POLECAMY

Dieta cukrzycowa – doskonała nie tylko dla diabetyków!

Opracowana dla osób, których problemem jest poważna choroba metaboliczna, cukrzyca, jest jednocześnie najlepszą ochroną przed tą chorobą i pomaga w utrzymaniu idealnej wagi.

/ 2 miesiące temu
Dieta cukrzycowa – doskonała nie tylko dla diabetyków! fot. Fotolia

Dieta cukrzycowa przeznaczona jest dla wszystkich, którym problemem jest zbyt wysoki poziom cukru we krwi. Ale pomaga też zwalczać takie schorzenia jak otyłość, nadciśnienie, hipercholesterolemia. Jej zasady są właściwie takie same, jak uniwersalne zasady prawidłowego żywienia.

U osób, u których zdiagnozowano cukrzycę, dieta cukrzycowa jest podstawą leczenia – niekiedy potrzebne są oprócz diety leki przeciwcukrzycowe. Jest tak zarówno w przypadku obu typach cukrzycy:

  • cukrzycy typu 1 - w tym przypadku komórki trzustki odpowiedzialne za produkcję insuliny ulegają zniszczeniu. Cukrzyca typu 1 to choroba najczęściej uwarunkowana genetycznie i zwykle atakująca ludzi młodych;
  • cukrzycy typu 2 - ten typ cukrzycy „przychodzi” wraz z kilogramami. Cukrzyca typy 2 dotyka przede wszystkim osoby po 40. roku życia, i jest konsekwencją niezdrowego trybu życia (nadmiaru cukrów i tłuszczów nasyconych w diecie oraz braku ruchu), czego konsekwencją jest insulinooporność, podwyższone ciśnienie i nadwaga lub otyłość. 

Cukier w normie, ale ważysz za dużo? Dieta cukrzycowa może pomóc

Dieta cukrzycowa może być korzystna nie tylko dla osób, których problemem jest podwyższony poziom cukru we krwi, ale także:

  • dla zdrowych osób z nadwagą i otyłością, które chcą trwale schudnąć;
  • tych, u których problem "wagi ciężkiej" i cukrzyca występuje rodzinnie;
  • w przypadku dzieci, dzięki czemu uczą się prawidłowych nawyków żywieniowych;
  • osób, które mają słabość do podjadania, jedzenia w nocy, sięgania po przekąski pod wpływem stresu.

Dieta cukrzycowa – jak działa

Jadłospis cukrzycowy działa na cały organizm. Przede wszystkim:

  • nie dopuszcza do gwałtownych skoków poziomu cukry we krwi, przez co zapobiega napadom głodu, spadkom energii;
  • poprawia pracę całego układu pokarmowego - m.in. lepiej funkcjonuje trzustka;
  • minimalizuje chęć sięgania po słodycze;
  • usprawnia metabolizm, dzięki czemu łatwiej schudnąć i utrzymać wagę;
  • zapobiega zaparciom;
  • ma wiele innych korzyści nie związanych z bezpośrednio z trawieniem: wzmacnia naczynia krwionośne, korzystnie wpływa na ciśnienie krwi i poziom cholesterolu.

Menu dla osób chorujących na cukrzycę typu 1 i typu 2 jest takie samo. Jednak w przypadku cukrzycy typu 1, trzeba bardziej restrykcyjnie przestrzegać pór posiłków i wielkości porcji. Dieta cukrzycowa w cukrzycy typu 1 powinna być skonsultowana ze specjalistą, najlepiej diabetologiem.

Sprawdź, kiedy możesz podejrzewać cukrzycę. 

Dieta cukrzycowa - proste zasady

Zalecenia dotyczące diety cukrzycowej nie odbiegają za bardzo od zaleceń normalnej zbilansowanej diety:

  • najważniejsze są regularne posiłki 3 do 5 (czasem do 7) dziennie, jeśli wymaga tego leczenie) o stałych porach;
  • dzienna ilość kalorii powinna być mniej więcej stała i w przypadku osoby z nadwagą wynosić ok. 1500 kcal (mężczyźni ok. 1800 kcal);
  • należy unikać soli oraz cukrów prostych zawartych w słodkich owocach,  owocach suszonych, kandyzowanych, w syropie itp., oraz sokach. Niewskazany jest alkohol, który zaburza pracę trzustki;
  • podstawą menu są świeże warzywa, ryby i produkty pełnoziarniste, płatki owsiane. Produkty zawierające dużo błonnika, który obniża stężenie glukozy we krwi, daje poczucie sytości i zapobiega zaparciom. Szczególnie ważne w diecie cukrzycowej są rośliny strączkowe, zawierające wartościowe białko, sporo błonnika, a mało kalorii;
  • tłuszcze zwierzęce można jeść, ale raczej okazjonalnie (nie powinny być głównym źródłem tłuszczów). Zdecydowanie niewskazane są tłuszcze trans (utwardzone, obecne m.in. w twardych margarynach i wielu gotowych wyrobach cukierniczych, typu kruche ciastka).

Dieta cukrzycowa w ciąży

Tak zwana cukrzyca ciążowa zdarza się u wielu przyszłych mam – zwykle nie wymaga podawania insuliny. Wystarczy odpowiednia dieta. Gdy badania potwierdziły cukrzycę ciążową powinnaś nie tylko regularnie sprawdzać poziom glukozy we krwi, ale także:

  • jeść codziennie: produkty zbożowe, białkowe (chude mięso i wędliny, ryby, chudy nabiał), warzywa i tłuszcze roślinne,
  • zrezygnować lub przynajmniej mocno ograniczyć: tłuszcze zwierzęce (również tłusty nabiał) oraz węglowodany proste (cukier, słodycze, miód, przetworzone owoce).
  • przygotować się na 5-6 niewielkich posiłków dziennie. Ważne, by znaleźć na nie czas o stałych porach, a przerwa między posiłkami nie powinna być dłuższa niż 3–4 godziny.
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)