Pojęcie ,,zabawa” nasuwa skojarzenia - ,,coś co jest przyjemne”, ,,coś co daje radość” i jest źródłem pozytywnej energii. Stosowanie nowoczesnych technologii, nowe postrzeganie gier komputerowych - czy taka powinna być dzisiaj nauka?
Jak połączyć naukę z zabawą?
Wczesna edukacja powinna umiejętnie łączyć naukę z zabawą, aby w bezstresowy, pozytywny sposób wprowadzić dzieci w szkolny świat. Jest to okres, w którym w znaczący sposób daje o sobie znać potrzeba ruchu. Dziecko z trudem poddaje się obowiązkom szkolnym, dlatego należy stworzyć takie zajęcia, aby zabawa spełniała w nauce rolę wspomagającą, gdyż poprzez zabawę dziecko uczy się bez wysiłku. Jest ona najbliższą formą ekspresji dla dziecka, a radość, która jej towarzyszy to ważny element w twórczości dziecięcej.
Współczesne teorie pedagogiczne akcentują wychowanie człowieka twórczego o zintegrowanej osobowości, mogącego sprostać przyszłości.
Dlatego twórczość i aktywność to słowa, które spotykamy na każdym kroku. Każde dziecko bez względu na swoje zdolności, kiedy tworzy jest szczęśliwe i radosne. Jeśli nauka poprzez zabawę wyzwala radość to i myśl dziecka jest pozytywna, a tym samym budujemy pozytywną energię, która daje zapał do pracy.
Z tego powodu ważne jest wprowadzenie w domu czynnych form pracy i zabaw dydaktycznych, które spełniają kilka funkcji – rozwijają myślenie, pamięć, spostrzegawczość, sprawność fizyczną, twórczość, wzbogacają słownictwo i aktywizują do nauki.
Edudainment - co to takiego? Ucz bawiąc!
Formą działania, która zakłada naukę metodą małych kroków jest „edudainment” - neologizm w j. angielskim powstały z połączenia słów „education” i „entertainment”. Istotę „edutainment” oddaje powiedzenie ,,uczyć-bawiąc” i oznacza wszelkie formy nauki poprzez zabawę. Podczas zabawy dużo łatwiej przyswaja się wiedzę i chce się do nauki powracać, gdyż wiąże się z nią pozytywne skojarzenia.
„Edutainment” przypisuje się dziś do nowoczesnych technologii, dlatego zmienia się sposób postrzegania gier komputerowych, bo wiele z nich można wykorzystać do nauki. Przykładem może być wykorzystanie platformy z ruchowymi i edukacyjnymi grami online Move&Play, stworzonej przez firmę Energizer (www.energizerplay.com).
Zobacz też: Zabawy idealne na jesień
Czym jest platforma i co daje?
Tutaj dzieci w interaktywny sposób uczą się jakie są źródła energii i jak ją oszczędzać. Platforma oparta jest na idei „rozszerzonej rzeczywistości”, gdzie uczestnik steruje ruchami swojego ciała. Tym samym dzieci ruszają się i skaczą wyzwalając swoją energię. Informacje są przekazywane w taki sposób, że dziecko będzie się uczyć dłużej i chętniej. Warto pozwolić na zabawę przy komputerze jeśli fascynację grami komputerowymi można przekierunkować na efektywną naukę.
Zobacz też: Plastyczne zabawy dla dziecka
Zintegrowane nauczanie
Opiekun powinien szukać takiej formy aktywności poprzez zabawę, aby dziecko było zadowolone i bez stresu przyswajało wiedzę. Zabawowa aktywność może poprzez przyjemne doświadczenie skutecznie wzmocnić proces kształtowania umiejętności w myśl zasady Konfucjusza ,,Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż, a zapamiętam. Pozwól wziąć udział, a zrozumiem.”
Twórcza aktywność może być szeroko realizowana np. w muzycznej i plastycznej aktywności dzieci, gdyż wyraża ich spontaniczność. Przykładem może być wykorzystanie sztuki Origami czy też tańca. Jeśli chętnie się uczymy to wyzwala się w nas pozytywna energia i dalsza chęć do pracy. Dzisiejsza edukacja, aby była skuteczna musi być przyjazna i nowoczesna.
Autor: Anetta Śliwińska, dyplomowany nauczyciel sztuki w szkole podstawowej, pedagog szkolny. Autorka kilku wdrożonych programów edukacyjnych. Laureatka nagrody Prezydenta Miasta Łodzi. Prowadziła m.in. nagradzany chór dla klas 3-6 „Allegro” oraz zespół „Fermatki” dla klas 1-3. Prywatnie mama dwójki dzieci.