Opisane ćwiczenia koncentrujące uwagę, a tym samym mobilizujące mózg do pracy, można stosować w indywidualnej pracy terapeutycznej z dzieckiem, uczniem, jak też całą grupą, czy klasą szkolną:
Ćwiczenia ruchowe
- Zataczamy koła prawą ręką i równocześnie wymachujemy w bok lewą nogą, następnie na odwrót.
- Wykonujemy koła prawą ręką, a bokserskie uderzenia lewą, potem na odwrót.
- Zataczamy szybkie kółka lewą ręką w prawą stronę i w tym samym czasie lewą stopą w prawo, po chwili robimy to samo z prawą ręką i stopą.
- Prawym ramieniem energicznie dotykamy do ucha, lewym usiłujemy zataczać koła, potem odwrotnie.
- Na siedząco – jedną nogą próbujemy zataczać koła, a drugą energicznie wymachiwać w przód i w tył.
- Maszerujemy w miejscu z dotykaniem naprzemiennym kolan łokciami - prawym łokciem lewe kolano, lewym łokciem prawe kolano.
Rysowanki na kartkach
W każdej ręce trzymamy kartkę i ołówek. Rysujemy obiema rękami naraz. Początkowo te same kształty, przykładowo – zygzaki, koła. Następnie próbujemy kreślić jedną ręką koła, a drugą trójkąty, jedną kształty drobne, a drugą duże, jedną zygzaki, a drugą ciągłe linie. Potem zamiana.
Rysunki w powietrzu
Jedną ręką rysujemy dom, a drugą fale, jedną pierwszą literę swojego imienia, a drugą oko, prawą ręką cyfrę, a lewą węże.
Podróże po półkulach
Wyobrażamy sobie obie półkule naszego mózgu. Umieszczamy w nich kolejno podane obrazy:
- L (po lewej stronie mózgu): wielką, pierwszą literę swojego imienia (możemy rysować ją w powietrzu lewą ręką),
- P (po prawej stronie mózgu): cyfrę swojego wieku (rysujemy w powietrzu prawą ręką),
- L: fragment ulubionego filmu,
- P: trudne słowo napisane czarnym drukiem,
- L: ulubiony obraz, plakat,
- P: ciąg liczb nieparzystych,
- L: monotonny deszcz na szybie,
- P: burzę śnieżną,
- L: gorącą kąpiel,
- P: lodowaty prysznic,
- L: dzwonek szkolny,
- P: ciche gwizdanie,
- L: zapach konwalii,
- P: przypalony garnek,
- L: dojrzałą, soczystą brzoskwinię,
- P: gorącą, pieczoną kiełbaskę.
Następnie, bez podziału na półkule, wyobrażamy sobie wybrany wakacyjny obrazek, wraz z kilkoma ważnymi szczegółami.
Mantra
Monotonnie powtarzamy rytmiczny tekst – nie za długi, najwyżej dwuwersowy. Wyobrażamy sobie, że hasło napisane jest na wszystkich kartkach zeszytu - odwracamy kartkę po kartce i odczytujemy szeptem.
Polecamy: Ćwiczenie orientacji
Technika medytacji
Koncentrujemy uwagę na wybranym przedmiocie (wazon na biurku, kwiat doniczkowy, plakat). Intensywnie wpatrujemy się w przedmiot, po chwili zamykamy oczy i odtwarzamy go w swojej wyobraźni. Znów patrzymy na rzeczywisty przedmiot, by sprawdzić, który szczegół zgubiliśmy. Znów zamykamy oczy – czynność powtarzamy kilkakrotnie.
Praca domowa
Przed odrabianiem lekcji warto wykonać prostą czynność domową, która pomoże nam się skoncentrować. Wybieramy jedną z propozycji: dokładnie obieramy jeden ziemniak, solidnie przyszywamy jeden guzik, dokładnie czyścimy jeden kafelek, dokładnie myjemy i polerujemy jedną szklankę.
Zobacz też : Ortograffiti
Opracowanie: pedagog Kinga Ignaszewska – Łaz
Źródło: K. Droga „Jak uczyć, aby nauczyć”.