masaż pleców, ból pleców fot. Adobe Stock

Masaż pomaga też przy rwie kulszowej. Ale ważne, by zrobić go w dobrym momencie!

Masaż klasyczny może zredukować bolesne napięcie, które występuje np. podczas rwy kulszowej. Warunek? Trzeba omijać sam kręgosłup i trzymać się jeszcze kilku ważnych zasad. Podpowiemy ci, jak krok po kroku przeprowadzić taki zabieg. Przeczytaj!
Diana Ożarowska-Sady / 22.04.2019 22:01
masaż pleców, ból pleców fot. Adobe Stock

Rwy kulszowej nie da się zignorować. To nagły ból w dole pleców, promieniujący do pośladka, uda, łydki, a nawet stopy. Wynika z podrażnienia któregoś z nerwów kulszowych (wychodzą z podstawy kręgosłupa i biegną wzdłuż tylnej części nóg). Główną tego przyczyną jest dyskopatia.

Jak sobie radzić, gdy wystąpi atak rwy?

W takiej sytuacji połóż się na wznak na twardym materacu lub podłodze. Podłuż coś pod łydki (np. dużą poduchę), tak by nogi były ugięte w kolanach pod kątem prostym.
W razie potrzeby weź środek przeciwbólowy i  przyłóż chłodny okład.To podstawowe działanie przy ataku rwy.

Ważne! Przy ostrym ataku (gdy ból dopiero się zaczął i jest bardzo silny), nie próbuj sobie pleców rozmasować. Masaż to świetny pomysł, ale na późniejszym etapie, gdy ból już zelżeje.

Jak długo utrzymują się dolegliwości?

Najgorsza jest pierwsza doba. Po ty czasie jednak atak rwy kulszowej powinien stopniowo odpuszczać. Jeśli się tak nie dzieje lub ból jest nie do wytrzymania – nie zwlekaj, szukaj pomocy medycznej. Zwykle jednak, choć dolegliwości dają się we znaki nawet przez klika dni, ich natężenie stopniowo słabnie. By nie zaburzać tego procesu, postaraj się w tym czasie jak najwięcej wypoczywać.

Gdy będziesz musiała wstać z łóżka, obróć się najpierw powoli na bok, potem spuść na podłogę nogi, podeprzyj się na łokciu i dopiero podnieś. Chodząc, oszczędzaj bolącą nogę (możesz ją mieć lekko ugiętą, by zmniejszyć napięcie nerwu). Na tym etapie  warto też przykładać sobie ciepły okład (np. trzymać położyć się na elektrycznym kocu). Możesz też już zrobić masaż.

Jaki masaż przyniesie ulgę przy rwie kulszowej?

W domowych warunkach można bezpiecznie zrobić masaż klasyczny – rozluźniający mięśnie okołokręgosłupowe.

Ważne! Nie masuj samego kręgosłupa!

Jak przeprowadzić taki masaż w domu?

Przede wszystkim zabiegu takiego nie przeprowadzisz dobrze sama na sobie. Możesz jednak przynieść ulgę bliskiej osobie lub - jeśli to ciebie dopadła rwa - poprosić o taką samą pomoc. 
Wykonując masaż przeciw rwie kulszowej warto posłużyć się apteczną maścią rozgrzewającą (np. Maścią Końską lub Balsamem z Sadła Świstaka) albo łyżkę oleju (kokosowego, migdałowego lub z pestek winogron) wymieszać z 3 kroplami olejku aromaterapeutycznego (sprawdzi się np. rumiankowy, lawendowy, eukaliptusowy lub z drewna sandałowego).

  1. Rozetrzyj ręce, by je ogrzać. Nanieś na nie odrobinę rozgrzewającej maści lub olejku.
  2. Na zmianę – całymi dłońmi lub opuszkami palców – głaszcz plecy. Wykonuj przy tym dość zdecydowane ruchy zgodne z kierunkiem w jakim układają się mięśnie (poziomo, od okolic kręgosłupa na boki). Rób to przez 2–3 minuty.
  3. Następnie zaciśnij dłonie w pięści i lekko uciskając nimi skórę przesuwaj je rytmicznie wzdłuż mięśni – najpierw w jedną, a potem w drugą stronę. Powtórz 30 razy. Potem przez chwilę lekko podszczypuj skórę i ją oklepuj.
  4. Zakończ głaskaniem (takim, jak na początku zabiegu). Ubierz się, owiń kocem i odpocznij w wygodnej pozycji.

Ważne! W ramach domowych zabiegów możesz przeprowadzić jedynie masaż redukujący napięcie mięśni. Bardziej zaawansowane techniki (jak np. masaż na powięziach) to już zadanie dla dobrego specjalisty. Być może dostaniesz skierowanie do niego w ramach rehabilitacji.

Przeczytaj także:

Wygraj z bólem krzyża czyli co robić, w przypadku dyskopatii
Skąd się biorą skurcze łydek?
Jak rozpoznać pierwsze objawy osteoporozy?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)