Halo?
Najpopularniejszym zwrotem słyszanym w słuchawce jest właśnie „Halo?” lub „Słucham?”. Są one odpowiednie, zwłaszcza, że nigdy nie wiesz, z kim rozmawiasz. Jeśli odbierasz telefon domowy możesz użyć formy grzecznościowej „Mieszkanie Iksińskich, słucham?”. Jest to jednak mniej osobista forma.
Unikaj pytania „Kto mówi?” – jest to niekulturalny zwrot, zwłaszcza, gdy telefon jest do kogoś innego niż Ty. W przypadku, gdy telefon jest do Ciebie, ale rozmówca zapomniał się przedstawić możesz go grzecznie zapytać : „Przepraszam, ale czy mógłbym spytać, z kim rozmawiam?” lub formy podobne. Rozmówca powinien szybko zreflektować się i natychmiast przedstawić.
Proszę chwilę poczekać...
Nie zostawiaj swojego rozmówcy na dłuższą chwilę. Jeśli mówisz „Zaczekaj” a następnie nie ma Cię dłuższy czas, Twój rozmówca może się zirytować. Takie zachowanie nie jest kulturalnym. Jeśli musisz coś zrobić zakomunikuj dzwoniącemu, że za chwilę do niego oddzwonisz, gdyż w tej chwili nie możesz rozmawiać. Zostawianie rozmówcy na linii i powrót do innych czynności sprawia, że osoba dzwoniąca odczuwa brak szacunku z naszej strony. Dodatkowo oczekiwanie jest stratą czasu - co prawda nie wypada się rozłączyć, ale przed kolejnym telefonem nasz rozmówca może mieć pewne obawy.
Zobacz także : Zasady zachowania w kinie i teatrze
Telefon do kogoś innego
Jeśli odebrany przez Ciebie telefon skierowany jest do kogoś innego użyj formuły grzecznościowej „Proszę poczekać chwilkę, zawołam jego/ją”. Po takim zwrocie pamiętaj, aby udać się na poszukiwanie osoby, do której jest telefon, a nie krzyczenia do niej z dużej odległości. Jeśli musisz krzyknąć lub powiedzieć coś głośno - zakryj słuchawkę, tak, aby osoba dzwoniąca nie słyszała co mówisz.
Jeśli osoba, do której jest telefon nie może podejść w tej chwili do telefonu zaproponuj, że przekażesz wiadomość. Trzymanie kartki papieru oraz długopisu w pobliżu aparatu telefonicznego jest wyrazem grzeczności wobec dzwoniącego – nie musimy przepraszać za czas, jaki poświęcimy na poszukiwanie kartki.
Możesz zaproponować także, że przekażesz osobie, do której jest telefon, że dana osoba dzwoniła. „Kasia nie może podejść teraz do telefonu, ale z pewnością oddzwoni później. Może coś przekazać?”.
Pomyłka
Jeśli odebrany przez nas telefon okazał się pomyłką należy użyć zwrotu „Przepraszam bardzo, ale to pomyłka”. Jeśli osoba dzwoniąca dopytuje się kto mówi, należy zapytać jej, pod jakim numer chciałaby się dodzwonić lub z kim chciałaby rozmawiać. Jeśli osoba dzwoniąca jest nachalna można zakończyć rozmowę zwrotem „Proszę zrozumieć, że nikt taki tu nie mieszka. Do widzenia”, po czym odłożyć słuchawkę.
Telefon nieprzyzwoity
Jeśli w odpowiedzi na swoje przywitanie usłyszysz ciężkie sapanie lub inne odgłosy kojarzące się z jednym, najlepiej od razu się rozłącz. Nie mów nic do słuchawki – twoje zdenerwowanie przyniesie osobie dzwoniącej tylko satysfakcję. W przypadku, gdy telefon odzywa się ponownie nie podnoś słuchawki lub odłóż ja na jakiś czas.
Dobra rada
Pamiętaj, ze dzieci poniżej 6 roku życia nie powinny odbierać telefonów. Mogą mieć problem ze zrozumieniem rozmówcy lub rozmówca może mieć problem ze zrozumieniem ich. Konsekwencja takiej rozmowy mogą być błędne przekazane informacje.
Zobacz też : Brak taktu i nietakt