Zamiast troje dzieci mówią „tam stoją trzy chłopcy”, „daj mi dwa piłki” – zamiast „dwie piłki”. Najczęściej dzieci słyszą i same używają liczebników głównych. Oto zadanie dla dzieci z klasy I lub II, które chcą się sprawdzić. Liczby, które występują w opowiadaniu należy zapisać słownie lub powiedzieć.
Urodziny Michała - zadanie dla dziecka, które ma problemy z wymową nazw liczebników
To były moje 7 urodziny. Zaprosiłem 9 osób: 4 chłopców i 5 dziewczynek. 2 chłopców i 2 dziewczynki znam ze szkoły. Pozostałe 5 dzieci mieszka w tym samym bloku co ja. Przygotowałem dla nich kilka zabaw i zadań. 1 zabawą było zrobienie maski. 2 - poprosiłem, żeby 1 dziecko wyszło z pokoju, a pozostałe dzieci ustawiły się według kolejności alfabetycznej imion, każdy miał maskę.
Zadaniem osoby, która wyszła było odgadnięcie kto stoi 3, a kto 5. Oczywiście powiedziałem, że wszyscy stoją zgodnie z kolejnością alfabetu. 3 zabawa polegała na zgadywaniu zwierząt, które 1 osoba pokazywała. Potem jeszcze śpiewaliśmy i tańczyliśmy. Wszystko to trwało 4 godziny – to bardzo długo.
Na zakończenie zabawy rozdałem każdemu po 2 cukierki i 3 babeczki z budyniem. 5 dzieci wróciło samodzielnie do domu – 3 dziewczynki zeszły piętro niżej, a 2 chłopców mieszka naprzeciwko mnie. 2 dziewczynki mój tata zawiózł do domu, a po 2 chłopców przyjechali rodzice. Urodziny były bardzo udane. Wszyscy dobrze się bawili.
A ja ucieszyłem się z 9 prezentów które dostałem, były to 2 książki, 3 układanki, 4 maskotki i 2 samochody.
Polecamy: Zagrożenie w doniczce
Coś ekstra - jak pomóc dziecku w wymowie liczebników?
Czy znasz tę liczbę 4? Tak, to powiedz teraz: 4 słonie, 4 dzieci, 4 chłopców, 4 przystanek, 4 ławka, 4 jabłko.
Czy znasz liczbę 6? Tak, to powiedz: 6 ślimaków, 6 książek, 6 dzieci, 6 odcinek, 6 bajka, 6 krzesło.
Życzę miłej, rodzinnej zabawy!
Czytaj także: Kappacyzm i gammacyzm, czyli dlaczego nie mówię głosek "k" i "g"?