Sztuka rymowania służy nie tylko ćwiczeniu pamięci, ale i wspiera kreatywność uczniów. Wymyślane rymowanki nie muszą dotyczyć konkretnego tematu zajęć, ale za to bawić i zaskakiwać swą treścią. A dla Twojego dziecka będą doskonałą, mnemotechniczną zabawą.
Wzorcowe ćwiczenia podatne są na różnorodne modyfikacje…
Agrafka
„Agrafka” to pierwsze podane słowo. Rymujemy po kolei, aż do wyczerpania rymów. Warunkiem jest stworzenie minimum trzywyrazowego łańcucha. Jeśli ktoś nie potrafi wymyślić kolejnego rymu, podaje nowy wyraz rozpoczynający.
Agrafka – purchawka – migawka – czkawka...
Kto więcej
Zapisujemy swoje rymy do podanego słowa. Po pięciu minutach po kolei odczytujemy je w głośnym plebiscycie.
Słonecznie – bajecznie – niegrzecznie – skutecznie – tanecznie…
Imiennik
Wymyślamy przynajmniej trzy rymy do własnego imienia, gdy nie mamy pomysłu, pomagają nam inni.
Joanna – panna – wanna – manna – poranna…
Zwariowani poeci
Tworzymy własne rymy do różnorodnych wierszy.
Stoi na stacji lokomotywa – głośno ludzi wzywa…
Praca domowa
Sami tworzymy w domu różnej treści wierszyki. Można wcześniej wspólnie ustalić ich tematykę, bądź podać ich pierwsze wersy, czy też rymy.
Tytuł - Oda do kosza na śmieci, pierwszy wers - Stoisz koszu tak w kąciku…, rymy – stoliku, kukuryku.
Opracowanie: pedagog Kinga Ignaszewska – Łaz
Źródło: K. Droga „Jak uczyć, aby nauczyć”.
Zobacz także: Rymowanki kinezjologiczne