 miesiąca dawki insuliny zeszły z 11 do 2 jednostek. Pani Diabetolog zaleciła odstawienie insuliny. Minęło właśnie kolejne 5 lat i wszystko jest dobrze. Polecałam go wielu znajomym i wiem, że kolega obniżył rewelacyjnie poziom cholesterolu biorąc pare kropel dziennie . Przeszedł operację bariatryczną i miał naprawdę fatalne wyniki. Przy następnych badaniach nie mógł uwierzyć jak wielka nastąpiła zmiana. Ekstrakt konopny CBd + CBDA 6 % ma naprawdę super właściwości i polecam serdecznie wszystkim cukrzykom. ;-) jeśli chodzi o srwadzony orginalny ekstrakt to kupicie go na konopiafarmacja pl - najtansza wysyłka porównałam w innych sklepach