Zachowanie rodziców a stosowanie diet przez dzieci

Dzieci są bacznymi obserwatorami. To, w jaki sposób zachowują się ich rodzice i jaki mają stosunek do diet i odchudzania ma duży wpływ na to, w jaki sposób do tego tematu podchodzą ich dzieci. Co możesz zmienić w swoim zachowaniu, aby Twoje dziecko nie podejmowało prób odchudzania?

Zachowanie rodziców a stosowanie diet przez dzieci

Ogranicz korzystanie z wagi

Ważyć się czy nie ważyć? Oto pytanie, na które odpowiedź brzmi różnie w zależności od pytającego. Wielu specjalistów od otyłości twierdzi, że rozsądne korzystanie z wagi może pomóc zapobiec powolnemu wzrostowi wagi z upływem lat. Większość specjalistów od zaburzeń jedzenia mówi: „Wyrzuć wagę z domu”.

Moim zdaniem wszystko zależy od wieku, historii masy ciała oraz reakcji na to, co na tej wadze widzimy. Niektórzy ludzie czują, że posiadanie wagi w domu motywuje ich do pójścia po obiedzie na spacer, jeżeli nieco przytyli. Ale w przypadku innych stawanie na wadze może być początkiem „dnia, w którym za dużo waży” i to, co zobaczą, może mieć wpływ na ich nastrój oraz poczucie własnej wartości.

Z jakimi problemami dziecko spotyka się w szkole?

Przeczytaj: Anoreksja i bulimia - skąd się biorą?

W niektórych przypadkach może to doprowadzić do stosowania niebezpiecznych środków kontroli wagi, takich jak używanie środków przeczyszczających lub wywoływanie wymiotów. Pozbycie się wagi może być dla Twoich dzieci wyraźnym komunikatem, że starasz się kłaść mniejszy nacisk na wagę, a większy na zachowanie. Zastanów się, czy chcesz mieć wagę w domu. Jeżeli zdecydujesz się ją zatrzymać, ogranicz korzystanie z niej i nigdy nie waż swoich dzieci. Zostaw to pediatrze.

Zmień swoje zachowanie

Jeżeli obawiasz się, że Twoje dziecko zainteresowało się dietami, ponieważ sama przejmujesz się swoją wagą, możesz w dalszym ciągu dokonać pozytywnych zmian — w stosunku do siebie i do swojego dziecka.

Czasami łatwiej jest wprowadzić zmiany w swoim zachowaniu, jeżeli mamy świadomość tego, jak mogą się negatywnie odbić na najmłodszych członkach rodziny. Podejmuj stopniowo kroki, by wprowadzić zmiany. Przestań mówić o dietach. Skończ z robieniem negatywnych komentarzy na temat wagi. Podziel się „błędami” ze swoim nastolatkiem (nie mówiąc wszystkiego), jeżeli stwierdzisz, że to może pomóc.

Kup trochę produktów, które nie są „dietetyczne” ani „odtłuszczone” i jedz je w obecności dziecka. Nie martw się, że zachowujesz się nienaturalnie i że Twój nastolatek to zauważy. Właśnie tego chcesz, a nawet maleńkie zmiany mogą mieć pozytywny wpływ na Twoje dziecko — jeżeli nie natychmiast, to w przyszłości.

Przeczytaj: Jak zmienić zachowanie nastolatka?

Fragment pochodzi z książki „Mamo, czy jestem grubasem? Przekonaj nastolatka do zdrowej żywności i ćwiczeń” Dianne Neumark-Sztainer (Wydawnictwo Helion, 2009). Publikacja za wiedzą wydawcy.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)