Dieta w piątym miesiącu ciąży

Zobacz, jakie produkty powinny znaleźć się w twojej diecie w piątym miesiącu ciąży. Co jest teraz bardzo istotne dla ciebie i twojego maluszka? Podpowiadamy, jak powinna wyglądać dieta w piątym miesiącu ciąży.

Odżywianie w piątym miesiącu ciąży

Po rozpoczęciu drugiego trymestru poczucie ciągłego zmęczenia powinno cię opuścić. Dlatego też jeśli tylko pogoda na to pozwoli to będzie odpowiedni okres na urlop lub krótkie wakacje. Kilka dni spędzonych na słońcu zapewni twojemu maluchowi witaminę D, tak potrzebną do rozwoju kośćca.

Ważne dla ciebie i twojego maluszka

Twój maluszek potrzebuje teraz dużo witaminy D. Dobrym źródłem  witaminy D jest tran, ryby, żółtko jaj, masło, mleko i płatki śniadaniowe. Zaleca się przyjmowanie 10 mcg tej witaminy dziennie.
Kolejnym sposobem na pozyskanie witaminy D jest umiarkowane przebywanie na słońcu (wystarczy pół godzinny spacer w ciągu słonecznego dnia).

Katarzyna Bosacka opowiada o ciąży i zachciankach!

Polecamy:  Kalendarz ciąży - tygodnie 17 - 20

W piątym miesiącu ciąży wzrasta zapotrzebowanie na wapń i wynosi ono 700 mcg na dobę. Co ciekawe, połowa spożywanego wapnia powinna pochodzić z przetworów mlecznych.

Dostarczając organizmowi odpowiednią ilość wapnia chronisz swoje kości - utrata tego pierwiastka  może przyczynić się do osteoporozy. Dodatkowo wapń obniża ciśnienie u kobiet ciężarnych, redukuje  niebezpieczeństwo wystąpienia stanu przedrzucawkowego i co ważne kontroluje przesyłanie impulsów nerwowych oraz skurcze mięśni.

Dużą ilość wapna znajdziesz w:

  • jogurtach
  • mleku ( spożywaj 3-4 szklanki dziennie)
  • żółtym serze
  • kefirze i maślance
  • sardynkach w oleju
  • fasoli
  • brokułach
  • brukselce
  • kapuście
  • migdałach
  • ciecierzycy
  • szpinaku
  • suszonych morelach

Dodatkowo powinnaś wprowadzić do swojego menu kiełki, natkę pietruszki, rzeżuchę, szczypiorek. Produkty te zawierają witaminę C oraz chlorofil, które pomagają w przyswajaniu żelaza!

O czym jeszcze warto  pamiętać?

Musisz pamiętać, aby twoja dieta była bogata w żelazo(14,8 mcg na dobę), kwas foliowy ( 400 mcg w pierwszych 12 tygodniach ciąży; następnie 300 mcg na dobę) i witaminy z grupy B( 50 mg na dobę) oraz w cynk (7 mg na dobę). Te składniki odżywcze wspomagają wytwarzanie krwi oraz budowę nowych komórek nerwowych, kości, mięśni, tkanek. Jedz dużo chudego mięsa, fasoli, grochu, tłustych ryb morskich, kaszy, brązowego ryżu, zielonych warzyw.

Staraj się, aby twoja dieta była różnorodna, spożywaj kilka mniejszych posiłków dziennie (4-5), ale niech każdy będzie bogaty w inne substancje.

Polecamy: Czy można pić kawę w ciąży?

Zadbaj o odporność dziecka!

Możesz to zrobić - wystarczy, że dostarczysz dziecku dużą ilość aminokwasów. Najwięcej odpowiednich aminokwasów znajdziesz w jajkach kur grzebiących. Brzmi zaskakująco, ale to prawda - jajka kur grzebiących są oznaczone inaczej niż jajka kur z farm. Różni je specjalny stempelek na skorupce lub opakowaniu - 0 i 1 oznacza kury grzebiące, czyli żyjące na wolności, zaś 3 oznacza, że jajko pochodzi z kurzej fermy.

Dodatkowo ważnymi składnikami mineralnymi, które wzmacniają odporność dziecka są selen( 60 mcg na dobę), cynk (7 mg) i magnez (270 mcg).

Wzmacniają one układ odpornościowy dziecka oraz stymulują organizm do obrony przed szkodliwymi substancjami. Znajdziesz je w: szpinaku, pestkach dyni i słonecznika, pełnoziarnistym pieczywie, rybach, chudym mięsie i kaszy.

Zobacz także: Odżywianie w szóstym miesiącu ciąży

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)