Reklama

Mimo że domowym centrum rozrywki chyba w każdym domu są telewizor i komputer, to nic nie jest w stanie zastąpić ciekawej książki. Tylko skąd mają wiedzieć o tym dzieci, którym łatwiej włączyć kreskówkę niż poczytać bajkę? Od rodziców! To od nich zależy, czy maluch będzie chłonął pachnące drukiem strony czy ograniczy się do przerzucania kanałów. Dlatego tak ważne jest, aby zachęcać dziecko do czytania i to od najmłodszych lat. Oto kilka pomocnych wskazówek.

Reklama

1. Zadbaj, aby dziecko wiedziało, że rodzice czytają

Maluch, który widzi jak mama i tata czytają, a potem dyskutują i zachwycają się książkami, też chce spróbować. Nauka przez naśladownictwo to niejednokrotnie najlepszy i najprostszy klucz do sukcesu.

2. Zabieraj ze sobą dziecko do księgarni

Niech widzi, jak wybierasz i kupujesz pachnące nowością woluminy.

3. Czytaj dziecku na głos...

... ale kończ nie wraz z końcem strony czy rozdziału, ale w najciekawszym momencie. Dzięki temu maluch będzie ciekawy, co będzie dalej, a zatem wprost nie będzie mógł się doczekać, kiedy znów weźmiesz jego książkę do ręki.

4. Nie każ (uczącemu się lub już potrafiącemu) brzdącowi czytać na głos

To może być dla niego trudne i męczące – zwłaszcza, jeśli dopiero co poznał litery i nauczył się je składać.

5. Małe dzieci lubią być traktowane jak dorosłe...

... dlatego nie upieraj się, by książka syna czy córki była pozycją z bardzo dużymi literami. Ich wielkość naprawdę nie jest najważniejsza, a może się okazać, że problem leży po stronie oczek i konieczna okaże się wizyta u okulisty.

6. Dobieraj książki do wieku, ale także zainteresowań malca

To, że Ty jako kilkulatka lubiłaś daną książkę, nie znaczy, że Twoje dziecko podzieli Twój gust.

7. Na początek decyduj się na pozycje, w których nie jest za dużo tekstu

Dużo tekstu równa się dużemu wyzwaniu i dziecko może się zniechęcić nim w ogóle zacznie, uznając, że i tak nie da rady. Krótkie, ładne rozdziały, intrygująco zilustrowane – to jest to!

8. Korzystaj z doświadczenia innych rodziców

Wymieniaj się z nimi informacjami o tym, co czytają obecnie Wasze dzieci.

9. Zacznij od małych kroczków

Malec z niechęcią patrzy na książkę? Możesz podsunąć mu na początek komiks i z czasem "przechodzić" do pozycji, w których tekst dominuje nad ilustracjami.

10. Pamiętaj, że przyczyną niechęci do czytania może być dysleksja

Dziecko z dysleksją czyta wolniej, regularnie opuszcza, przestawia lub przekręca wyrazy, ma trudności z przeczytaniem nowych słów i opowiedzeniem tego, co właśnie przeczytało. Po prostu nie pamięta. Na szczęście odpowiednia terapia może pomóc i z małego anty-czytelnika wyrośnie miłośnik poezji i prozy.

O akcji "Czytam sobie"

O tym jak ważne jest zachęcenia dziecka do sięgnięcia po książkę wie doskonale firma McDonald's i dlatego została strategicznym partnerem akcji "Czytam sobie". Dzięki sfinansowaniu działań, za pośrednictwem 317 lokali sieci do najmłodszych trafi 400 tysięcy książek z serii „Czytam sobie”, przeznaczonych do samodzielnego czytania przez dzieci.

Założenia merytoryczne serii „Czytam sobie” zostały opracowane przez wydawnictwo Edukacyjny Egmont w zgodzie z podstawą programową MEN. Odpowiadają etapom rozwoju emocjonalnego i intelektualnego dziecka. Uwzględniają także manualne potrzeby początkującego czytelnika, czyli potrzebę śledzenia tekstu paluszkiem. Książki zostały napisane przez najwybitniejszych współczesnych polskich pisarzy dla dzieci. O szatę graficzną cyklu zadbało grono najlepszych polskich artystów tworzących ilustracje dla dzieci. Seria „Czytam sobie” otrzymała honorowy patronat Biblioteki Narodowej. Wydawnictwa dodawane są bezpłatnie przy zakupach zestawów rodzinnych.

Seria liczy siedem tytułów podzielonych, w zależności od umiejętności dziecka, na trzy poziomy trudności:

  • Poziom I nosi nazwę „Składam słowa”. Dwie książeczki z tej grupy to najlepsza propozycja dla dzieci, które dopiero uczą się czytania, bowiem napisane zostały przy użyciu podstawowych głosek i z zastosowaniem krótkich zdań.
  • Poziom II to „Składam zdania” i przeznaczony jest dla dzieci, które pierwsze czytelnicze kroki mają już za sobą. Teksty dwóch książek z tego poziomu zostały napisane z użyciem nieco dłuższych opisów i dialogów odpowiednio dopasowanych do umiejętności czytelniczych dzieci w wieku 5 – 9 lat.
  • Poziom III, „Połykam strony”, to kolejne trzy książeczki, które przeznaczone są dla dzieci bez trudu radzących sobie z bardziej złożonymi tekstami. Dzięki słowniczkowi trudniejszych wyrazów na końcu książek z tego poziomu, dzieci mogą doskonalić swoje czytelnicze umiejętności.
Reklama


Więcej informacji o akcji na stronie www.mcdonalds.pl/czytam-sobie

Reklama
Reklama
Reklama