Ciąża na sportowo/foto. fot. LTM Communications

Sport podczas ciąży

Jaki wpływ na ciąże ma sport? Jaki jest najlepszy rodzaj aktywności fizycznej w ciąży? Jak działa ruch na kobiety w ciąży? Kiedy należy udać się do lekarza? Jak dopasować ćwiczenia? Kiedy najlepiej rozpocząć ćwiczenia?
/ 03.10.2012 09:28
Ciąża na sportowo/foto. fot. LTM Communications

Fakty i mity

„Nie przemęczaj się”, „Musisz się oszczędzać” – takie rady często słyszą od bliskich przyszłe mamy. To jednak nie oznacza, że w tym czasie należy całkowicie zrezygnować z ruchu. Wręcz przeciwnie – odpowiednio dobrany trening sprawia, że ciążowe dolegliwości są mniej dokuczliwe, a po porodzie łatwiej jest wrócić do dawnej sylwetki.  

Aktywna przyszła mama

Uprawianie sportu w trakcie ciąży ma pozytywny wpływ zarówno na zdrowie, jak i samopoczucie przyszłej mamy. Warto jednak pamiętać, że rodzaj aktywności powinien być dostosowany do naszej kondycji, a także etapu ciąży. Dlatego tak ważne jest, by przed wskoczeniem w sportowy strój skonsultować się z ginekologiem.

Kondycja fizyczna u kobiet w ciąży

W organizmie kobiety podczas ciąży zachodzi szereg zmian. Z tego powodu wiele osób sądzi, że w tym czasie powinno się znacznie ograniczyć aktywność ruchową. Tymczasem już w latach 60. udowodniono, że kondycja fizyczna kobiet, które spodziewają się dziecka, nie odbiega od formy pozostałych pań. Co więcej – z badań wynika, że pomiędzy 25. a 32. tygodniem ciąży wydolność organizmu jest nawet wyższa od przeciętnej. To bardzo dobra wiadomość, ponieważ ruch pozwala przezwyciężyć wiele uciążliwych dolegliwości, na które skarżą się przyszłe mamy.

Zobacz też: Aktywność fizyczna w ciąży

Pozytywne aspekty ruchu w czasie ciąży

 Ćwiczenia zmniejszają na przykład bóle kręgosłupa oraz opuchliznę nóg i nadgarstków. „Korzystnie wpływają też na pracę stawów oraz zwiększenie elastyczności mięśni, zwłaszcza tych w okolicy miednicy, dzięki czemu poród przebiega szybciej i mniej boleśnie. Sport w trakcie ciąży jest więc znakomitym uzupełnieniem szkoły rodzenia.” – mówi ginekolog dr n. med. Rafał Kocyłowski z poznańskiego Centrum Badań Prenatalnych PreMediCare w Szpitalu Med Polonia. Aktywność fizyczna w trakcie ciąży przyczynia się też do szybszego powrotu do dawnej sylwetki już po porodzie, ponieważ przyśpiesza przemianę materii i zwiększa elastyczność skóry. Podczas uprawiania sportu nasz organizm wytwarza też endorfiny, czyli hormony szczęścia.

Ważne – ciąża bez komplikacji

Jest jeden podstawowy warunek, którego spełnienie jest konieczne, by przyszła mama mogła uprawiać sport. „Ciąża musi przebiegać bez komplikacji. Jeśli dziecko rozwija się prawidłowo, nie ma przeciwwskazań ku temu, by przyszła mama spędzała wolny czas aktywnie. W tym szczególnym czasie nie powinna rezygnować zwłaszcza z aktywności fizycznej na świeżym powietrzu – mówi ginekolog dr n. med. R. Kocyłowski.

Wybór dyscypliny sportowej

Ważne jest, by wybrać odpowiednią dyscyplinę. Poza regularnymi spacerami dla większości kobiet bezpieczne jest pływanie, joga, pilates czy aqua aerobic. Warto także zainteresować się specjalnymi zajęciami dla kobiet w ciąży, które prowadzi wiele klubów fitness. Niewskazane są natomiast dyscypliny, które wymagają znacznego wysiłku fizycznego lub mogą powodować upadki i kontuzje, na przykład jazda konna, na nartach i na rowerze, gry zespołowe, nurkowanie czy wspinaczka.

Konsultacja lekarska

Niezależnie od tego, na który sport się zdecydujemy, należy pamiętać o tym, by wybór skonsultować z ginekologiem. Istnieją bowiem pewne przeciwwskazania dla ćwiczeń podczas ciąży – choroby serca i układu krążenia, anemia, cukrzyca, nadciśnienie czy infekcje. „Niewskazane jest także uprawianie sportu, gdy ciąża jest zagrożona lub mnoga, a także w sytuacji, gdy podczas ciąży występują krwawienia” – ostrzega dr n. med. R. Kocyłowski.

Zobacz też: Opiekuj się dzieckiem w czasie ciąży!

Trymestr a trening

Określone sporty mogą być także niewskazane w poszczególnych trymestrach. Dlatego trzeba pamiętać, że nie wystarczy zgoda lekarza wyrażona przed rozpoczęciem treningów. Ważne jest, by podczas każdej wizyty kontrolnej upewnić się, czy określona aktywność jest w danym momencie odpowiednia. Przyszłe mamy – w szczególności te, które uprawiają sport – powinny także wykonać badania prenatalne. „Te testy dostarczają istotnych informacji na temat przebiegu ciąży oraz rozwoju dziecka, a dodatkowo umożliwiają wykrycie ewentualnych zmian genetycznych u maluszka i ich leczenie jeszcze w trakcie ciąży lub tuż po narodzinach” – wyjaśnia ginekolog dr n. med. R. Kocyłowski. Ich pozytywny wynik jest także sygnałem, że przyszła mama może bezpiecznie uprawiać wybraną dyscyplinę sportową.

Ruch to zdrowie

W trakcie ciąży nie trzeba rezygnować z aktywnego spędzania czasu wolnego. Wręcz przeciwnie – ruch jest wskazany, bo pozytywnie wpływa na samopoczucie i zdrowie przyszłych mam. Jednak przed pierwszymi zajęciami jogi czy wizytą „z brzuszkiem” na basenie należy skonsultować się z ginekologiem, aby wykluczyć ryzyko komplikacji, między innymi poprzez wykonanie nieinwazyjnych badań prenatalnych, jak USG i testy biochemiczne z krwi kobiety w ciąży.

Źródło: LTM Communications/jp

Zobacz też: Jak kobiety w ciąży dbają o zdrowie?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/20.06.2013 21:15
Jeżeli ciąża przebiega prawidłowo, to polecam ruch każdej kobiecie. Może to naprawdę pozytywnie wpłynąć na samopoczucie mamy a co za tym idzie - na dzidziusia. Słyszałam również opowieści koleżanek o łatwiejszych porodach.