Kłótnia w związku - 5 rzeczy, których nie należy robić

Kłótnia w związku - 5 rzeczy, których nie należy robić

Ostatnio coraz częściej dochodzi między wami do scysji? Przedstawiamy, jak kłócić się mądrze w związku. Sprawdź!
/ 24.08.2016 14:42
Kłótnia w związku - 5 rzeczy, których nie należy robić

Kłótnia w związku to coś, do czego prędzej czy później dochodzi w każdej relacji partnerskiej. Sporadyczne nieporozumienia nie są niczym groźnym – wręcz przeciwnie, dzięki nim dwoje ludzi może się lepiej poznać. Niestety scysje, które rozgrywają się między partnerami non stop, mogą osłabić więzi, a nawet doprowadzić do rozpadu związku. Jednak nie taki diabeł straszny, jak go malują. Z kłótni można wyciągnąć naukę, wystarczy jedynie zastosować się do kilku rad... Jakich? 

5 skutecznych rad, jak radzić sobie z kłótniami w związku

1. Pozbądź się przekonania, że to ty zawsze masz rację

Najczęstszym błędem popełnianym podczas kłótni w związku jest zakładanie, że stroną, która się myli, jest partner. Jesteśmy święcie przekonani, że to my mamy rację i za wszelką cenę próbujemy jej dowieść. Niejednokrotnie szukamy dowodów, aby potwierdzić swoją tezę. Najczęściej zarzucamy drugiej osobie, że nie liczy się z naszymi uczuciami, przy czym pod żadnym pozorem nie jesteśmy w stanie przyjąć jej wyjaśnień. Argumenty partnera w ogóle do nas nie przemawiają, nawet jeśli są logiczne.

Zamiast wychodzić z założenia, że to ty masz rację, przyjmij, że na tę samą sprawę mogą istnieć dwa punkty widzenia. Pamiętaj, że twój partner nie jest kopią twojej osoby i może mieć odmienne zdanie niż ty. Posłuchaj, co ma ci do powiedzenia, i przeanalizuj jego argumenty. Zdobądź się na empatię i obiektywizm. Pamiętaj, że druga strona ma takie same prawa w związku jak ty. Nawet podczas zaciętej scysji. 

8 rad, jak pokonać kryzys w związku

2. Zamiast reagować – myśl

W trakcie kłótni łatwo stracić kontrolę nad emocjami. Przemawiają przez nas negatywne uczucia takie jak gniew, żal czy rozczarowanie. Mówienie często przeradza się w krzyczenie, co jeszcze bardziej zaostrza scysję i powoduje, że zaczynamy się gubić w swoich wypowiedziach. Co najgorsze – przestajemy słuchać partnera, a to podstawowy błąd. Z badań wynika, że kiedy się kłócimy, jesteśmy w stanie zapamiętać słowa drugiej osoby przez co najwyżej... 10 sekund. Po tym czasie ignorujemy to, co ma nam do powiedzenia partner, i zaczynamy reagować. 

Jaki z tego wniosek? Jeśli chcesz załagodzić kłótnię i wyciągnąć z niej jakąś naukę, wystarczy, że  zamienisz reagowanie na refleksję. Mianowicie – zaczniesz myśleć. Zamiast nie zgadzać się z partnerem, wysłuchaj go i powtórz jego komunikat. Dzięki temu upewnisz się, że dobrze zinterpretowałaś jego słowa. Wtedy będzie on miał możliwość przytaknięcia ci lub zaprzeczenia. Poza tym zobaczy, że masz wobec niego szacunek, który jest przecież niezbędny w związku. 

3. Unikaj słów "zawsze" i "nigdy"

Podczas kłótni mamy tendencję do nadmiernego używania słów "zawsze" i "nigdy". Na przykład: "Zawsze to ja sprzątam w łazience/ty nigdy nie sprzątasz w łazience". Wyrażając się o zachowaniu partnera w ten sposób, dajemy mu do zrozumienia, że unika wykonywania tej czynności, ponieważ jest leniwy. Negatywnie oceniony przez ukochaną osobę pragnie się bronić. Co robi? Odpowiada atakiem na atak. W końcu nikt nie chce, żeby druga strona wyrażała się o nas niepochlebnie. Przykre komentarze tego typu na pewno nie wpływają na korzyść relacji partnerskiej. Prowokują konflikty, które mogą oddalić od siebie dwoje ludzi.

Zamiast oceniać, poproś. Wystarczy zamienić zdanie oznajmujące na pytające: "Czy mógłbyś częściej sprzątać w łazience?". Dzięki temu twój partner nie odczuje, że jest w twoich oczach leniwy, lecz zrozumie, że takie zachowanie ci nie odpowiada, dlatego powinien je zmienić. 

4. Skończ z ciągłym krytykowaniem

Chroniczne krytykowanie partnera to jeden z największych zabójców związku. Jeżeli na każdym kroku zwracasz swojemu mężczyźnie uwagę, że zrobił coś źle, może odnieść wrażenie, że do niczego się nie nadaje. W rezultacie będzie się od ciebie oddalał, a zatem odniesiesz odwrotny skutek do zamierzonego. Pomyśli, że skoro wszystko ci nie pasuje, to może powinnaś znaleźć sobie partnera, przy którym poczujesz się szczęśliwsza.

Krytycyzm to nic innego jak życzenie, tylko wyrażone w złych słowach. Wolimy krytykować zamiast poprosić, ponieważ wydaje nam się, że prośba byłaby oznaką naszej słabości. Warto jednak zmienić taktykę. Jeśli zastąpisz atak życzeniem, a partner nie zrobi tego, czego od niego oczekujesz, przekonasz się, że być może nie zależy mu na waszej relacji. 

5. Zamiast kłócić się z partnerem porozmawiaj z nim o waszej relacji

W wielu przypadkach dochodzi między partnerami do scysji przez błahostki. Tymczasem prawda jest taka, że nie kłócimy się o bałagan w pokoju czy niepozmywane naczynia, ale dlatego że czujemy dyskomfort w relacji partnerskiej. Kłótnia to sposób, dzięki któremu pragniemy zwrócić na siebie uwagę drugiej strony, sprawdzić, czy nadal jej na nas zależy czy jak bardzo zaangażowana jest w związek. 

Zamiast prowokować kolejną kłótnię zaproponuj partnerowi szczerą rozmowę. Jeśli czujesz się niekochana czy niedoceniana, wyznaj mu to. Zapytaj, czym jest spowodowane jego zachowanie i jak możecie temu zaradzić. Opowiedz mu o tym, co cię boli, nie bój się zadawać pytań. Dzięki temu zbliżycie się do siebie i rzadziej będzie dochodziło między wami do kłótni w związku

Na czym polega strategia konstruktywnej kłótni?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)